Avatar billede rossoneris Nybegynder
29. december 2004 - 14:14 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Rablende forvirret om Oracle databaser

ok - jeg er efterhånden ved at miste overblikket over det her .. håber nogen kan opklare det.

Problemet : Har en server(9i) hvor der er installeret 4 databaser - 2 af dem er dog noget standard der følger med, mens de 2 sidste hedder testtest og test_test(der er navnene når jeg kigger i oradata biblioteket.

Problemet er at jeg ikke ved hvilken af de 2 databaser skal bruges, dvs. jeg har en applikation som benytter en database, men problemet er at jeg ikke ved hvilken den benytter. Går jeg ind og kigger i testtest og test_test folderne bliver tidspunkterne på filerne ændret, så begge databaser må altså være aktive.

På klienterne der kobler op imod serveren kan jeg i tnsnames se, at der står test_test og service name også test_test. På serveren er der dog ikke en service der hedder "test_test"

Jeg kan godt logge ind i databasen test_test forsøger jeg at logge ind i testtest, melder den at den ikke kender tnsnavnet, da den ikke er nævnt i tnsnames - så jeg kan jo ikke uden videre gå ind og lukke basen ned.

Jeg har mistet overblikket og håber nogen kan komme med et forslag til hvordan jeg kan finde ud af, hvilken database er den aktive til denne applikation
Avatar billede rossoneris Nybegynder
29. december 2004 - 14:36 #1
ok .. nu tror jeg at jeg har fundet ud af hvilken der er aktiv. Lavede en shutdown og kan se at filerne bliver ændret - det gør de ikke i den anden database.

Mit spørgsmål er dog så nu hvordan i alverden jeg får lukket/fjernet den anden database .. der erj o ingen grund til at der køre flere end nødvendigt
Avatar billede lbaad Nybegynder
29. december 2004 - 15:05 #2
Hvis det er en windows server, så vil der fremgå en service indgang, og hvis du har 4 baser kørende, så har du også 4 services kørende.
Du kan jo godt kalde din test_test for "produktionsbase" i navnet, hvis du så ellers bare bruger den rigtige SID. Det er også den, som du skal kigge på, for at kunne se, hvilken base, dine brguere kobler op til.
Hvis du vil slette en base, skal du køre DBCA(Database Configuration Assistant). Ligge som et punkt under din Oracle installation folder under programmer. Der kan du slette en base, men du skal nok være helt sikker på, hvilken base du vil af med :-), ellers kan du komme i store vanskeligheder.

God fornøjelse.
Lars
Avatar billede rossoneris Nybegynder
29. december 2004 - 15:11 #3
ja .. det med services er nemlig også dette jeg har kigget efter .. men lige nu er der altså kun 1 oracle service kørende, men jeg har altså 2 baser som begge er aktive! .. og det er også den jeg IKKE fatter!
Avatar billede lbaad Nybegynder
29. december 2004 - 15:16 #4
lyder meget mærkeligt. hvis du nu går ind i DBCA, kan du så se mere end én base?? Hvis der er 2 baser på maskinen, så vil de fremså heraf.

Kan det tænkes, at de filer bliver opdateret fra en anden maskine??
Avatar billede rossoneris Nybegynder
29. december 2004 - 15:22 #5
Jep . der ligger 4 databaser inde i DBCA. Den bliver intet opdateret fra en anden maskine .. så burde jeg vide det.
Avatar billede lbaad Nybegynder
29. december 2004 - 15:31 #6
prøv evt. at søge i registrerings databasen. Det kan være, at dine databaser fremgår heraf.

Men ellers er det "bare" at slette de baser, som du ikke skal bruge fra DBCA
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2004 - 17:48 #7
du skal have 4 OracleService???? liggende i services - ellers kan dine databaser ikke startes. Husk at kikke lidt længere nede i listen - du har kun 1 oraclelistener (og måske et par andre) - og så kommer listen med 4 næsten ens navne.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
29. december 2004 - 17:49 #8
ok - prøv evt lige og kig på min rman spørgsmål i en anden kategori under oracle .. læg et svar .. så deler vi lige point ;)
Avatar billede lbaad Nybegynder
30. december 2004 - 10:26 #9
Håber du har fået dit problem løst.
/Lars
Avatar billede rossoneris Nybegynder
03. januar 2005 - 10:56 #10
ja - baserne bliver "nok" ikke brugt - men sletter dem dog ikke.