Avatar billede -hyber- Nybegynder
07. april 2005 - 09:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Universalinstrument! Mangler forståelse

http://www.brughjelmen.dk/upload/help.JPG

Har fået en opgave:

1: Beskriv drejespoleinstrumentets virkemåde v.h.a. tegninger og tekst.
2: Beskriv universalinstumentets virkeområde i DC.

Vil i ikk lige hjælpe mig med noget..

Jeg kan ikke rigtig bruge links til noget (da det meste er på eng) Jeg søger i stedet nogle der vil skrive / forklare hvordan det virker..

Hilsen Jimmy
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
07. april 2005 - 10:06 #1
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2005 - 10:34 #2
Dit spørgsmål virker næsten som et 'nødskrig', og hvis jeg forstår dig rigtig, kan du måske have udbytte af et svar ,jeg gav på tilsvarende for et par måneder siden, - du kan da prøve:

Der findes 2 forskellige typer, - drejespole-instrument og blødtjernsinstrument.
Drejespoleinstrumentet består af en spole anbragt i et magnetfelt (permanent hestesko-magnet). Spolen er forsynet med aksel ( drejelig ) og med en viser. Strøm gennem spolen danner et magnetfelt som påvirker spolen til at dreje i forhold til feltet fra hesteskomagneten. Et par små spiralfjedre 'holder igen' og holder viseren i nul- når der ikke gå strøm i spolen.
Blødtejernesinstrumentet består en spole viklet på et rør- og inde i røret er 2 stykker blødtjern, det ene fastgjort i spolen og det andet drejelig på aksel med viser, - og da de 2 jernstykker bliver magnetiseret ens vil de frastøde hinanden - og her igen små spiralfjdre.
Blødtjernsinstrumentet kan derfor bruges til både jævn og vekselstrøm hvorimod drejespoleinstrumentet kun kan anvendes ved jævnstrøm - forstået på den måde at vekselstrøm skal ensrettes for at kunne måles med drejespole.
Det er lettere at fremstille drejespoleinstr. med god følsomhed  (uA ) og lineær skala.
Til spændingsmåling bruger man så forskellige SERIE-modstande, -
og ved strøm strømmåling bruges SHUNT-modstande.
Til modstandsmåling bruger man en strømkilde (batteri ) i serie med den ukendte modstand.
Det var en ordentlig 'smøre' - håber det kan hjælpe dig lidt 'på vej'
Vh. Richard
Avatar billede -hyber- Nybegynder
07. april 2005 - 10:40 #3
Hvad er det for et jeg har her? Er det et drejespole instument eller blødjerninstument?
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2005 - 10:41 #4
Jeg  har ikke medtaget digitalinstrumenterne, - dit spørgsmål pkt. 1 er jo veldefineret, (drejesp. ,og jeg går ud fra pkt. 2 er i 'samme afd.'
Vh. Richard
Avatar billede -hyber- Nybegynder
07. april 2005 - 11:57 #5
2: Beskriv universalinstumentets virkeområde i DC.
En der kan hjælpe mig med den? Når i ser dette diagram :

http://www.brughjelmen.dk/upload/dcv.JPG
Avatar billede -hyber- Nybegynder
07. april 2005 - 12:49 #6
op
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2005 - 21:20 #7
Først nu ser jeg dit spørgsmål fra kl. 10.40.47.
Har ikke været på comp. i eftermidd.
Det må være et drejespoleinstr.
Og så til:  http://www.brughjelmen.dk/upload/dcv.JPG
( En noget rodet tegning med lidt forvirrende 'fniller'- sorte broer. Lad os foreløbig se væk fra R17,R18,R24 og R25 )
Måleledningerne tilsluttes med - til 'com' og + til 'P'.
Vi skal fx. måle på en spænding som forventes i omr. 0-250 v.
Områdeskifteren står i still. 250 v. (som vist )
Strømmen vil så løbe fra P gennem R9,R7,R6,R5,R4 og R3 ( ialt 4998000 ohm ) og R1 + modstanden i drejespolen. Det skal nok være 5 M-ohm , og hvis spændingen vi skal må er 250 v. bliver strømmen 50 uA. - og metret giver fuldt udslag.
( der er lige 'en anden linie' jeg skal passe, - kommer igen senere )
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2005 - 21:54 #8
Dit meter er opgivet som DCV ( 20 K-ohm/volt ) hvilket jo betyder at det giver fuldt udslag ved en strøm på 50 uA. (så langt så godt )
Med R1 kan metrets følsomhed justeres.
R17, R24 og R25 må være til brug ved modstandsmåling, D3 og D4 skal beskytte metret mod ødelæggende overbelastning ( (leder ved ca. 0,7 v. i lederetning ).
?? D1 og R18 ?? er jeg i tvivl om - muligvis for at beskytte meter/viser i tilfælde af forkert tilslutning ( ombytn. af + og - )
( Nu må du fortælle, om du får noget fornuftigt ud af alt det her - det er vist næsten 'fysik på folkeskolenivau'
Vh. Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. april 2005 - 09:09 #9
Det er mere logisk, hvis jeg ændrer rækkefølgen af modstande til:
Strømmen vil så løbe fra P gennem R3,R7,R6,R5,R4 og R9 ( ialt 4998000 ohm ) og R1 + modstanden i drejespolen
(Mon det er noget med 'at sove i timen' ? )
Vh. Richard
Avatar billede -fozzi Nybegynder
14. april 2005 - 11:54 #10
Hva med at du læser lidt i dine papire og spørg John til hjælp?
Så du også får en forståelse for din multimeter?

Du får brug for det senere på grundforløbet...

Hilsen Jon fra din klasse.
Tk05