Avatar billede myen Nybegynder
21. marts 2005 - 01:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lille matematikopgave

Hej, jeg sidder med en opgave i parameterfremstilling og jeg kan ikke rigtig se hvordan det er jeg skal gøre. Den burde ikke være så svær, da den er uden hjælpemidler :)

Opgave:

I et koordinatsystem i planen er en kurve givet ved parameterfremstillingen:

x = t^2 - t
y = t^3

Beregn de værdier af t, for hvilke kurven har en tangent, der er parallel med en af koordinatakserne.

Nogen der kan hjælpe mig lidt? :)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
21. marts 2005 - 01:13 #1
Først differentierer du din parameterfremstilling, dvs.

x'= 2t-1 og y'=3t^2, nu sættes disse to ligninger lig 0, dvs.

x'=0 => 0 = 2t-1 => t= 1/2, dvs. at når t = 1/2, så er der en lodret tanget,
(parallel med y-aksen).

y'=0 => 0 = 3t^2 => t=0, dvs. at når t = 0, så er der en vandret tangent,
(parallel) med x-aksen).
Avatar billede sexpac Nybegynder
21. marts 2005 - 02:28 #2
Hehe det skal nok passe... Hehe jeg er sku god til hurtig regning i hoved men bland alle de x`er og y`er uden om mig :) For mig har både x og y lige så meget verdi som 0 hehe:)
Avatar billede myen Nybegynder
21. marts 2005 - 17:46 #3
ahh...tusind tak!
Avatar billede myen Nybegynder
21. marts 2005 - 17:49 #4
luigi kan du ikke lave et "svar" så jeg kan gi' dig point? :)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
21. marts 2005 - 17:58 #5
Godt det hjalp!

S V A R ! ;D