Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
21. december 2004 - 13:09 Der er 7 kommentarer

Pengene tilbage for Windows præinstalleret på ny PC?

Er det muligt at 'returnere uåbnet' dén Windows, som ligger preloaded på en nyindkøbt PC - og måske ovenikøbet få penge tilbage?

Jeg mener - man skal AFAIK acceptere en End User License Agreement når maskinen startes første gang - og hvis man så ikke ønsker at acceptere, mener jeg ikke man kan tvinges til at betale for det ikke-anvendte OS.

Links til artikler, love mm. som er relevante, vil gøre mig glad. Fakta. Intet andet bider på sælgere :)

Og naturligvis fakta gældende for udstyr købt i Danmark af en dansk forhandler underlagt den danske købelov - jeg har allerede læst f.eks. http://www.netcraft.com.au/geoffrey/toshiba.html...
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2004 - 13:10 #1
interessant... :-) lytter med.
Avatar billede websmith Nybegynder
21. december 2004 - 13:23 #2
Jeg tror nok at du kan skyde en stor hvid pil efter at få penge tilbage for s/w som er præinstalleret.

Den EULA der følger med MS' produkter er den sammen hvad enten det er et OEM eller standard produkt.

Alternativt kan producenten jo bare sige at du har fået softwaren gratis med, og prisen uden software er den samme som med software, og så er du jo lige vidt :)

Men det er jo en interessant tanke.
Avatar billede timealert Nybegynder
21. december 2004 - 13:23 #3
Jeg tvivler. Det er jo en del af handlen at windows følger med. Du kan jo heller ikke få rabat på en tilbudsbil hvis du vil købe den uden rat.

Du køber jo en pakke med windows + computer + andet(?) som er billigere fordi du køber det hele på én gang. Man kan ikke sige at man kun vil have noget af pakken, og stadig have rabatten!

Jeg har dog ingen baggrund for at vide noget om dette, ud over logisk tankegang i forbindelse med handler.

I hvert fald: Held og lykke herfra
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
21. december 2004 - 14:06 #4
Skal jeg acceptere en EULA, første gang jeg starter maskinen?

Producenten betaler MS et beløb i licens - believe me! Ergo er den medfølgende software ikke gratis. Man skal osse huske på at maskinerne ofte sælges bundlet med Word og lidt andet snask - mest udgåede produkter eller SE-versioner. For at kunne bruge disse, skal man forbi EULA'en, og dermed indgår de osse i 'omkostningen'.

Pointen er at jeg køber et samlet produkt af producenten, men skal acceptere en EULA udstedt af ikke-producenten.
Altså tvinges jeg til at gøre det fulde køb, og det kan ikke være rimeligt at jeg så ikke kan få pengene tilbage for tredjeparts-komponenter jeg ikke ønsker, blot fordi producenten har valgt at medlevere dem.

Der er en grund til at jeg spørger efter lov-referencer og præcedens-dannende afgørelser - producenten har jo allerede betalt for licensen, og er absolut ikke interesseret i at skulle slippe nogensomhelst slanter. For hvem tror på at producenten kan få refunderet noget hos MS???
Ergo skal man have solid rygdækning før man hopper ud i sådan et projekt - papkassesælgeren skal ha' næsen tværet ned i det nærmeste man kan komme et lodret dekret fra en af de tungere retsinstanser, samt bud på at man har advokatens telefonnummer liiiiige her et sted...

Se sådan her på det: Producenten vil gerne sælge mig et produkt. At han så har valgt at bundle det med noget som kræver at jeg accepterer en licens kan vel ikke være mit problem, vel?
Og man må vel ikke kræve penge for noget som ikke kan anvendes, vel?

Jaja, jeg kan bare vælge et andet produkt fra en anden sælger....
Eller kan jeg?

Lad os nu se: Kan man hos HP, Acer, IBM (hedder de stadig det?), Dell og hvad de nu ellers allesammen hedder, bestille sin nye laptop leveret UDEN Windows?

timealert: pakken er ikke billigere - lige det modsatte. Der er blevet betalt for licensen! Om det så kun er en flad femmer, vil jeg af princip ha' min femmer!
Ergo vil jeg ikke 'stadig ha' rabatten'.
Hvad jeg ikke vil ha' er den omkostning producenten er ved at skubbe over på mig, fordi de flinke sælgere fra et tredjepartsfirma har været henne og læne sig op af samme producent med 'et godt tilbud' - eller fordi 95% af køberne tilfældigvis gerne vil ha' det medleverede software. Det er mig underordnet.
Jeg vil gerne vide om det er lovligt at 'tvangsfodre' en forbruger -mig- på denne måde. Hvilket er dét, spørgsmålet handler om; legalitet.

Websmith: Kan du citere et relevant afsnit fra en 'preloadet Windows-EULA'? Hvad er det man skal acceptere - og hvad er konsekvenserne af ikke at acceptere - hvilke muligheder har man så?

Hvis I læser linken i mit oprindelige spørgsmål, kan i notere jer at der på et tidspunkt i teksten refereres til ordet 'refund' i den daværende MS-EULA, såfremt man ikke vil acceptere aftalen. Står ordet der stadig, eller har MS' advokater fået fjernet det? Og hvordan var det nu med dansk købelov?

Fakta, mine herrer :) Fakta. Og hellere købeloven eller en dommers afgørelse end MS' EULA.
Avatar billede gratis Nybegynder
21. december 2004 - 17:25 #5
Avatar billede gratis Nybegynder
21. december 2004 - 17:29 #6
sorry se bort fra mit indlæg.
Avatar billede serverservice Praktikant
21. december 2004 - 20:49 #7
For mig at se er det her spørgsmål langt ude i hampen.
Du har sagt god for varen ved at købe den , men du vil gerne have en del af den retturneret. Du kunne jo bare købt en pc som ikke var preinstalleret ?
Eller du kan vælge at slette den og lægge dit eget ind.

Det er lidt det samme som at købe en bil og så opdage at man kun var interessert i dækkene..... det er så bare min mening om det

Er det bestilt online har du da 14 dages fuld returret og kan så bestille en ikke preinstalleret - her er købeloven:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/