Avatar billede conehead Nybegynder
04. februar 2005 - 11:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Er dette en go ide?

Hey,

jeg skal til at rode med en WIndows server. For at sikre mig mod evt fejl på serveren tænkte jeg på at tilkoble en anden maskine, der konstant forespørger serveren, om den er ok. Så kan den alarmere i tilfælde af servernedbrud.

Er dette en fornuftig måde at gøre det på? Forslag modtages med kyshånd.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
04. februar 2005 - 12:11 #1
Det kunne man gøre. Men hvis der sidder brugere på serveren, så hører du nok hvis den går kold.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2005 - 12:12 #2
Det kan sagtens lade sig gøre at opsætte monitering, det skal selvfølgelig gøres på en sådan måde at serveren ikke belastes unødigt. Microsoft har en network monitor der kan bruges. I gamle dage var den der fuldte med SMS pakken lidt bedre end standarden, men jeg ved ikke om man i de nyere versioner har fået flyttet funktionaliteten over så der nu kun er en monitor.

Hvis du har to ens maskiner kunne du jo overveje at opsætte Cluster, såldeds at den ene server tager over hvis den anden går ned, samtidig med at du alarmeres. På denne måde har du både alarm og det der hedder Fail over safe og dine brugere vil næsten ikke mærke at derer problemer
Avatar billede conehead Nybegynder
04. februar 2005 - 15:10 #3
Nu siger du cluster. Det er vel et begreb og ikke et specifikt system? Hva med alarmering. Er det noget der understøttes af Win server 2003?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2005 - 16:24 #4
Alle clusterløsninger kræver nu ikke homogene systemer. Fx kan SteelEye LifeKeeper køre på heterogene systemer. Hvad angår alarmering er der forskellige måder - fx via SNMP.

Du kan læse mere om SteelEye LifeKeeper på www.steeleye.com eller www.nordicmind.dk som er den danske distributør.