Avatar billede kimss Nybegynder
02. marts 2005 - 08:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med bibtex layout

Hej,

Jeg har lidt problemer med at få min litteraturliste til at blive pæn. Jeg har en del artikler i min liste, og i min .bib fil står blandt andet:

@article{fenn,
    author = {Alan J. Fenn},
    title={Theoretical and Experimental Study of Monopole Phased Array Antennas},
    journal = {IEEE Transactions on Antennas and Propagation},
    pages = {1118--1126},
    volume={AP-33},
    number={10},
    month={oktober},
    year={1985}}

Der kan nu henvises til denne artikel med \cite-kommandoen og det virker fint. Problemet opstår i selve litteraturlisten i pdf-dokumentet. Her står denne artikel som:

[2] Alan J. Fenn. Theoretical and experimental study of monopole phased
array antennas. IEEE Transactions on Antennas and Propagation, AP-
33(10):1118{1126, oktober 1985.

Kan man ikke få latex til at skrive nummer / volume / sidetal pænere end det? Som det ser ud nu, vil jeg næsten hellere undvære.

Og et spørgsmål mere: Jeg har også nogle bøger på listen, hvor jeg bla skriver:

edition={2.}

I pdf-dokumentet bliver dette til "2. edition" som forventet. Hvordan får jeg latex til at skrive det på dansk? Altså "2. udgave" eller lign.

Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede bromer Nybegynder
02. marts 2005 - 08:57 #1
Du kan aendre layout'et ved at skifte den style du benytter. Du kan se nogle forskellige styles paa:

http://www.cs.stir.ac.uk/~kjt/software/latex/showbst.html

Hvis du vil i bunden med hvordan du designer styles selv saa kan du se paa:

http://tex.loria.fr/bibdex/btxhak.pdf.

Med hensyn til at aendre edition til udgave mener jeg at du skal se i filen siam.bst filen.
Avatar billede kimss Nybegynder
02. marts 2005 - 10:45 #2
Hmmm... Tilsyneladende læser Latex ikke min linie med

\bibliographystyle{unsrt}

Der er ihvert fald ingen forskel, lige meget hvilken "style" jeg angiver - også hvis jeg skriver en "style", som ikke findes. Jeg har bare installeret MikTex med total installation, hvorfor jeg har biblioteker, som hedder ...\MikTex\bibtex\bst\siam osv.
hvori *.bst filerne ligger.

\bibliographystyle{} er placeret lige før \begin{document}

Et forslag til, hvad der går galt?
Avatar billede bromer Nybegynder
02. marts 2005 - 15:53 #3
Jeg går ud fra at du kører bibtex efter du har kørt latex ikke? Jeg har min "bibliographystyle" efter min \begin{document} så prøv det!
Avatar billede kimss Nybegynder
02. marts 2005 - 16:21 #4
Ok... Tilsyneladende skriver Latex "pages 1118-1126" i ovenstående eksempel, hvis jeg sletter de fire sidste oplysninger i min bib-fil. Findes der virkelig ikke en style, som skriver:

Alan J. Fenn. Theoretical and experimental study of monopole phased
array antennas. IEEE Transactions on Antennas and Propagation, vol. AP-
33, no. 10, pages 1118-1126, oktober 1985.

Og helst på dansk :). Er det ikke en normal måde, at sætte det op på?
Avatar billede bromer Nybegynder
02. marts 2005 - 16:44 #5
Som jeg skrev tidligere er jeg rimelig sikker på at du kan skifte til danske termer i siam.bst filen. Og jeg er helt enig i at de normale styles ikke ser særlig pæne ud, men har du set på alle de styles i det første link jeg pastede?
Avatar billede kimss Nybegynder
02. marts 2005 - 17:14 #6
Så lykkedes det sgu... Jeg kiggede nærmere på de styles, som ligger på min HD, og fandt "ieeetran". Den gør tricket.

Og du havde ret i, at det var nemt at oversætte til dansk. Tak for hjælpen. Hvis du vil have dine point, skal jeg bruge et svar...
Avatar billede bromer Nybegynder
02. marts 2005 - 17:31 #7
:)