Avatar billede coet Nybegynder
22. marts 2005 - 11:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

printede billeder?

hej! når jeg har siddet og redigeret et billed... altså farver og lysset. hvordan kan det så være at det ikke er de samme farver som jeg ser på skærmen som der kommer ud af printeren? de er gerne lidt lysere. Er det noget med en icc profil eller hvad kan der være galt?
mvh. Karsten
Avatar billede hcma Novice
22. marts 2005 - 12:16 #1
du skal nok have indstillet dine skærmfarver så de stemmer overens med din printer.
Da du har Photoshop har du også i dit Kontrolpanel et program som hedder Adobe Gamme
Det kan du bruge til at indstille skærmfarverne.
Men allerførst:
1: print et mangefarvet billede (f.eks. noget der ligner prøvebilledet fra TV)
2: hav så det billede liggende som reference.
3: Åbn Adobe Gamme
4: følg så guiden og indstil dine skærmfarver og benyt dit printede billede som reference.
Avatar billede hcma Novice
22. marts 2005 - 12:17 #2
lige en ting til:
har erfaring med at hvis man benytter farveprovilen:  Adobe RGB 1998  kommer man langt.
Avatar billede milter Ekspert
22. marts 2005 - 12:18 #3
Du skal prøve at kalibrere din skærm. Det kan godt være lidt besværligt, men hvis du tager dig tid og følger instrukserne, så skulle du gerne få mere lighed mellem det, du ser på din skærm og det, som kommer frem på papiret.

Nu bruger jeg selv PSP8 som grafikprogram, men det burde være nogenlunde det samme i Photoshop. Søg i PS med "Calibrate".

Jeg har også lagt et link herunder, som måske kan hjælpe.

Og ja, du skal bl.a. installere .icm eller .icc-profiler for din skærm og printer. Andet link forklarer, hvad det er. Photoshop har garanteret også en del om det i Hjælp.

http://akvis.com/en/articles/monitor-calibration/index.php

http://www.ddisoftware.com/qimage/icc.htm
Avatar billede coet Nybegynder
22. marts 2005 - 12:34 #4
jeg takker!
Avatar billede hcma Novice
22. marts 2005 - 13:36 #5
var der noget du kunne bruge og skal en af os lægge et svar ?
Avatar billede hcma Novice
23. marts 2005 - 13:55 #6
coet >>  er du kommet videre ?
Avatar billede hcma Novice
25. marts 2005 - 16:43 #7
sker der noget ?
lægger et svar
Avatar billede sonnic Juniormester
03. juli 2005 - 15:54 #8
Det ville være dejligt med et respons, du har fler åbne spørgsmål det var måske en idde at luke dem og evt. fortælle om du har fået løst dit problemer.
Vily