Avatar billede conitec Nybegynder
28. december 2004 - 16:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dataoverførsel til Excel

I forbindelse med jeg har en del Excel Regneark, hvor ca. 10% af indholdet er fælles for dem alle, og yderligere 10% af indholdet er fælles for en gruppe af regneark.
Har jeg oprettet en tabel i Access, hvor jeg så kan vedligeholde dem fra.

Jeg har i Access oprette en forespørgsel, som indeholder de data jeg ønsker overført.

F.eks. ID, FællesData1, FællesData2, GruppeData1, GruppeData2

Problemet er jeg her for en liste med alle poster, men i stedet ønsker at ID, som er et unikt nummer fra hvert Regneark, gerne skulle indgå som filter, så det kun modtages data til det pågældende regneark.
Avatar billede terry Ekspert
28. december 2004 - 17:14 #1
not 100% sure exactly what it is you want!
ID (primary key) will very likely mean that only one record will be in the query result.
Anyway, in your quetu you could set the criteria for ID to

[Indtast ID]

now you will be prompted to enter the ID

is this what you want? If not can you explain please?
Avatar billede conitec Nybegynder
28. december 2004 - 18:17 #2
Korrekt at ID er min Priamry key i Access, men da jeg har ca. 100 poster, vil en forespørgsel give alle 100 poster, medmindre jeg sætter et filter, hvilket jeg gerne vil kune styre fra Excel. Da der også er 100 Regneark (et til hver post.)

Dvs. Ideen med at skulle indtaste ID, når der på hvert regneark er et felt hvor Id står, er ikke optimal, hvis feltet fra regnearket kan indgå automatisk i forespørgslen vil det være at foretrække.
Avatar billede terry Ekspert
28. december 2004 - 18:34 #3
conitec, I dont know much at all about Excel, I was assuming that you wanted to export FROM access to Excel, but it seems that you want to import to Excel which isnt the same. So I'm sorry to say that I dont think I can help!
Avatar billede conitec Nybegynder
28. december 2004 - 18:38 #4
Bare Ok, kan da også være det enten ikke kan lade sig gøre, eller hører under Excel.

Eneste metode jeg selv kunne finde var at oprette 100 forespørgsler, en til hvert regneark, så fungere det,,,, men det må kunne gøres på en lettere måde.
Avatar billede tonnym Nybegynder
29. december 2004 - 14:25 #5
Det er lidt tricky, men kan godt lade sig gøre..

Hvis du f.eks. opretter et nyt sheet i excel, og der indtaster et tal mellem 1-100.

Så kan du vha. at linke til denne excel fil i din access database bruge feltet som kriterie i en forspørgsel.

Denne forspørgel vil så give det ønskede resultat, vel at mærke når den opdateres!
Jeg har tidligere forsøgt at få dette til at køre "live" uden man behøver at opdatere forspørgslen manuelt, men det findes der ikke rigtigt nogen enkelt løsning på. (hvis du alligevel vil forsøge så er det under VB-visual basic du skal lede)

Ovenstående bruger jeg til at definere dato intervaller, så brugere selv kan opdatere en rapport indenfor et bestemt interval, uden at man behøver at åbne en Access database.

Sig til om det er noget du skal have forklaret nærmere, så skal jeg gøre et forsøg.
Avatar billede tonnym Nybegynder
29. december 2004 - 14:28 #6
Btw...

Husk at i den/de kolonner hvor du indtaster dine kriterier, der må der ikke stå flere ting, hvis der gør det vil forspørgsel søge på dem alle! Så hold kolonnen fri, og benyt dem før og efter til evt. forklaring og lign.
Avatar billede conitec Nybegynder
31. december 2004 - 10:36 #7
Jeg fandt en løsning fra Excel gruppen, så jeg kan nøjes med en forespørgsel i Access, og vha. 1 værdi i regnearket sætter filteret.
Samtidig fik jeg den til at auto opdatere, så brugeren ikke først skal starte en makro.