Avatar billede mulles.tk Nybegynder
14. april 2005 - 13:34 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

2 delt login

Hey - skal bruge et login system!

På login siden kan der vælges mellem følgende:
1. studerende
2. virksomhed

Vælges der (1) skal brugernavn og password hentes fra MySQL databasen 'it_stud_login' og hvis (2) 'it_virk_login'...

Derudover giver de adgang til to forskellige sider, en henvendt til de studenrende og en anden henvendt til virksomhederne!

Der ud over skal der laves en variabel af brugernavnet, som kan trækkes ud af sessionen, således der kan hentes data på de forskellige sider vha. den variabel.

Giver det OK mening? ...hehe

MSN: runejoergensen@hotmail.com
MAIL: web@wildness.dk
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
14. april 2005 - 13:36 #1
...variablen skal være brugernavnet, som altså enten er fra 'it_stud_login' eller 'it_virk_login' ...
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
14. april 2005 - 13:56 #2
ok, jeg ville nok vælge at have en fælles database til brugere. Og deri definere hvilken type af bruger det er. Og ud fra den status sende brugeren videre til den respektive side.
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
14. april 2005 - 13:58 #3
ellers bliver du nok nød til at lave to mysql_query's, en fra hver database og derefter definere hvad der skal ske hvis brugeren bliver fundet i henholdsvis it_stud_login eller it_virk_login
Avatar billede sostack Nybegynder
14. april 2005 - 14:14 #4
<?php
session_start();
SWITCH($_SESSION["grp"])
{
    CASE 1:
        header("Location: http://www.wildness.dk/index1.php");
    BREAK;
    CASE 2:
        header("Location: http://www.wildness.dk/index2.php");
    BREAK;
    DEFAULT:
    SWITCH($_REQUEST["grp"])
    {
        CASE 1:
            $qry_login = "SELECT `pass` FROM `it_stud_login` WHERE `user`=`" . $_REQUEST["user"] . "`";
            login($qry_login);
        BREAK;
        CASE 2:
            $qry_login = "SELECT `pass` FROM `it_virk_login` WHERE `user`=`" . $_REQUEST["user"] . "`";
            login($qry_login);
        BREAK;
        DEFAULT:
            ?>
            <form action="<?php= $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post">'
            <input type="radio" name="grp" value="1">Studerende</input><br />
            <input type="radio" name="grp" value="2">Virksomhed</input><br />
            <input type="text" name="user"><br />
            <input type="password" name="pass"><br />
            <input type="submit" name="knap" value="Log ind">
            </form>
            <?php
        BREAK;
    }
    BREAK;
}

function login($streng)
{
    $login = mysql_query($streng) OR DIE(mysql_error());
    if(1 == mysql_num_rows($login))
    {
        $_SESSION["user"] = $_REQUEST["user"]; //nu ligger usernavnet i session!
        $_SESSION["grp"] = $_REQUEST["grp"]; //Så ved man hvor de hører til;
        header("Location: http://www.wildness.dk/index.php");
    } else {
        header("Location: http://www.wildness.dk/index.php");
    }
?>

start dine index1.php og index2.php med:
<?php
session_start();

ellers ryger $_SESSION variablen sig en tur!

//sostack
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
14. april 2005 - 20:51 #5
sostack: Jeg er ikke lige helt så skarp til PHP endnu, i hvert fald ikke at gennemskue scripts...

CASE 1 & 2  ??? Er der noget der skal deles op og hvorledes?

trækkes brugernavnet bare ud vha.:
$_SESSION["user"] ???
Avatar billede sostack Nybegynder
15. april 2005 - 07:47 #6
CASE 1 & 2 er argumenter til SWITCH() funktionen.
SWITCH() bruges hvis der er mange muligheder, istedet for IF, da det bliver mere overskueligt!

se: http://dk.php.net/manual/da/control-structures.switch.php

//sostack
Avatar billede cpfrande Nybegynder
15. april 2005 - 09:32 #7
Halløjsa,

sostack: Hvis det er mange muligheder - derfor du vælger at benytte den hvor, der er 2 muligheder?

Jeg anser ikke en switch-metode for nødvendigt her. Jeg vil nok benytte selv benytte mig af alm. if-then-else sætninger.

Ligeledes vil jeg, som rocha_dk også skriver, vælge at have en fælles user-tabel i din database og blot angive bruger-typen i tabellen også. Det vil give et bedre flow i systemet og brugeren vil være fri for at vælge, om man er det ene eller det andet.

- Kristian
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
18. april 2005 - 23:09 #8
Okay, nu har jeg ændret det sådan at brugerne er i samme database, og lavet et 'type'-felt, som er defineret således:

0 = virksomhed
1 = studerende

Nu skal jeg så bruge et logind system, der giver brugerne adgang til forskellige sider alt efter type... :) Og som igen har variablen 'brugernavn' som kan trækkes ud af sessionen til forespørgsler i andre databaser.
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
22. april 2005 - 11:06 #9
Kan dette ikke lade sig gøre???
Avatar billede cpfrande Nybegynder
24. april 2005 - 10:47 #10
Jeps, det kan lade sig gøre. :-)
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
25. april 2005 - 17:50 #11
I så fald, hvordan? *GGG*
Avatar billede cpfrande Nybegynder
25. april 2005 - 18:01 #12
Kan du jo adskille vha. if-sætninger, og så på hver side tjekke om den givne bruger nu har adgang til siden eller ikke.
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
25. april 2005 - 18:37 #13
Må blankt indrømme at jeg fatter HAT af sessions, så vil meget gerne have det lavet... Forstår det simpelthen ikke...
Avatar billede cpfrande Nybegynder
25. april 2005 - 19:36 #14
Du kan også benytte cookies til det.
Jeg vil dog ikke desideret lave dit login-script. Ønsker du det, er du velkommen til at købe et ønsket system af den virksomhed, jeg har.

Jeg hjælper dog gerne, hvis du kommer med en konkret problem i en kode, som du har lavet selv! :-)

- Kristian
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
25. april 2005 - 20:23 #15
Det er til et skoleprojekt, så ønsker ikke at bruge penge på det... Men sessions/cookies har jeg aldrig fattet, så jeg må bare lige finde nogen der kan/vil lave det for mig, hehe...
Avatar billede cpfrande Nybegynder
25. april 2005 - 20:49 #16
Jep, det må du blive nød til. Tror dog ikke du skal finde dem herinde, da det ikke er meningen med eksperten.dk. Meningen er at få hjælp til et konkret problem i f.eks. sin programmering.

Det andet betegnes som et job. Sådanne ting betaler virksomheder penge for - det er som at køre sin bil på værksted for at få sat nye dæk på eller lign. - en serviceydelse! :-)

- Kristian
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
25. april 2005 - 21:33 #17
hehe... har nu fået mange 'opgaver' lavet herinde... Hvis du ser hvordan jeg startede med at stille spørgsmålet, så var det heller ikke noget konkret problem, men der var da én der lavet en kode... :D
Avatar billede cpfrande Nybegynder
25. april 2005 - 21:55 #18
I så fald kan du jo være heldigt, at nævnte person vil gøre det igen.

Jeg vil ikke - vil være direkte uetisk overfor vore kunder samt fundamentet for brugen af eksperten.dk. Og jo, dit spørgsmål var konkret, eftersom du ikke søgte en kode iflg. spørgsmålet, men ville høre til metoden, hvorpå du kunne programmerer det... dette gør mange herinde.

- Kristian
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
25. april 2005 - 22:22 #19
- lukker, så må jeg lige finde ud af hvad jeg gør...
Avatar billede mulles.tk Nybegynder
25. april 2005 - 22:22 #20
ups