Avatar billede svendsen Nybegynder
25. marts 2001 - 14:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ressourcekonflikt

Jeg har sat et netkort maskinen, og nu er der opstået en ressourcekonflikt-kode 15.
Hvad jeg kan se bruger netkortet samme IRQ instilling som COM 1, og for at computeren skal virke, har jeg deaktiveret netkortet.
Skal jeg ændre noget i bios eller Windows? Og hvad?
Com:
Amd K6-2 400
128 mb
Sis 5595 bundkort
Netkort: 3Com Etherlink III isa
Bios: Rom Pci/isa bios(p5ss-meo)
      Cmos setup utility
      Award software,inc
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 14:40 #1
I din bios kan du ændre den IRQ COM1 bruger.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. marts 2001 - 14:42 #2
Prøv at højreklik på denne computer og vælg egenskaber.

Enhedshåndtering/Netværkskort og igen egenskaber. Gå i resourcer og slå automatiske indstillinger fra. Vælg nu selv en anden resource der ikke konflikter og genstart computeren.

Havde selv det samme problem med mit Netkort, så mon ikke det virker her også...

/Nikolaj
Avatar billede pallepirat Nybegynder
25. marts 2001 - 16:42 #3
Hej svendsen

Du skal downloade flg. drivere og utillity´s for at installere dit nic (network interface card). Det første link downloader en utility disk hvor der er et program til at ændre dit nic til plug ´n play eller til manuelt valgt irq osv. Det andet link er til de nyeste drivere som du skal installere bagefter.
1:
http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/3c509/3c5096.1.htm
2:
http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/3c5x9/5x9c32.exe

Start med at bruge utility disken for at indstiller dit nic til den irq du har fri, og installere  derefter dit nic igen.

OBS! Start med at fjerne det installerede nic!!!

MVH
Kristian Sørensen
WaveIT
Avatar billede svendsen Nybegynder
25. marts 2001 - 18:20 #4
Når jeg prøver at skifte irq, er der ikke andre der er fri. Ligegyldigt hvad jeg vælger er den hele tiden i konflikt med noget.
Dem jeg kan vælge er:03,05,07,09,10,11,12,15. De er alle brugt.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. marts 2001 - 18:22 #5
Jeg skiftede ikke IRQ, men input/output område for at få mit til at virke....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. marts 2001 - 18:23 #6
Min instilling er inpit/output = 02a0-02bf
IRQ 05
Avatar billede svendsen Nybegynder
25. marts 2001 - 18:35 #7
Min input/output er der ikke problemer med.
Det er kun irq, som er 03
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. marts 2001 - 18:37 #8
Har du forsøgt at ændre COM1´s IRQ i bios? Som makse skrv tidligere?
Avatar billede svendsen Nybegynder
25. marts 2001 - 18:39 #9
Hvad gør jeg det under?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. marts 2001 - 18:44 #10
Aner det ikke - Spørgs Makse, når ham kommer forbi igen. Suk :(
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 19:14 #11
Hvis pallepirat\'s løsning ikke kan bruges, kan du prøve følgende.

For at komme ind i din bios, skal du trykke \'DELETE\' nå du starter computeren.
I bios skal du vælge menuen \'Integrated Peripherals\'
I den menu kan du ændre indstillingerne for \'Onboard Serial Port 1 og 2\'
For at komme ud igen trykker du \'Esc/Escape\'
Til sidts skal du vælge \'Save & Exit\' og svare ja til det.

Det er ikke sikkert at din bios er 100% magen til, men ovenstående giver dig da nogle ledetråde til hvad du skal se efter.
Avatar billede svendsen Nybegynder
25. marts 2001 - 19:40 #12
Jeg ændrede indstillingerne for \"onboard serial port 1 & 2\", og efter et par forsøg var der ingen konflikter mere.
Mange tak for hjælpen til alle.
makse får po
Avatar billede svendsen Nybegynder
25. marts 2001 - 19:41 #13
Hov
makse får de 100 point.
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 19:42 #14
Takker :)