Avatar billede visto Professor
26. december 2004 - 21:02 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ændre egenskaver for Gæst kontoen

Jeg har prøvet at aktivere "gæst" kontoen.
Kan det ikke lade sig gøre, at gøre mapper utilfængelige for gæsten? Jeg kan på det nærmeste ikke se forskel på min egen brugerkonto og gæstens, bortset fra skrivebordsbillede og andre ubetydeligheder. Og hvis jeg skal have en knejt på 9 år på besøg, vil jeg ikke risikere at have en totalt ny maskine, når han forlader den. Jeg vil faktisk slet ikke have noget ændret eller slettet.
Avatar billede nopsen Ekspert
26. december 2004 - 21:05 #1
du skal gå ind på din egen administrator konto og sætte flueben i "gør mapper private"
Avatar billede nopsen Ekspert
26. december 2004 - 21:06 #2
dokumenter og mapper står der.
Avatar billede nopsen Ekspert
26. december 2004 - 21:07 #3
det er slf kun din egen dokumenter mappe som bliver private.
Avatar billede visto Professor
26. december 2004 - 23:11 #4
Hvor gør man det? Jeg kan kun se muligheder for at ændre: navn, adgangskode, billede, kontotype, konfigurere til at bruge et .NET Passport
Avatar billede nopsen Ekspert
26. december 2004 - 23:19 #5
ok det er når man laver en ny brugerkonto at man får muligheden, så opret en ny bruger til dig selv som administrator, så vil der være mulighed for at sætte flueben i det jeg skrev ovenstående.
Avatar billede visto Professor
26. december 2004 - 23:30 #6
Næ, det gav præcis de samme muligheder.
Avatar billede nopsen Ekspert
26. december 2004 - 23:35 #7
nu har jeg selv xp pro, har du home? ved ikke om den mulighed måske ikke der.
Avatar billede visto Professor
26. december 2004 - 23:36 #8
har pro
Avatar billede nopsen Ekspert
26. december 2004 - 23:43 #9
fandt dette.

Sådan gøres mapperne private
Åbn Denne computer.
Dobbeltklik på det drev, hvor Windows er installeret (normalt drev C, medmindre der er flere drev på computeren).
Hvis indholdet af drevet er skjult, skal du klikke på Vis dette drevs indhold under Systemopgaver.

Dobbeltklik på mappen Dokumenter og indstillinger.
Dobbeltklik på brugermappen.
Højreklik på en mappe i brugerprofilen, og klik derefter på Egenskaber.
Marker afkrydsningsfeltet Gør mappen privat, så kun jeg har adgang til den under fanen Deling.
Bemærk!

Dobbeltklik på ikonet Denne computer på skrivebordet, hvis du vil åbne Denne computer.
Denne indstilling er kun tilgængelig for mapper, der er indeholdt i din brugerprofil. Mapper i din brugerprofil omfatter Dokumenter og tilhørende undermapper, Skrivebord, menuen Start, Cookies og Foretrukne. Hvis du ikke gør disse mapper private, er de tilgængelige for alle, der bruger computeren.
Hvis du gør en mappe privat, er alle dens undermapper også private. Hvis du f.eks. gør mappen Dokumenter privat, gør du også Musik og Billeder private. Når du deler en mappe, deler du også alle dens undermapper, medmindre du gør dem private.
Du kan ikke gøre dine mapper private, hvis drevet ikke er formateret som NTFS. Hvis du vil have oplysninger om, hvordan du konverterer drevet til NTFS, skal du klikke på Relaterede emner.
Avatar billede nopsen Ekspert
26. december 2004 - 23:45 #10
jeg fandt det under windows hjælp, der står en del om hvordan man kan beskytte sig og give begrænset adgang til andre brugere.
Avatar billede visto Professor
26. december 2004 - 23:58 #11
OK, så hjalp det. Bortset fra at jeg ikke kan gøre enkelte undermapper til Dokumenter og indstillinger private; enten det hele eller ingenting. Men det er fint nok.
Du har besvaret spørgsmålet og vist hvad der er muligt.
Men jeg beklager mig over, at det i Windows ikke er muligt at gøre andre mapper private. Jeg har således alt andet end programmer liggende på et andet drev/anden partition. Og ham den 9 årige får ikke lov til at få adgang til alt det, så i realiteten løser det ikke mit problem. For dårligt, Microsoft!

nopsen, tak for hjælpen!
Avatar billede ranglen Nybegynder
27. december 2004 - 00:01 #12
Under mappeindstillinger kan du deaktivere enkel fildeling. Når dette er gjort, får du en sikkerhedsfane ved egenskaber på alle mapper/filer, her kan du definere hvem der har adgang til hvad..
Avatar billede nopsen Ekspert
27. december 2004 - 00:01 #13
du har helt, men du kan få programmer til den slags.

selv tak :)
Avatar billede visto Professor
27. december 2004 - 00:04 #14
Og nu kan jeg ikke ændre indstillingen tilbage, der er ikke noget flueben at fjerne. Endnu et minuspoint til Microsoft.
Avatar billede visto Professor
27. december 2004 - 00:23 #15
>ranglen: der ser da ud til at være nogle muligheder der. Jeg har dog ikke formået at få gjort en mappe på mit E-drev utilgængelig for Gæst-kontoen. Der ser indviklet ud.
Avatar billede klamse Nybegynder
27. december 2004 - 10:31 #16
du ka password beskytte mapper med forskellige programmer! Men ved ikke om det er for besværligt!?
Avatar billede visto Professor
27. december 2004 - 13:09 #17
Jeg går ind for en så enkel løsning som muligt. Jeg skal blot sørge for at en knejt på 9 ikke laver uoprettelig ravage på såvel program- som andre data.
Avatar billede visto Professor
27. december 2004 - 13:21 #18
>ranglen: Blot ved at deaktivere enkel fildeling, ser det ud til at filerne ikke kan ændres eller slettes fra Gæst-kontoen. De kan læses, og det kan jeg godt leve med.
Du burde faktisk have haft point, idet din løsning klarer det som jeg har brug for. Hvad gør man så?