Avatar billede krukken Juniormester
22. februar 2005 - 21:01 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kender du en kultserie?

Hej,

Jeg søger en kult serie - både danske og undelandske.

Jeg er allerede kommet i tænke om Matador, Twin Peaks og riget.

De skal helst ikke være på over 30 afsnit.
Avatar billede freeman Nybegynder
22. februar 2005 - 21:36 #1
X-files !! :D
Avatar billede freeman Nybegynder
22. februar 2005 - 21:37 #2
også kaldet Strengt Fortroligt
Avatar billede bb_maze Nybegynder
22. februar 2005 - 21:43 #3
Hmm, Simpsons - godt nok over 30 afsnit... Hvad med A-team? Det var squ tider :D Godt man har hele sæson 1 på dvd ;)

Hygge
Avatar billede boxer Nybegynder
22. februar 2005 - 21:59 #4
Hvad med Rejseholdet, Krøniken, Tornfuglene, Nord & Syd
Avatar billede boxer Nybegynder
22. februar 2005 - 22:09 #5
Star Trek er nok kultserien over dem alle.
Knight Rider, Starsky & Hutch, Charlie's Angels, Det lille hus på prærien.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2005 - 22:25 #6
Halløj på badehotellet
Black Adder (Den sorte snog)
Allo Allo
Avatar billede sharkman Nybegynder
22. februar 2005 - 22:25 #7
Drengene fra Angora, Trailer Park Boys http://www.trailerparkboys.com/main.html, Fawlty Towers (Halløj på badehotellet), MR Bean, Keeping up Appearences (Fint skal det være), Den Sorte Snog, Monty Pythons, Shogun
(Jeg ved godt, at nogle af dem er på over 30 afsnit, men de er alligevel helt bestemt kult)
Avatar billede yxos Nybegynder
22. februar 2005 - 22:45 #8
Anne og Lotte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2005 - 22:48 #9
:-D Ingrid og lillebror...
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
22. februar 2005 - 23:20 #10
24 (eller 24 timer som den hedder på dansk). Kanon serie i (ta-da) 24 afsnit - men det er selvfølgelig pr. sæson.

Total kult-serie: Månebase Alpha http://www.space1999.net/~moonbase99/ er kult siden over alle.
Avatar billede evildoctor Praktikant
23. februar 2005 - 10:32 #11
>yxos: Det hedder ANNA og Lotte, ikke Anne og Lotte!!!

Shame on you, at du ikke kan huske dine klassikere c,")
Avatar billede lokespas Nybegynder
23. februar 2005 - 10:50 #12
Flash Gordon
Batman serien fra 1960´erne
Avatar billede exp Juniormester
23. februar 2005 - 15:39 #13
Dilbert :-D
Avatar billede yxos Nybegynder
24. februar 2005 - 12:22 #14
Ja, det er bare for dårligt at jeg ikke kunne huske det. Jeg har altid hadet AnnA og Lotte :-)  Det er nok derfor jeg ikke var helt dus med stavemåden.

Tæller julekalendre med? Det er jo osse en slags serier, og kun på 24 afsnit. Så er der ihvertfald Toget i Tagrenden. DET er kult !  Magnus Tagmus rules !

Gad vide hvad det egentlig er krukken efterlyser. Han kunne godt snart give et input.
Avatar billede boxer Nybegynder
28. februar 2005 - 09:15 #15
krukken>>> Er dette spørgsmål besvaret?
Avatar billede krukken Juniormester
28. februar 2005 - 10:38 #16
Hej - og undskyld at jeg først skriver nu.

Jeg må nok indrømme at mange af de forslag som er blevet stillet, grænser til at være helt eller delvist useriøse.

Og de restende har ingen intresse- jeg leder efter noget mege socialrealistisk eller en serie som man kan lærer noget af. Jeg kan selv nævne Nord og syd...
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
28. februar 2005 - 10:41 #17
Det burde du jo nok have skrevet i dit spørgsmål, indledningsvis - for folk har jo vidt forskellige opfattelser af, hvad 'kult' er. Og så er det jo bare synd, at en masse mennesker har givet dig legio opfattelser at hvad netop de synes et en kultserie for dem.
Avatar billede krukken Juniormester
28. februar 2005 - 10:43 #18
Ja - men jeg er heller ikke helt sikker på at jeg kan definere det. Tilgengæld har jeg angivet nogle eksempler.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
28. februar 2005 - 10:46 #19
Ud over det ovenfor skrevne, kan du næppe påstå at Riget eller Twin Peaks (som jeg begge holder meget af...) er "socialrealistisk eller en serie som man kan lærer noget af"...
Avatar billede krukken Juniormester
28. februar 2005 - 10:56 #20
Det kommer nok an på hvordan du definere "at lære" - men for ikke at gøre dette til en diskusionsklub om begreber, så synes jeg hellere at du skulle forslå nogle serier:-)
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
28. februar 2005 - 11:19 #21
Lære-og indholdsrig serie: Shogun (6 afsnit af ca. 1½ time) med Richard Chamberlain http://uk.imdb.com/title/tt0080274/ om middelalderens Japan.

Angels in America http://uk.imdb.com/title/tt0318997/ - kanon serie fra 2003, har lige set den på dansk TV. 3 afsnit á knap 2 timer.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
28. februar 2005 - 11:43 #22
2. verdenskrig: Das Boot http://uk.imdb.com/title/tt0082096/ kom også i en lang tv-serie. Meget lærerig og uhyggeligt godt beskrevet vedr. livet i en ubåd under vand.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
28. februar 2005 - 13:06 #23
Band of Brothers (10 afsnit á en time) http://uk.imdb.com/title/tt0185906/
Brideshead Revisited (11 afsnit á 60 min) http://uk.imdb.com/title/tt0083390/

Vil du have flere??