Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 11:56 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af skrifttype til ældre OS!?

Jeg har påtaget mig den opgave at få lavet nogle streamers til min bilklup, men er nu havnet i den situation at skiltemaleren ikke kan benytte vores valgte skrifttype da den tilsyneladende ikke fungerer med Windows 98se!

Mit spørgsmål er derfor; kan jeg finde et program, der kan lave den skrifttype om, så den også kan bruges i 98?

Glæder mig til at høre fra jer! :)

Mvh

Balling
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 12:39 #1
hvad er skrifttypen ?
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 12:40 #2
lav den om til *.pdf og integrer skrifttypen
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 12:43 #3
Det er den øverste af disse to skrifttyper:
http://www.corsasport.co.uk/font/

Du bliver vidst nødt til at uddybe hvad du mener med at "lave den om til *.pdf!" ???
Mener du lave en PDF fil hvor jeg skriver med denne skrifttype, eller skal jeg omdøbe filen til *.pdf???
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 13:04 #4
prøv i første omgang af gemme som *.pdf (altså ikke omdøbe) hvis du har mulighed for det.
Du kan evt. benytte CutePDF
http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp
der ligger 2 filer til download. Du skal bruge begge to.
De installerer sig så som "printer" og når du har f.eks. dit word.doc, hopper du op i Filer -> udskriv -> og vælger CutePDF som printer. Så bliver der laver et *.pdf
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 13:40 #5
Men når pfd filen så åbnes på en anden computer, der ikke har skrifttypen installeret, vil den så stadig kunne ses?
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 13:45 #6
ja
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. marts 2005 - 15:46 #7
Det er jo TrueType! Den burde virke på alle systemer...  *_*
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 16:03 #8
undrer også mig.
Prøv at vedlægge skrifttypefilen til trykkeren.
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 16:28 #9
Jeg står også selv uforstående overfor problemet! Jeg fik denne mail fra trykkeren:

"skriften kunne ikke expoteres / Kopiers ind i windows 98/2, om der er  fyldt
op vedr skrifter i windows 98, vi prøvede at fjerne nogle, og så ligge den
ind, men det hjalp ikke..., hvis i kan få den lavet ( teksten ) i EPS eller
AI , version 5-6.0 fil til windows , kan den laves på denne måde..."

Det han siger med EPS og AI er jeg ikke sikker på hvad betyder!?

Mvh

Balling
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 16:41 #10
EPS / AI = Adobe Illustrator. Men version 5-6.0 ??  det lyder som om det er noget gammelt noget,  Illustrator kører nu i Version 10 = Illustrator CS
Tror du ikke du skal skifte trykker?
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 16:44 #11
hvordan har du den nuværende fil (word eller ?)
prøv at maile den til mig. så skal jeg se hvad jeg kan gøre (evt. uploade den, så alle kan følge med)
hcma@hcma.dk
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 22:38 #12
Jeg har ikke lavet en word fil, da jeg gik ud fra at trykkeren brugte et andet program og jo under alle omstændigheder skal bruge skrifttypen!

Det er også næsten udelukket at skifte trykker da der desværre ikke er nogen, der kan konkurrere med hans priser!

Jeg kan ikke se hvordan det skulle hjælpe at sende en Illustrator fil, da den jo automatisk vil skifte skrifttype på hans computer når den ikke genkender den!
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. marts 2005 - 22:53 #13
Du har stadigvæk ikke svaret på hvad det er for en fil du har...  :)
Og jeg vil også som Catbody anbefale pdf.
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 22:59 #14
Hvad det er for en fil? Jeg har jo bare skrifttypen som jeg har lagt link op til!

Som sagt før så regnede jeg med at trykkeren selv kunne finde ud af at taste bogstaverne og lave den filtype han skulle bruge!

PDF kunne han ikke bruge!
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 23:07 #15
hvad skal der være på den streamer?
farve, billede, tekst o.s.v. + farver
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 23:09 #16
har du lavet et udkast ?  eller hvad er der til rådighed?
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 23:13 #17
Det er udelukkende tekst skåret i hvid folie!
Jeg har ikke lavet et udkast, da det jo bare er en web-adresse!

Jeg har lige lavet en .GIF fil så i kan se det!
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 23:13 #18
Glemte at tilføje et link... flot!

http://www.bonitodesign.dk/cs-streamer.gif
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 23:21 #19
det ligger her i Illustrator version 5.0

http://www.hcma.dk/    under navnen corsasport
gem det på diskette eller lign. og giv det videre til trykkeren
Avatar billede hcma Novice
15. marts 2005 - 23:21 #20
skulle have været et svar
Avatar billede balling Nybegynder
15. marts 2005 - 23:50 #21
Jeg prøver at sende den til trykkeren og ser hvad han siger! :)
Avatar billede hcma Novice
16. marts 2005 - 16:36 #22
balling >>  hvordan går det, har trykkeren sagt ok ?
Avatar billede balling Nybegynder
16. marts 2005 - 17:17 #23
Jeg venter stadig på svar fra ham, men du har ihvertfald gjort hvad du kunne, så de 60 point er dine! :)
Virker dette ikke skifter jeg firma!

Tak for hjælpen!
Avatar billede hcma Novice
16. marts 2005 - 17:25 #24
selv tak  :o)
Avatar billede hcma Novice
16. marts 2005 - 17:26 #25
jeg sletter upload igen senere i aften.