Avatar billede muddi Praktikant
24. januar 2005 - 11:55 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Zyxel eller Cisco router?

Hvilken Router skal jeg vælge. Vi har en TDC internet forbindelse på 512/512, og jeg vil gerne sætte et intranet op.

TDC har sagt at jeg blot behøver en statisk IP og en router. Derfor har jeg været inde på edbpriser.dk og finde følgende 2 routere, som jeg synes ser ud til at opfylde vores behov.

Vores behov er fast ip-adresse på internt netværk til vores Windows 2003 Server. Denne server skal også kunne forbindes til fra resten af verden, da vi hver nat modtager en backup fra vores webhotel.

Desuden vil vi gerne have mulighed for at konfigurere routeren, så man udefra kan forbinde med Remote Desktop til sin computer på vores netværk.

De to routere jeg har kigget på er fra henholdsvis Zyxel og Cisco og kan ses her:

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=117269

Vil de opfylde vores behov, og hvilken en vil I anbefale?

Mvh. Morten
Avatar billede bjuhl Nybegynder
24. januar 2005 - 12:23 #1
Selv en Router til 300 kr. kan opfylde de behov.

Jeg er selv Zyxel mand.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
24. januar 2005 - 12:24 #2
Desuden er der indbygget modem i den Zyxel du foreslår, det skal du ikke bruge.

Kig på en 314+ eller noget i den prisklasse.
Avatar billede muddi Praktikant
24. januar 2005 - 12:32 #3
bjuhl >> Jeg har kigget på 314 plus, men der står som kommentar at den er meget langsom, og afbryder forbindelsen hele tiden. Er der en bestemt du kan anbefale? Det er MEGET vigtigt, at den er stabil og nem at konfigurere.

Netværket kommer til at udvide sig med flere maskiner med tiden ca. 10-11 stykker, hvis det har nogen betydning.

Prisen på routeren skal blot være under 1800,-
Avatar billede muddi Praktikant
24. januar 2005 - 12:36 #4
Der er ikke indbygget router i Cisco'en ser det ud til, og den kan administreres med http. 314 plus kan kun administreres med SNMP ser det ud til.
Avatar billede leif Seniormester
24. januar 2005 - 12:53 #5
Hvad med Draytek, der er endda indbygget mulighed for at lave VPN brugere, så du kan logge på VPN udefra og på den måde tilgå netværket !
Avatar billede muddi Praktikant
24. januar 2005 - 13:00 #6
Hej leif,

Vi har ikke rigtig kigget på mulighederne for VPN, og da jeg skal bestille routeren i dag, har jeg desværre ikke tid til at sætte mig ind i VPN.

Hvad er prisen og opfylder den vores øvrige behov?
Avatar billede tjaz Nybegynder
24. januar 2005 - 13:01 #7
Klart Cisco af de 2 ... ellers vælg linksys .. det er cisco komponenter i en billigere indpakning :) ... har selv linksys nu og havde zyxel en gang og har aldrig haft så mange problemer som med det lort. :/
Avatar billede leif Seniormester
24. januar 2005 - 13:27 #8
muddi -> Opfylder efter min mening 99% af jeres krav ! Der er kun et område som kan blive besværligt på alle modeller med kun 1 IP adresse, det er hvis der skal remote desktop ind til flere forskellige maskiner uden VPN !
Avatar billede leif Seniormester
24. januar 2005 - 13:28 #9
Men skal du vælge mellem Cisco og Zyxel ville jeg helt sikkert kigge til Cisco, hvis du har en som kan sætte den ordentligt op !
Avatar billede muddi Praktikant
24. januar 2005 - 13:35 #10
leif >> Jeg har netop talt med Draytek og de har en 2900 model på lager, som vi kan afhente i dag. Jeg gennemgik vores behov med en af deres medarbejdere og det var så den model han anbefalede. Mange tak for den hurtige hjælp!

Smid et svar :)
Avatar billede leif Seniormester
24. januar 2005 - 14:03 #11
Okay, 2900, tja, jeg havde nok sagt 2200, men okay, 2900 er en smule kraftigere i det og er bedre gearet hvis du skal til at køre flere VPN opkoblinger på en gang. Vi kørte Zyxel man er gået over til Draytek, efter en enkelt model på prøve!

Håber du fik en god pris på den og I bliver glade for den !

Er altid glad for at kunne hjælpe!
Avatar billede muddi Praktikant
24. januar 2005 - 14:23 #12
Vi fik den til kr 1545,- hvilket synes rimeligt.

/Morten