Avatar billede mosmensk Nybegynder
14. januar 2005 - 16:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

update mySQL 3.23.49 til 4.0.23-0

Hejsa.

Jeg har Debian 3.0 kørende på en remote server. Den kører i øjeblikket med mySQL 3.23.49, som jeg gerne vil ha opdateret til den nyeste stabile version. Det skal siges at jeg er en klar newbie inden for Debian.

Jeg kørte først:
#apt-get update
#apt-get upgrade
og så #apt-get dist-upgrade

Nu er problemet så at hele mySQL serveren er gået ned og når jeg prøver at køre feks. #apt-get install mysql, så får jeg denne fejl:

Preconfiguring packages ...
(Reading database ... 26034 files and directories currently installed.)
Preparing to replace mysql-server 4.0.18-0.0 (using .../mysql-server_4.0.23-0.dotdeb.0_i386.deb) ...
Stopping MySQL database server: mysqlddpkg: warning - old pre-removal script returned error exit status 1
dpkg - trying script from the new package instead ...
Stopping MySQL database server: mysqlddpkg: error processing /var/cache/apt/archives/mysql-server_4.0.23-0.dotdeb.0_i386.deb (--unpack):
subprocess new pre-removal script returned error exit status 1
Stopping MySQL database server: mysqldErrors were encountered while processing:
/var/cache/apt/archives/mysql-server_4.0.23-0.dotdeb.0_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Samme fejl får jeg hvis jeg prøver at fjerne mySQL med
#apt-get remove mysql

Jeg sætter stor pris på alt hjælp :)

P.S. Min source.list ser sådan ud:
deb ftp://ftp.freenet.de/pub/ftp.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb-src ftp://ftp.freenet.de/pub/ftp.debian.org/debian stable main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
deb http://people.debian.org/~sgran/debian woody main
deb-src http://people.debian.org/~sgran/debian woody main
deb http://packages.dotdeb.org ./
Avatar billede gozar Nybegynder
14. januar 2005 - 21:14 #1
prøv at tvinge debian til at geninstallere den gamle mysql-server igen

dette gøres ved:
apt-get --reinstall install mysql-server/stable

herefter ryder du apt cachen ved:
apt-get clean

Prøv så at installere mysql-server 4.0 igen.
Avatar billede mosmensk Nybegynder
14. januar 2005 - 21:36 #2
nu har jeg lige fået installeret det hele igen hos min server-host. Det er dog stadig med mySQL 3.23.49.

Kan du give mig en step-by-step til hvordan jeg får updated til den nyeste stabile version? bare så jeg ikke ødelægger det hele igen :)
Det ville være rigtig lækkert.
Avatar billede gozar Nybegynder
14. januar 2005 - 21:50 #3
hvis du sætter denne linie ind i /etc/apt/sources.list:
deb http://www.backports.org/debian/ woody mysql-dfsg

og køre apt-get update
apt-get upgrade

skylde du gerne ende med en mysql 4.0
ellers skriv: apt-get install mysql-server mysql-client
Avatar billede mosmensk Nybegynder
16. januar 2005 - 15:17 #4
smidt et svar? ;)
Avatar billede gozar Nybegynder
16. januar 2005 - 15:59 #5
Fik du det til at virke?
Avatar billede mosmensk Nybegynder
17. januar 2005 - 22:49 #6
jeg fandt en anden løsning ;)
Avatar billede gozar Nybegynder
17. januar 2005 - 23:14 #7
SÅ skulde jeg jo ikke have pointene!

Hvilken løsning fandt du?
Avatar billede mosmensk Nybegynder
18. januar 2005 - 00:52 #8
skidt jeg har masser.

Jeg skulle have GRANTed Unlock Tables til min database. Èn måde var at opdatere mySQL og en anden var at køre en kommando, som så virkede ;)
Avatar billede gozar Nybegynder
18. januar 2005 - 02:17 #9
Prøv at tage et kik på phpmyadmin
http://www.phpmyadmin.net/home_page/

installeres nemmest med: apt-get install phpmyadmin
Men den kræver php.