Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:01 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning i stykker

Hej
Jeg tror min strømforsyning er gået !!!

Det er en ATX 300 W

Spørgsmnål:
Udover de almindelige ledninger til HD med mere, er der det store brede til motherboardet, MEN - så er der også et lille kvadratisk stik med fire ben som også sættes på motherboardet, hvad er det for et stik ??

Det stik er nemlig ikke på de nadre strømforsyninger jeg vil prøve med i stedet !!!!

TAK
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
13. januar 2005 - 11:06 #1
Jeg vil gætte på det er sådan et Pentium 4 power stik ting, bruges til pentium bundkort. Stikket er i alle nye strømforsyninger (så vidt jeg ved). Der står "Designed for P4" på dem, ikke til at tage fejl af
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:07 #2
Var det strømforsyningen der var gået ? ?

Det firkantede stik, er til at levere mere strøm til CPU'en.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:17 #3
Tak Tak
Hvorfor jeg spørger, er at jeg vil prøve en af mine andre ATX strømforsyninger, men der er IKKE noget lille kvadratisk stik på......

Min pc er P4, så det passer meget godt med, at det er noget ekstra strøm (selvom der IKKKE står "Designed for P4" på den.......
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:18 #4
Vil pc'en kunne starte op med anden strømforsyning uden denne ledning ???
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:21 #5
Det mener jeg ikke den vil !
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:26 #6
Prøver lige.......  I mangel på bedre løsning
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:26 #7
I min manual står "Don't forget the 4 pin power plug, otherwise the system does not boot up.", så den skal være der.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. januar 2005 - 11:39 #8
Dragonknigt - taler du om det lille firkantede stik på 6x6 mm?
Jeg har lige skiftet strømforsyning, uden at sætte det stik i, faktisk kan jeg
slet ikke se, hvor på mit Asus bundkort det skulle sidde.
Men computeren kører fint,helt som den plejer.
Hvis du har mere om det stik, så er jeg med på en lytter.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:46 #9
Jeg går ud fra, at det er det stik, som har 2 gule, og 2 sorte ledninger.
Så vidt jeg husker, så havde første P4 bundkort ikke dette stik, det var først senere, hvor strømforbruget til CPU'en oversteg standarten for det store 20 pins bundkortsstik. Hvor i rækken af P4 den kom, kan jeg ikke huske.
Der findes altså P4 bundkort, som ikke skal bruge dette stik.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:46 #10
Hej
Jeg prøvede også at tage det ud......uden den store forskel...
(bortset fra, min pc stadig ikke virker....)
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:47 #11
Rigtigt: 2 sorte og 2 gule
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:49 #12
MEN:
Jeg skiftede strømforsyning til en anden (dog uden det ekstra stik) og min pc virker stadig ikke.....
Strøm i dioder og blæsere drøner rundt, men intet liv i HD og skærm.....

Hmmm... Hjælp !!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:50 #13
Du skal have det ekstra stik.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:51 #14
gotfred hvilket ASUS taler vi om ?
Avatar billede off-line Nybegynder
13. januar 2005 - 11:54 #15
A7V8X-X
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 11:54 #16
OKAY
Tror I det er strømforsyningen ?? Så vil jeg nemlig tage op og købe en ny !!

(Kan den bare sådan lige gå i stykker......)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:55 #17
gotfred, det er fordi det ikke er en P4, men en AMD.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. januar 2005 - 11:58 #18
OK-tak!
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 11:58 #19
ref: http://www.eksperten.dk/spm/580190, ja, jeg tror det er din strømforsyning, men ville helst, at du prøvede med en fra en anden PC, for at verificere, at det er den.
Det er noget billigere end at købe en ny, og det så viser sig, at det ikke er problemet.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 12:03 #20
TAK - Men for pokker....
Jeg kender da ikke nogen der lige har sådan en......og de gider garanteret ikke skille deres pc ad.....
Måske !!  Jeg må finde ud af noget...

TAK ;-)
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 12:07 #21
Kort spørgsmål:
Kunne det være noget virus eller lign. ??
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 12:19 #22
Er det tilfældet, så ville fans og harddiske spinde op.
Uanset virus, så vil den mindst komme så langt i boot processen som til Power On Self Test (POST).
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 12:44 #23
OK - Det vil altså sige: Ny strømforsyning !!!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 12:50 #24
Mit første bud er strømforsyningen, men det kan også være bundkortet.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 12:51 #25
Tjaa... Enig. Men hvordan pokker kontrolerer jeg det ???
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 13:00 #26
Man er nødt til at gå metodisk til værks, med denne type fejl, og det kan være mange ting der er galt, men når fans og diske ikke kører, så får de ikke strøm.
Bundkort og strømforsyning er de to enheder, der i samarbejde tilsikre, at der kommer strøm, og den rigtige slags, på systemet.
At teste om bundkortet er i orden, er ikke lige til, derfor mit forslag om at prøve med en anden strømforsyning, som et trin på vejen til at løse problemet.
Om du køber eller låner en anden strømforsyning, er din beslutning.

Alt andet vil være et skud i blinde, det kan være et rigtig skud, men det kan også være forkert.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 13:03 #27
OK - Kompetent svar.

Tak for det, fortsat god dag.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 13:04 #28
Når en PC starter op, ved at du trykker på start knappen, så skal der komme strøm på alle strøm skinner. CPU'en er til at starte med i en RESET Mode, indtil strømforsyningen er tilfreds med den strøm den kan levere. Først derefter sender strømforsyningen er POWER GOOD signal til CPU'en, og den går så igsn med at BOOTE op. I denne periode vil et sundt system have strøm på hard disk og alle blæserne (fans), men det har din ikke.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 13:05 #29
Jeg kan ikke forklare det bedre, sorry.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
13. januar 2005 - 13:28 #30
Det er også meget fint....

UPS ! "fans" betyder blæsere !! Begge store blæsere går i gang, der er lys i forskellige dioder på bundkortet, men HD + skærm starter bare ikke op.....
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2005 - 13:43 #31
Så er det nok 12 volts delen i strømforsyningen der er sur,
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
18. januar 2005 - 09:55 #32
Jeg har i dag købt ny strømforsyning.
Jeg vender tilbage efter afprøvning.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. januar 2005 - 13:55 #33
Venter spændt !
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
18. januar 2005 - 14:18 #34
Jeg skulle lige lave lidt arbejde.
Det bliver nok først i aften.

;-) Vender tilbage.

Vi ses
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 00:45 #35
Sker der noget her ? ?
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
21. januar 2005 - 11:09 #36
Hej Hej
Har lige været væk lidt tid, da min søn er syg...  ;-(

Status:
Jeg købte en ny strømforsyning i Zitech.
Skiftede den nuværende ud.
I starten var der helt fint, men lidt efter kunne den ikke starte rigtig igen - pis....
Men jeg tror det har noget at gøre med funktionaliteten, når man trykker på on/off knappen på front af pc.
Derfor gik jeg ind i bios og ændrede en masse parametre under strømforsyning.
Nu virker den fint - uden problemer (7-9-13)

Den har den nye strømforsyning i og er lidt længere tid om at starte op, men den fungerer heldigvis OK.

Tak for hjælpen Dragonknight - Lig lige et svar, så du kan få point for ulejligheden.

;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 14:44 #37
Det er jeg glad for at høre, og selvtak fra min side.  :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 17:52 #38
God week-end  ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. januar 2005 - 00:43 #39
God Week-End ! ! ! ! ! !
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. februar 2005 - 14:41 #40
God Week-End ! ! ! ! ! !