Avatar billede voirsous Nybegynder
21. februar 2005 - 19:33 Der er 11 kommentarer

Få min webserver på nettet

Hej jeg er ingen hej til netværk. Jeg har netop installeret en Apache server på min maskine. Min maskine har deler en internet forbindelse mod en anden maskine via en 5ports switch fra Sandberg.

Jeg er tildelt følgende ip 10.0.0.2 og min gateway (det må være den switch) har 10.0.0.1. problemmet er jeg ikke kan tilgå min webserver
fra mine globale IP.

Jeg går udfra at jeg skal indstille en gateway i apache, men hvordan?
Avatar billede soes Nybegynder
21. februar 2005 - 19:43 #1
Det er nok ikke fra din switch at du er blevet tildelt en IP adr. Nu nævner du ikke hvilket net du har, men et eller andet sted har du nok en router som står for tildelingen af IP vha. en dhcp server.

Du skal have fundet din router, og fortalt den at på 10.0.0.2 er der en webserver tilgængelig. Det er som reglen en indstilling der hedder noget med Nat, og det er her du skal fortælle den at trafik fra port 80 skal viderstillet til 10.0.0.2:80.

I nogle tilfælde, bl.a. mit eget er det ikke muligt at sidde på samme side af router og så tilgå en server via den global ip, den fra din ISP. Det vil sige for at teste det bliver du nød til at få nogen udefra til at indtaste din globale ip og så se om det er din private webserver som svare.

Fortæl lidt mere om hvilket udstyr du har, så kan det være nemmer at få det til at virke.

S.Søndergård
Avatar billede voirsous Nybegynder
21. februar 2005 - 19:53 #2
Hej soes, okay, det er via cybercity 1mbit.  Jeg kan se der er en boks der står Zycel eller sådan noget på?

Vh. Casper
Avatar billede voirsous Nybegynder
21. februar 2005 - 20:05 #3
kan det være den der skal indstille?
Avatar billede soes Nybegynder
22. februar 2005 - 09:11 #4
Hvis ud åbner en browser og skriver http://10.0.0.1 vil der muligvis komme en indstillings side frem. Det er på denne side at du skal fortælle din router hvordan den skal "mappe" stien hen til din webserver.

Jeg kan foreslå at du tager et kig på Zyxel's hjemmeside og se om de ikke har en guide eller ligende til hvordan det bliver sat op på dit udstyr.

Det kan være lidt svært at hjælpe når man ikke lige ved hvilken model du har stående derhjemme.

S.Søndergård
Avatar billede sukos Juniormester
22. februar 2005 - 12:28 #5
du skal ind på din router, på samme måde som da du aktiverede internet adgangen.

formodentlig http://10.0.0.1:2033

og her tillade at port 80 er åben til din comp, 10.0.0.2
Avatar billede sukos Juniormester
22. februar 2005 - 12:29 #6
Din switch har ingen IP! Den muliggør kun trafik mellem flere computere
Avatar billede sukos Juniormester
22. februar 2005 - 12:33 #7
Din router er den "Zyxel-ting"

Er det en 650R, skal du, når du er på routeren, vælge:
"Advanced setup" => "Nat" => "SUA Only" => "Edit details"
og her indtaste "80" i "Start" og "End" port NO., og skrive 10.0.0.2 som Ip Address

Så skulle du kunne komme på din IP adresse, via browseren
Avatar billede sukos Juniormester
22. februar 2005 - 12:35 #8
I apache kan du så sætte ServerName til din ip! :O)
Avatar billede sukos Juniormester
05. marts 2005 - 17:27 #9
Har du fundet ud af det?
Avatar billede voirsous Nybegynder
03. august 2005 - 14:52 #10
sukos smid et svar, havde glemt dette spm. Tak for hjælpen :)
Avatar billede sukos Juniormester
03. august 2005 - 16:05 #11
ok!