Avatar billede weblance Nybegynder
04. februar 2005 - 13:12 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kan man køre et system op med 2 webservere på denne måde?

Hej!

Jeg har nogle spørgsmål vedr. et projekt jeg skal have gang i! So here goes:

1:
Jeg har to webservere på to forskellige fysiske lokationer. Begge servere har samme indhold. Kan man sætte dem op sådan at den ene fungerer som primær webserver og nr. 2 tager over når den primære er nede?

2:
Kan man på en eller anden måde "realtime" synkronisere (køre som en slags raid) de to servere, så de altid har samme indhold?

Serversoftwaren er SME Server 6.0.1.-01

Håber at der er nogle kloge hoveder der kan regne den ud!

På forhånd tak

/Carl
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2005 - 14:22 #1
Det kanles normalt cluster, men kræver at serverne er samplaceret, og som jeg husker det også at de er ens bestykket og konfigureret. Microsoft er ikke ret gode til dette, man de kan dog lave fail over safe. Linus håndtere dette fremravende og kan håndtere både fail over safe og load sharing. Du kan i øvrigt bygge linux clustre ret store.
Avatar billede weblance Nybegynder
04. februar 2005 - 15:35 #2
Cluster >> lyder langhåret! Taler vi om en grid?

Men mht. ?1, er det virkelig ikke muligt vha. DNS eller lignende at omdirigere til en anden ip når den første ikke replyer, og skifter tilbage igen når den primære ip er online igen?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2005 - 16:18 #3
Du kan i DNS ikke sætte prioriteter på A-records. Dog kan du sænke TTL, og manuelt opdatere DNS, ved nedbrud på din primære server-site.

Du mangler så stadig at replikere data mellem de to sites, og dette kræver ret avancerede metoder for at opnå konsistente data på begge sider.

Derfor er et cluser, som Bufferzone skriver, løsningen. Dette kræver dog samtidigt, at cluster-løsningen har denne avancerede form for replikering. Mig bekendt er dette p.t. kun muligt med løsninger fra SteelEye LifeKeeper.

Du kan læse mere på www.steeleye.com, eller www.nordicmind.dk som er den danske distributør.
Avatar billede weblance Nybegynder
04. februar 2005 - 16:30 #4
TTL >> hvad vil det sige?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2005 - 16:34 #5
TimeToLive en værdi i dine DNS-indstillinger, som fortæller DNS-serverne hvor længe de aktuelle records er gyldige.

Sætter du fx din TTL til en time - opnår du altså maksimalt en times nedebrud.
Avatar billede weblance Nybegynder
04. februar 2005 - 16:47 #6
OK, så det jeg søger eksisterer åbenbart ikke - øv øv! Hmm måske et projekt man skulle gå i gang med ;-)

Tak for hjælpen gutter!
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2005 - 16:49 #7
Jo - det eksisterer skam. Har leveret mange clusterløsninger, som løser dit problem. Kig på de link jeg skrev ;-)
Avatar billede weblance Nybegynder
04. februar 2005 - 16:52 #8
ja, men jeg føler at det for mit vedkommende måske er at skyde gråspurve med kanoner!
Jeg har en webserver der i øjeblikket hoster 10 domæner (3 mere på vej), så det er måske lidt overkill. Jeg har øjensynlig sikkerhed nok i et RAID-system, dog kun med 2 diske, samt daglig backup!
Avatar billede weblance Nybegynder
04. februar 2005 - 16:53 #9
Noget helt andet - er det ikke svært at sætte en cluster op og dyrt?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2005 - 16:57 #10
Nææ, sværhedsgraden af opsætningen ligger jo typisk i det produkt man bruger. Er begge servere kørende med det software der nu skal køres i clusteret, kan fx SteelEye LifeKeeper opsættes på under en time - og så er der indberegnet kaffepause i :-)

Ang. pris - så ligger LifeKeeper i ~40.000,00 klassen, som jo ikke er dyrt for større virksomheder som taber en produktion, hvis serverne er nede.
Avatar billede weblance Nybegynder
04. februar 2005 - 17:04 #11
Som jeg spurgte før er en cluster det samme som grid?
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 17:53 #12
Weblance du kan tildels bruge "round robin" (hvis du søger her på E så får du et par hits frem om hvordan det virker.)