Avatar billede kongekatten Nybegynder
24. december 2004 - 17:52 Der er 36 kommentarer

Computer kan ikke finde mit DVD drev.

Computer kan ikke finde mit DVD drev:
Jeg har netop fået et DVD drev i gave.
Da jeg havde en brænder i forvejen har jeg afmonteret den og isat den nye DVD brænder (Pioneer DVR-A07XLA), men PC'en kan ikke se den nye brænder, og alt er monteret korrekt. Efter en enkelt genstart kan min PC nu hverken finde mit DVD drev (C:) eller min DVD brænder (D:). Hvad er der galt :( ?
Avatar billede kongekatten Nybegynder
24. december 2004 - 17:54 #1
Jeg har lavet en slåfejl, der skulle i starten stå "...Jeg har netop fået en DVD brænder" osv.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2004 - 18:25 #2
Er dit DVD-drev virkelig C:\? Normalt er c-drevet det drev man starter op fra
d.vs. C indeholder f.eks. WinXP.
Angående din gave, har du prøvet at flytte jumperen bag på? den kan sidde forkert.
Avatar billede kongekatten Nybegynder
24. december 2004 - 19:43 #3
Det er mig der roder rundt, skrev overnevte indlæg lidt for hurtigt.
Det er rigtigt hvad du siger da mit C: drev er der mit winXP er installeret, jeg mente mit D: drev, og E: drev som er min nye Brænders plads.
Ang. "jumperne" tror jeg du bliver nød til at forklare lidt grundigere hvad det er.
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2004 - 20:26 #4
Bag på dit drev normalt på modsatte side som strømstikket sidder der en lille "LUS" som kaldes en jumper.
På et fladkabet kan der kun sidde en master og en slave dvs. hvis din DVD-drev og din brænder sidder på samme fladkabel skal den ene jumpes som master og den anden som slave
Avatar billede kongekatten Nybegynder
24. december 2004 - 21:14 #5
Hvordan gør jeg det?
De sidder på samme fladkabel med med et stik fra kablet i hver.
Er lidt lost da jeg hverken kan se mit D: eller E: drev i windows *snif*.
Avatar billede kongekatten Nybegynder
24. december 2004 - 21:16 #6
Det værste er at jeg ikke engang kan formatere da jeg har en CD jeg skal bruge til det formål, og efter som jeg åbenbart ikke har nogen CDrom drev er jeg totalt lost.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2004 - 21:30 #7
Bag på din DVD sidder der en række metaltappe. Over to af tappene sidder der et
lille stykke plastik. Dette stykke plastik indeholder et stykke metal som forbinder
2 af metaltappene med hinanden. Dette stykke plastik, som kaldes en jumper, kan
hives ud, og sættes et andet sted. Det er muligt, men ikke sikkert, at din jumper
sidder forkert. Det er et forsøg værd at prøve. Der er måske en tegning på DVDén,
som viser hvordan den skal sidde som f.eks. slave. Hvis der ikke er en tegning,
så prøv dig frem, du kan ikke ødelægge noget ved det.
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2004 - 21:40 #8
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 01:24 #9
Det hele er sat om som det skal.
Dog er ingen af mine Drev sat som master, det var de heller ikke i den gamle setup.

Problemet som jeg ser det nu er at jeg nok har lavet noget lort i DoS.
Tilbage i starten sluttede jeg Pin1 kablet fra det øverste drev og ned i det nye som slet ikke var sat til at være noget på det tidspunkt. Den spurgte om jeg ville gemme nogle ændringer og jeg sagde bare "Save" i min iver efter at få det til at virke.
Nu kan jeg ikke gøre en skid og min PC fatter ikke at finde nogle af mine CDrom drev.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. december 2004 - 01:40 #10
Prøv at gå ind i bios og se om den står som auto, hvis den ikke gør, så ret den
til auto.
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 01:43 #11
Problemet er at min Bios er låst da jeg har en Compaq PC som ellers har virket uden problem indtil nu, jeg har indda skiftet Grafikkort i den.

Hvis det er at jeg kan få adgang hvor er det så typisk jeg for adgang til Bios?

I må undskylde jeg bliver ved, men er godt træt af min PC atm.
God jul og godt nytår.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. december 2004 - 01:56 #12
Kan du ikke komme i bios ved at trykke på "delete" ved opstart?
På mit MB er stedet i "Main", men ellers kan du se dig til rette, det er der
hvor der står primary master, secondary master osv. Du kan bruge piletasterne,
eller +, afhængig af dit MB.
25. december 2004 - 09:16 #13
Ok, det er en Compaq, så er det nemt.
1. Compaq bruger ALTID cable select. Så alle drev skal sættes til CS.
2. For at komme ind i "BIOS" skal du trykke F10 - Enten når den skriver det på skærmen, eller når Cursoren flytter over i højre side.

Det ser ud til at du måske har fået det lidt forkert i første omgang, og så kan auto setup'en godt blive lidt forvirret.
tricket, er så: -> Fjern alle drev, bare tag IDE kabelet af. -> Tænd maskinen -> den vil være temmelig længe om det, da den vil stå og søge drevene, som den ikke kan finde. -> når den kommer med en fejlmelding, så tryk F10. Vælg den første menu (Venstre) -> vælg get defaults -> save and exit. -> sluk maskinen -> sæt kablerne på igen - > tænd maskinen -> tryk F1 når den siger at den har fundet nye enheder.

Så er hardwaren i orden. Hvis du har rodet i DOS?, så ryd op efter dig.

Ha en god Jul
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 11:10 #14
I skal have mange tak for at hjælpe mig med dette problem.
Jeg prøver nu "rogerrabbit's" guide og ser om det ikke virker :)
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 11:27 #15
Problemerne fortsætter.
1: Jeg hev IDE kablet af begge enheder.
2: Jeg tændte PC'en.
3: PC'en starter uden nogen form for fejlsøgning eller andet.
4: Jeg genstarter selv PC og trykker F10.
5: Inde i menuen vælger jeg "gendan standart værdier. gem og exit"æ
6: Jeg genstarter PC'en, stadig intet er sket.

Skal jeg bare prøve at koble enhederne tilbage på IDE kablet med værdierne CS?
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2004 - 11:37 #16
Vi prøver en gang til du sætter begge drev på det samme fladkabel, den farvede kant skal vende ind imod strømstikket du jumper dit DVD drev til master og din brænder som slave
25. december 2004 - 11:46 #17
Skal jeg bare prøve at koble enhederne tilbage på IDE kablet med værdierne CS? - JA :) og så skulle den komme og bede dig om at trykke F1 for at godkende den nye configuration. - Så er din Hardware sat korrekt op.
Hvis du ikke har fået lavet for meget sarbotage i windows, bør det også virke nu :)
jeg lukker nu, da jeg skal til julefrokost, er tilbage i morgen.

>> helegec - Compaq bruger ALTID cable select, så glem alt om master/slave - alle enheder skal stå til CS.
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 12:09 #18
Jeg smider snart hele PC'en med indold ud, det er sgu grænser for galskaben.
Alt og jeg mener alt er sat op som beskrevet, det eneste min PC ikke fatter er at bede mig om at trykke F1. Den starter uden bekymring op i windows uden D og E drev.

Igår før jeg skrev dette indlæg, prøvede jeg at koble mit DVD drev fra og derefter kun sætte den nye brænder på IDE kablet, der bad den mig om at save de nye indstillinger, på det tidspunkt var den hverken sat til MS SL eller CL.
Det er det jeg ikke kan få frem igen.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2004 - 12:24 #19
Med risiko for at blive upopulær ved "rogerrabbit" prøv det her start din computer med XP cden i drevet fortsæt din installation helt frem til installationen spørger ANDEN gang om du vil reparere her taster du R du skal altså ikke taste R første gang du får tilbudt en reparation
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 12:43 #20
God ide "helgec" hvis ikke det var fordi ingen af mine CDRom drev virker i windows atm.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2004 - 12:52 #21
Hvad har windows med det at gøre ?? det er en sag mellem BIOS og dit drev
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 12:53 #22
Undskyld, det prøver jeg så :)
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 12:58 #23
Der sker intet. Satte XP cd'en i drevet (det er et 100% lovligt XP) og genstartede. Computeren reagere ikke engang på at der sidder noget i drevet.
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2004 - 13:03 #24
Ja men så er det BIOS der er probmlemet, tag kablet fra det nye drev sørg for at den farvede kant vender ind imod strømstikket og prøv så igen du skal under opstart kunne se at BIOS finder dit drev
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 13:06 #25
Problemet er at jeg har en startBIOS som ikke skriver hvad der er tilsluttet osv.
Den skriver bare "Compaq" og så loader den ellers Windows.

Ville det være en ide at få en IT supporter ud at se på min PC?
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2004 - 13:17 #26
Jeg købte i november en DVD brænder og installerede det det virkede uden problemer lige indtil jeg installerede det medfølgende program så var jeg i præcis samme situation som dig, det viste sig at programmet havde fjernet 2 drivere som jeg ikke husker fra en mappe jeg ikke husker dem fandt jeg ved sidstnævnte metode til gengæld virker det medfølgende brænderprogram ikke.
Jeg skal gerne prøve på om jeg kan finde ud af hvad de drivere hed så kan du selv se om de mangler ved dig
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 13:21 #27
tak :)
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2004 - 14:09 #28
De to drivere jeg har omtalt og som altså skal være PÅ MIN COMPUTER for at den kan finde drevene hedder
cdr4_2k
Cdralw2k
de ligger i system32\driver
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 14:42 #29
Jeg har ingen af de 2 filer.
Er det muligt du kan sende dem til mig?
Hvis ja kan du kontakte mig på MSN Messenger: -nospam-dalle88@gmail.com (Uden nospam ;))
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2004 - 14:47 #30
Jeg har ikke en skid forstand på msn, men du kan gå ind på http://www.goggle.dk og sende din mailadresse til "Webmaster" så kan jeg maile dem til dig
Men jeg vil lige pointere jeg har kun erfaring med de to filer fra min egen computer
Avatar billede off-line Nybegynder
25. december 2004 - 14:53 #31
Hvad med at prøve noget ganske simpelt som:
Kontrolpanelet/tilføj hardware? Det er da et forsøg værd, men det er selvfølgelig
en forudsætning at din BIOS kan se den.
Hvis Windows ikke finder den automatisk, har du mulighed for at prøve manuelt.
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 14:54 #32
Takker for tippet, man har prøvet og den finder ingen af delene.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. december 2004 - 16:52 #33
Hvor mange IDE kabler kører du med? Hvis du kun har 1 kabel, kan du måske løse
problemet, med at sætte endnu et kabel i bundkortet?
Avatar billede kongekatten Nybegynder
25. december 2004 - 21:54 #34
Jeg har så mange IDE kabler sat i som muligt.
Avatar billede kongekatten Nybegynder
26. december 2004 - 13:14 #35
Jeg har nu både hentet og "installeret" disse 2 filer*.
Det har ikke hjulpet, og da jeg søgte noget info om dem viste sig
det er 2 filer brænderprogrammer roxio bruger.
(*cdr4_2k/cdralw2k)

Jeg forstår ikke hvorfor min PC gør som den gør, og det irretere mig grænseløst da der aldrig har været problemer med den før.

Hvis der er noget derude der kender en god IT support vil jeg meget gerne have et tlf. nr.

Tak for hjælpen til alle.
29. december 2004 - 19:32 #36
HP/Compaq's support har 7011 7700.
Det lyder stadig som om at BIOS ikke finder dine Drev.
Sikre dig at du har sat drevet til CS. (Check igen)
Prøv at fjerne det nye drev og start op med det gamle DVD drev i.

Jeg fandt et punkt i min bios (Presario), som jeg hidtil har overset - main menuen, har jet et punkt der hedder detect drives and exit - Det er ikke sikkert at det findes i din, men hvis det er der, er det jo bare godt.