Avatar billede desperado Nybegynder
15. februar 2005 - 11:43 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

PSU levere for lidt strøm ?

Jeg har købt mig en PSU :
NorthQ NQ-4775-400 Ultra Silent PSU

Den køre på en amd64 3500+ og et asus a8n-sli Deluxe.
Jeg har oplevet en del nedbrud med BSOD fejl "machine_check_exception"..
Denne fejl kan ikke ref til noget specielt hardware der ikke virker.
Jeg forsøgte at køre ASUS probe programmet og så at min PSU levere imellem -0.4 og -0.2 for lidt strøm på alle broer, 5v, 12v, cpu og ram er dog tæt på normal værdi -0.06v

Hvor meget kan man tillade at en strømforsyning går under de fastlagte spændninger?
og kan dette være grunden til at jeg skal genstarte min kasse ca 5, 10 gange om dagen ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. februar 2005 - 11:57 #1
Avatar billede desperado Nybegynder
15. februar 2005 - 12:06 #2
skal jeg så forstå at denne strømforsyning ikke er kraftig nok ?!?
...........................................................................
Specifications :
Voltage : 230Vac(180-264)
Frequency : 47Hz-63Hz
Current : 4.0A(MAX.) At 230Vac
Inrush Current : <70A at 230Vac cold start at 25°
Efficiency : 65%MIN.at Full load - 55%MIN.at 30W load

Voltage +3.3V  +5V  +12V1  +12V2  -5V  -12V  +5Vsb
Max Load 30A  28A  14A  15A  0.5A  0.5A  2.0A
Min Load 0.5A  2.0A  0.5A  0.5A  0A  0A  0A

Output Watts : 400W - +5v. +3.3v. : 130W
Over Voltage : +5V:6.8V,+3.3V:4.5V,+12V:15.6V
Short Circuit : All output to GND
Avatar billede desperado Nybegynder
15. februar 2005 - 12:09 #3
andet info køre med et GF6800Ultra 2HD CDROM/DVDRW 2*120 FAN@7v 2*crossair 512Mb
Avatar billede backside Nybegynder
15. februar 2005 - 12:15 #4
Hmm, synes ikke 0.2-0.4 burde være grund til genstart.
Men igen, det er mere end jeg ville mene var rimeligt på en ny psu.
Ved ikke om du har set denne:
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=505
Avatar billede backside Nybegynder
15. februar 2005 - 12:18 #5
...og denne:
http://www.allround-pc.com/index.php?reviews/05018/bericht.htm

Der burde tilsyneladende være mere krudt i den.
Avatar billede desperado Nybegynder
15. februar 2005 - 12:21 #6
Ha hans Asus probe ligger over grænse værdierne på alle broer ...

Skulle man sende den ind og få den byttet ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. februar 2005 - 12:21 #7
tja, den burde kunne gøre det med en 350W forsyning, men det er i den konfiguration ASUS nævner. Belaster du den hårdere, flere drev mere strøm forbrugende grafikkort, så kan din forsyning blive lidt svag i koderne og derfor få spændingen (Volt er spænding) til at dykke.

Der er to muligheder, enten er din strømforsyning for lille (under alle omstændigheder er 400W på grænsen for din hardware) eller også har du en defekt strømforsyning (den er for blød).
Avatar billede desperado Nybegynder
15. februar 2005 - 12:51 #8
jeg vil tro at den er defekt, har lige kørt en monitor rec på asusprobe
og lige før den gik ned ca 1 - 2 sec før faldt 12v spæningen til 11,586.
og der var kun desktop og ingen programmer kørene eller cdrom drev der arbejder.

En anden ting er at de 2 test i har fundet er alle værdier over standart og det er ovenikøbet en PIV der er OC..
Avatar billede desperado Nybegynder
15. februar 2005 - 13:09 #9
Sidste nyt i sagen :
Jeg har ringet til NorthQ support som ligger i danmark.
Og de vil kontakte mig i morgen.
Avatar billede backside Nybegynder
15. februar 2005 - 13:10 #10
Ok, spændende at høre hvad de har at sige så.
Avatar billede desperado Nybegynder
15. februar 2005 - 13:19 #11
Til dem der læser med er support nummert til NorthQ
Tlf: 70271827
Hvis det er andet en PSU strømforsyninger, har de et god support site www.northQ.dk
Avatar billede desperado Nybegynder
17. februar 2005 - 13:28 #12
Så er jeg tilbage med mere info.
Leveradøren fra Tyskland melder ud at den skulle byttes.
Jeg sender den tilbage på tirsdag, da de har dem på lager igen.

tekniker lod mig vide at et  ASUS bundkort specialt a8n-sli deluxe er meget strøm følsomt, og kræver en stabil forsyning på/over 12v for at fungere, ellers bryder den ned. Det var tybisk asus folk der ringede til ham med strøm problemer.
Avatar billede backside Nybegynder
17. februar 2005 - 14:33 #13
Godt så.
Så har du da en forklaring.
Avatar billede desperado Nybegynder
18. februar 2005 - 13:53 #14
Nu er næste skrit at den bliver sendt ind og så må vi se om det løser problemet med Mine BSOD
Avatar billede desperado Nybegynder
15. marts 2005 - 08:40 #15
Nyt i sagen, Jeg har modtaget en ny strømforsyning, MEN "ak" denne strømforsyning levere 11,58v, dog stabilt men stadig for lidt !!!
Mine mistanke går nu på om det kan være den "volt måler" på mit bundkort der er defekt og at jeg er på vej ud af et blindt spor ?!
Jeg investere i en Volt-Måler i dag. "Suk"
Avatar billede desperado Nybegynder
18. marts 2005 - 09:09 #16
Godt, så blev der købt en Måler og resultatet er svært at fatte...

Først, så måler mit bundkort forkert, 11,63v og voltmåleren 12,03v.
Hvad får så mit system til at brave ned i tide og utide ?!. Efter måling i over 30 minutter, sker der noget underligt. Volt spændning begynder at stige fra 12,03v til over 24v her efter bryder systemet ned! Det sker i små intervalg på 0,15v/sec.
og hvis man genstarter, forsætter dem bare opad... nogle gode forslag ?
Avatar billede backside Nybegynder
18. marts 2005 - 12:52 #17
he he, det har jeg sku aldrig hørt om før. Lyder mærkeligt.
Og det er både med den nye og gamle psu?
Avatar billede desperado Nybegynder
13. april 2005 - 16:51 #18
yes, det er noget tid siden sidst jeg har skrevet, og ja jeg har ikke glemt jer..

Status :
Efter hånden som tiden er gået, har det grusome hændt mig at min seagate disk er stået af. Jeg har skiftet den ud med en raptor-disk. Og herefter holdte problemerne op. Jeg her nu stabil strøm forsyning, dog stadig med disse -0,4 -0,8 på 12V i asus probe programmet ?!?
Men set i klogskabens spejl, kunne ingen af jer se, heller ikke jeg, at det kunne være harddisken der var grunden til disse fejl.
Med hensyn til northQ sagen, fik de en film og pic af den stigning som skete.
jeg tager kontakt til dem for at oplyse om den nye opdagelse jeg her gjort.

Ellers til sidst vil jeg sige tak til alle der har deltaget og har fulgt med hele vejen.
Dem som føgler at de har gjort sig fortjent til points, foreslår jeg skriver et svar, så de kan belønnet ...
Over and out..
Avatar billede desperado Nybegynder
17. maj 2005 - 10:34 #19
Dem som føgler at de har gjort sig fortjent til points, foreslår jeg skriver et svar, så de kan belønnes...

Det ser ikke godt ud på min liste at der stadig ikke er nogle der har krævet points for denne tråd ..
sidste mulighed ..
Avatar billede backside Nybegynder
17. maj 2005 - 13:28 #20
Jamen så føjer jeg da den første til din liste.  ;)
Avatar billede desperado Nybegynder
17. maj 2005 - 13:58 #21
Var lige ved at være bange for at jeg selv skulle tage de points ....
Avatar billede backside Nybegynder
17. maj 2005 - 14:06 #22
Takker for point.