Avatar billede Onkelalfa Nybegynder
23. januar 2005 - 13:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ved opstart skal jeg vælge mellem 2x windows xp

Jeg har lige geninstalleret min computer med win xp.

Jeg har efter endt succesfuld installation ville have SP2. Dette troede jeg man fik ved at installere windows XP igen, nu fra en cd med SP2.

Dette har jeg fundet ud af ikke er rigtigt, og jeg cancelled min installation efter at den vil genstarte computeren første gang.

Her er mit problem: Jeg skal så hver gang jeg starter eller genstarter min computer vælge mellem 2 styresystemer, det første er mit styresystem og det andet er installation på det nye windows XP med SP2.

Hvordan får jeg fjernet det windows XP med SP2 således jeg ikke skal vælge hver gang jeg starter op.

Mvh Anders
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 13:38 #1
Klik "Start" og højreklik på "Denne Computer"
Vælge "Egenskaber"
Vælge fanen "Avanceret"
I "Start og genoprettelse" vælger du Indstillinger
I "Systemstart" vælger du edit for, at åbne boot.ini filen i Notepad.

Du skulle gerne kunne se en linier som ligner dette (ligner.. ikke nødvendigvis helt magen til kommer også an på hvilke windows versioner du har indstalleret) Jeg har windows xp og windows2000 advanced server... vi vil fjerne muligheden for at vælge windows2000 advanced server nu.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

For at fjerne Windows 2000 Advanced Server som valgmulighed ved startup lav følgende ændringer

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

VIGTIGT: Læg mærke til vi sletter alt efter /fastdetect ..

Luk Notepad igen og sig ja til, at gemme de ændringer du har foretaget dig. Klik "OK" "Apply" og "ok" For at lukke system properties ned igen. Genstart din pc og WOOOW! Windows 2000 Advanced server er nu fjernet fra menuen: )
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 13:38 #2
fra min artikel http://www.eksperten.dk/artikler/519

Derfor der står windows2000.. men det præcis det samme:)
Avatar billede Onkelalfa Nybegynder
23. januar 2005 - 13:52 #3
Tak for hjælpen.

Efter jeg har slettet det efter /fastdetect og genstartet har jeg stadig to valgmuligheder.

Den ene er mit normale windows
og den anden er: Windows (default) og altså ikke længerere windows xp setup

jeg har i min boot fil dette stående:

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Dette er jo ikke identisk med det som du har, skal jeg kopiere dit?
Avatar billede hcma Novice
23. januar 2005 - 13:53 #4
eller:
Fjern valg af operativsystem ved opstart af Windows XP:
(hvis du har 2 styresystemer på din pc)
Højreklik denne computer -> egenskaber -> avanceret -> klik på indstillinger under start og genoprettelse, her vælger du hvilket, du vil starte. Klik på Rediger for at fjerne den, der er fejl ved.
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 13:59 #5
nej du skal endelig ikke kopire mit:) hvor land tid går der før den selv vælger operations system? hvor mange sekunder?
Avatar billede Onkelalfa Nybegynder
23. januar 2005 - 14:01 #6
Der går 5 sekunder, jeg har dog lige sat det på til 30 sekunder
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 14:03 #7
Jeg mener bare at din default skal være

default = multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
og ikke
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT

men lad os ikke tage chancer:)

Du kan sætte Timeour til 0 eller 1 sekund... hvis det er det første operationssystem der skal loades så starter det direkte
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 14:04 #8
hmm.. jeg er nu næsten sikker på at default skal ændres til
default = multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
Avatar billede Onkelalfa Nybegynder
23. januar 2005 - 14:06 #9
okay, jeg prøver sq...

det er desværre íkke det første OS den vælger... :/
Avatar billede Onkelalfa Nybegynder
23. januar 2005 - 14:08 #10
Mange tak for hjælpen!! :D :D

Nu virker det

endnu engang
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2005 - 14:11 #11
Godt:) selv tak:)