Avatar billede cjmaack Nybegynder
01. februar 2005 - 21:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved load af (egen kompileret) kernel

Hej med jer

Jeg har netop for første gang, men ikke sidste, ændret i min kernel. Alt virker tilsyneladende som værende ok, men når jeg genstarter og herefter vælger den nye kernel kommer der ret hurtigt følgende fejl op (fejlen kommer lige lige inden, der skrives "ok" ud for de enkelte  services der loades..):

Kernel panic - not syncing: No init found. Try passing init= option to kernel.

Håber på kvalificeret hjælp..
Avatar billede cjmaack Nybegynder
02. februar 2005 - 00:44 #1
Jeg poster lidt mere af det jeg kan læse på skærmen, vedr. ovenstående fejlmeddelse:

.
RAMDISK: Compressed image found at block 0
VFS: Mounted root (ext2 filesystem).
Red Hat nash version 3.5.22 starting
Mounted /proc filesystem
Mounting sysfs
Creating block devices
Creating root device
Mounting root filesystem
mount: error 6 mounting ext3
privotroot: privot_root(/sysroot,/sysroot/initrd) failed: 2
umount /initrd/proc failed: 2
Freeing unused kernel memory: 144 freed
Kernel panic - not syncing: No init found. Try passing init= option to kernel.

Hvordan er den korrekte opsætning i "File systems" - da det tilsyneladende er her der er nogle problemer? Mit problem er at en afprøvning af alle muligheder tager lang tid at afprøve... (læs, dette har jeg ikke lyst til). Om ikke andet må jeg installere Fedora påny og genstarte processen. Mit "problem" nu, er at kernen er en jeg har hentet fra kernel.org - altså er det en, som ikke nødvendigvis er kompatibel med mit nuværende system.
Avatar billede skaastrup Nybegynder
09. februar 2005 - 18:46 #2
Tja. Hvordan ser din grub.conf ud???

Du kan altid tage /boot/config.2.6.xxxxxx og indlæse den i xconfig, eller kopiere den til /usr/src/linux/.config. På den måde er du sikker på at have en ok conf. Derefter foretager du så rettelser.

Men post lige grub.conf en gang.
Avatar billede cjmaack Nybegynder
09. februar 2005 - 19:03 #3
Mange tak for et svar - omsider ;) .. hehe

Jeg har virkelig haft mine problemer! Ja, jeg har dem som sådan stadigvæk, men tror du har givet mig løsningen nu :) Mit problem er nemlig, at jeg har "ødelagt" så meget, at jeg installerede fedora på ny. Derefter er mappen /usr/scr tom - og jeg er lige langt. Jeg mangler altså en måde, hvorpå jeg kan "bygge videre" på den eksisterende kernel da jeg ellers aldrig vil komme videre. En ny/frisk kernel fra kernel.org er jo klart nok standard konfigureret. Og dette giver mig ovenstående problemer.. + mange flere :(

Jeg venter tilbage når jeg har afprøvet det jeg tror er løsningen. Herefter må du meget gerne poste et svar, skaastrup..
Avatar billede cjmaack Nybegynder
09. februar 2005 - 19:10 #4
... det jeg vil prøve, er at downloade en ny kernel til mappen /usr/src/. Herefter vil jeg kopiere filen /boot/config.. til mappen som .config. Herefter skulle jeg få hvad jeg søger - nemlig en konfigureret kernel at "bygge videre" på.

Jeg mener ikke der burde være problemer andre steder, da jeg følger en ellers udemærket guide. Guiden mangler dog et punkt, efter min mening, hvilket skulle være løst nu. For de interesserede er guiden her http://www.digitalhermit.com/linux/Kernel-Build-HOWTO.html
Avatar billede cjmaack Nybegynder
14. februar 2005 - 00:32 #5
Jeg fik svar på det jeg søgte - tak! Ligger du et svar..
Avatar billede skaastrup Nybegynder
14. februar 2005 - 18:07 #6
s v a r