Avatar billede food_life Nybegynder
12. februar 2005 - 13:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Højde på en side?

Hvordan ser man højden på en side lavet i DW hvis det ikke er angivet - har brug for at vide det når sider skal laves i eksempelvis 1024 X 768 pixel. Hvis siden består af 1 tabel er det ikke noget problem; men hvad når der er flere tabeller uden højdeangivelse?
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2005 - 19:49 #1
<ole>

En side til 1024x768 må ikke være større end ca. 975x550 - lidt afhængig af browseren og om brugeren f.eks. har sin ICQ (eller andet) docked i den ene side.

Derudover forstår jeg ikke dit spm  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
13. februar 2005 - 23:13 #2
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så prøver du at lave et lay-out der har en fast højde og bredde.

Med hjemmesider er sådan at det er ret normalt at bredden kan angives mens højden gerne er en variabel størrelse som de fleste lader være, tekst har det med at sprede sig over flere linier, og afhængigt at tekststørrelse kan man ikke sådan lige bestemme hvordan det kommer til at påvirke højden på en side du har lavet til 1024 x 768.

De folk som prøver at lave hjemmesider på deén måde har det med at opfatte en hjemmeside som en brochure. Brochurer udmærker sig ved at være 100% ens uanset hvor de er, uanset hvem der læser dem. Sådan er hjemmesider ikke. Hjemmesider vises på mange slags skærme med mange slags skærmindstillinger, og oven i det hele findes der er et væld af browsere som andda findes i et hav af versioner.

Derfor - som et godt tip - er det nemmere at blot bestemme bredden og lade højden være en variabel størrelse.

Prøv evt. at se hvordan folk læser hjemmesider - har de deres FORETRUKNE på venstre side af skærmen på f.eks. en 1024 x 768 skærm? I så fald bør du angive din hjemmesides bredde med % og ikke pixel.

Det er et værre spørgsmål du har stillet dér :)

- i hvert fald som jeg opfatter det.
Avatar billede food_life Nybegynder
14. februar 2005 - 06:39 #3
Jeg forstår godt frustrasionen lidt; men den de sider jeg laver er nok en hjemmeside; men den skal læses på en bestemt skærm i den omtalte størrelse, derfor må højden ikke overstige de 768 pixel. Mit behov er derfor at kunne se højden på en side sammensat af flere tabeller? Siden kommer ikke på nettet, så den vil altid blive set af samme browser!
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
14. februar 2005 - 10:19 #4
Så vil jeg foreslå at du laver en iFrame med syntaxen:

<iframe scrolling="yes" frameborder="0" height="500" width="800" src="indhold.htm"></iframe>

Derved beholder du ALTID indhold på en fikseret størrelse :)
Avatar billede olebole Juniormester
14. februar 2005 - 12:56 #5
Ja, så er man jo også fri for at få gæster, da søgemaskinerne så ikke indekserer sitet  :)

Vil man gerne have gæster, kunne man alternativt bruge et helt alm. div:
  <div style="position:relative;width:800px;height:500px;overflow:auto">Al side indhold her</div