Avatar billede sup Nybegynder
23. marts 2005 - 17:05 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Lille ændring i en exe fil.

Hey gutter og piger....hvis der altså er nogle af dem her ;-)

Jeg har et problem med en exe fil kompileret fra visual basic 5/6. Inde i programmet er der kodet en IP adresse til en SQL-Server som programmet bruger.

Den IP adresse vil jeg meget gerne ændre uden at skulle kompilere programmet igen, da mine source kode filer er forældet.

Jeg har bokset rundt på nettet og har fundet forskellige værktøjer som kan dit og dat :)

Med det her program kan jeg se koden, hvor den kalder SQL serverens ip og en masse andre ting.
http://www.heaventools.com/PE_Explorer_disassembler.htm

Jeg har hentet et par hexeditorer som jeg har leget med uden det store held.

Jeg håber der er sidder en supernørd derude, som lige kan komme med et par guldkorn her :-)

Det er nemlig lidt frustrerende at kunne se IP adressen uden at kunne ændre den. Jeg sender gladligt exe filen hvis en eller anden kan hjælpe!

Nogle ideer, eller er det helt i skoven! :-)

mvh
Sup.
Avatar billede ladyhawke Novice
23. marts 2005 - 17:19 #1
har du source til den exefil? (og jo der er hunkøsvæsner herinde)
Avatar billede ladyhawke Novice
23. marts 2005 - 17:20 #2
altså kan du lave en ny version af exefilen, hvor du læser den nævnte adresse fra en ini fil eller lignende?
Avatar billede sup Nybegynder
23. marts 2005 - 17:24 #3
Hej hunkønsvæsen...Ladyhawke (god film iøvrigt :-)

Jeg har en gammel source kode desværre, hvor der mangler at blive udviklet en del. Hvis jeg havde den seneste source kode ville jeg selvfølgelig bare kompilere programmet igen. Men det bliver jeg sikkert nød til i sidste ende. Men jeg kan jo ligeså godt prøve at springe over hvor gæret er lavst ik ;-)

Sup.
Avatar billede spuncut Nybegynder
23. marts 2005 - 17:32 #4
Hvis det er en lokal IP-adr, kan du tilføje
den fast programmerede IP til din server.
MVH
Avatar billede ladyhawke Novice
23. marts 2005 - 17:33 #5
joh, men hvis du nu havde koden,så kunne du lave en mere generisk løsning hvor server ip  (og evt. andre variable oplysninger) hentes fra en ini-fil såleds at de kan ændres flere gange uden at skulle kompilere koden igen.
Avatar billede sjh Nybegynder
23. marts 2005 - 17:33 #6
man kan godt ændre i en exe-file.. men du kan altså ikke skrive fx. et password som er større en det som står i exe-filen.

fx.
I exe-filen står der: "12345" som password, så kan du altså ikke skrive "123456".
Avatar billede ladyhawke Novice
23. marts 2005 - 17:35 #7
og ja filmen er ret god ;o)
Avatar billede sjh Nybegynder
23. marts 2005 - 17:39 #8
Ja, send bare exe-filen til mig på : sjh.multimedia@get2net.dk
Skriv også lige hvad der skal ændres ;)
Avatar billede sup Nybegynder
23. marts 2005 - 17:39 #9
Jeg har prøvet et par små tricks som f.eks at oprette den nye SQL-Server i min hosts fil, så den hardcodet IP i VB programmet peger på den nye server. Desuden har jeg prøvet om jeg kunne snyde programmet ved at oprette en host/pointer i min DNS til den nye server. Også uden held! :-/

spuncut < det er en lokal ip i vores netværk. *blinker til ladyen samtidigt *g*
sjh < det er samme antal karaktere jeg vil ændre.

Sup.
Avatar billede sup Nybegynder
23. marts 2005 - 17:48 #10
Godt nok ik meget karma jeg har her! :-/

Du har ret lille ladyhawke, det ville være smartere med en ini, hvis jeg så bare havde den forpulede source kode...men desværre.

sjh < håber det lykkes at knække den, for jeg er gået lidt sukkerkold må jeg tilstå.
den er iøvrigt sendt på din mail.

Sup.
Avatar billede sjh Nybegynder
23. marts 2005 - 19:25 #11
hmm jeg kan ikke finde den ip i den exe-file..
Avatar billede sjh Nybegynder
23. marts 2005 - 19:26 #12
hvis jeg ikke har noget at søge efter så kan jeg ikke ændre det for dig
Avatar billede sup Nybegynder
23. marts 2005 - 20:15 #13
Jeg troede du kunne nogle tricks og der var en lille mini hacker gemt i dig sjh ;-)
Men som du nok har erfaret nu er det er ik bare at åbne filen i en hexeditor og søge efter IP adressen,
så havde jeg selv klaret den. Men hvis du henter den program jeg nævnte kommer den pænt frem med
diverse SQL statements og andet godt fra posen. Det ser bare ikke ud til man kan ændre på så meget i
det program. Men det er selvfølgelig også trail versionen jeg prøvede!

Men tak fordi du prøvede i det mindste sjh, håber ik du sad for længe og rodede med det :-)

Sup.
Avatar billede sjh Nybegynder
23. marts 2005 - 20:40 #14
Jeg syntes godt nok ikke jeg kan finde noget med "PE Explorer" hvordan virker det.. :D
Avatar billede sjh Nybegynder
23. marts 2005 - 21:02 #15
ha ha nu har jeg lavet det om til dig.. men jeg kan ikke sende noget til din email?? kom med en email som virker.. tak!
Avatar billede sup Nybegynder
24. marts 2005 - 10:33 #16
damn sjh!!! :-)
hvad gjorde du?? Jeg er selvfølgelig vildt nysgerrig? ;-)
Min email er sup@get2net.dk
Glæder mig til at afprøve det på tirsdag!

Sup.
Avatar billede sjh Nybegynder
24. marts 2005 - 22:52 #17
Jo, Jeg downloade PE Explorer og fandt den ip som skulle være i (se det blå på billede)

Der kunne jeg jo se at det var "unicode" og det kan vb jo også -> "vbUnicode" så lavede jeg bare et lille program:

'--------------------- Form1 ---------------------
Option Explicit

Private Sub Form_Load()
Dim i As Integer
Dim b() As Byte
Dim strOut As String
  b = StrConv("130.22", vbUnicode)
  For i = 0 To UBound(b) Step 2
    strOut = strOut & Left(Hex(b(i)) & Hex(b(i + 1)), 2) & " "
  Next
  Text1.Text = strOut
End Sub
'--------------------- Form1 ---------------------

Nu kunne jeg jo bare søge på den HEX string :D

http://hjem.get2net.dk/sjh/eksperten/602978/hex_exe.jpg
Avatar billede sup Nybegynder
29. marts 2005 - 10:08 #18
Hey sjh :-)

Du gjorde det sku din haj. Jeg er pænt imponeret ;-)
Nu må jeg indrømme at visual basic ik er min stærke side og
jeg var helst fri for at sætte mig ind i noget nyt, når jeg
ved programmerne skal laves om til web applikationer på et
tidspunkt.

Jeg ville måske gerne spørge dig om en tjeneste til. Jeg giver
selvfølgelig gladligt points igen hvis det er, har jo ik noget
at bruge dem til alligevel.

Hvis du kigger lidt mere på vores lille program i PE Explorer,
vil du sikkert kunne finde vores sa password til vores SQL-server.
Ik optimalt kan vi godt blive enige om. Tror du at du kan ændre
den for mig ved lejlighed :-)

Men indtil videre skal du ha stor ros og tak for din hjælp.

MVH
Sup.
Avatar billede sjh Nybegynder
29. marts 2005 - 14:49 #19
Ja, sådan noget kan man jo ikke sådan lige ændre på.. det er jo en del af programmeringen.. godt nok er jeg god.. :D men.. så god er jeg altså ikke.. desværre.
Avatar billede sup Nybegynder
29. marts 2005 - 14:58 #20
Du skal ihvertfald ha tusind tak for hjælpen sjh,
det var bare super :-)

God koder fremover ;-)
Sup
Avatar billede sjh Nybegynder
29. marts 2005 - 15:54 #21
Hvis og når du skal til at lave dit program om, så vil jeg forslå dig at du henter data gennem en webside så behøver du ikke at tænke på brugernavn, adgangskode og ip til sql-server.

Jeg har for nogle år siden lave sådan en kode.. det er dog til access database.. med asp, men den kan nemt laves om til sql-server.. og eller php..

Spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/304504

Filer:
http://hjem.get2net.dk/sjh/eksperten/304504/

Takker også lige for point.. :D