Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2005 - 11:54 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Lyd og internet driller

Så fik jeg endelig installeret en SuSe 9.2 (fuld installation fra en CD med et PC-blad)og troede, at jeg kunne køre uden problemer.

Jeg kan super-godt lide det grafiske layout på SuSe og har da også prøve at udforske alle de medfølgende programmer - MEN jeg kan ikke få lyd på, og internettet kan jeg finde adgang til.

Hvor finder jeg noget om disse to opsætninger????

Nu hvor installationen er lykkes, er jeg blevet rigtig nysgerrig efter at afprøve Linux for første gang.
Avatar billede linuxnewbee Nybegynder
21. marts 2005 - 13:13 #1
Hej falconi
Jeg er selv helt ny linuxbruger og kæmper også med SuSE 9.2
Prøv: Start - system - yast - hardware - lyd

under yast kan du også konfigurer din internetforbindelse.

mvh
Keld
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2005 - 13:39 #2
Hej Keld.
Jeg prøver, når jeg kommer hjem fra arbejde. Det er lidt ærgeligt, hvis man skal give op, når man nu lige har fået "smag for Linux". Udover mine indtil videre 2 problemer, synes jeg, at SuSe 9.2 har virkelig mange spændende funktioner, som jeg gerne vil arbejde videre med.

Hilsen fra endnu en linuxnewbee.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2005 - 15:10 #3
Vedr. internet hvis du bruger router så se mit svar på http://www.eksperten.dk/spm/563163 om det hjælper dig ellers skriv igen ligeledes hvis du kører uden router
Vedr. lyd, brug svaret fra "linuxnewbee" jeg gætter på at der blot ikke er skruet op for din højtaler
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2005 - 15:32 #4
Jeg bruger et internt 56k-modem, men da det er første gang, jeg rører ved Linux, ved jeg ikke, hvor jeg skal gå ind for at sætte internet og mail op. Det plejer at tage mig under 5 minutter i XP.
Avatar billede linuxnewbee Nybegynder
21. marts 2005 - 17:44 #5
Har du prøvet: yast - network devices - modem?
Avatar billede motz2405 Nybegynder
21. marts 2005 - 21:39 #6
Jeg har læst flere steder at modem kan være noget af det sværeste at sætte op. Mit virkede heller ikke out of the box, og jeg gider ikke prøve mere, men prøv denne side:

http://www-zeuthen.desy.de/~alorca/linuxonlaptop.html

Det er nok ikke det samme modem du bruger, men der står ihvertfald nogle packages du skal hente med Yast.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2005 - 22:11 #7
Vedr. modem, er det interne modem så drop det, er det externe modem er de lige så let st sætte op til SuSE som de er til Windows
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2005 - 12:21 #8
ØV - på grund af "tidsnød", har jeg droppet SuSe indtil videre. Ærgerligt for nu var det lige ved at lykkes.

Prøver igen senere, når jeg får fat i et eksternt modem og noget mere tid til at eksperimentere med det.

Er der nogen af jer, som vil smide et svar, så jeg kan få delt nogle points ud og få lukket spørgsmålet?????
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2005 - 14:24 #9
:)
Avatar billede linuxnewbee Nybegynder
07. april 2005 - 18:23 #10
For min skyld kan du gemme dine point, til du får tid til eksperimentere mere.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2005 - 08:29 #11
For god ordens skyld deler jeg lige points mellem jer. Jeg har fået fat i et eksternt modem, så nu er jeg da nået så langt. Jeg vender sikkert tilbage med et nyt spørgsmål på et tidspunkt, og så kan det være I vender tilbage med lidt hjælp.
Avatar billede linuxnewbee Nybegynder
08. april 2005 - 14:55 #12
selvfølgelig - takker