Avatar billede freedom1978 Nybegynder
20. december 2004 - 15:13 Der er 12 kommentarer

Alt-F4/Luk computeren

Jeg har et problem med brugen af Alt-F4. Når jeg har adskillige IE-vinduer åbne og vil lukke dem hurtigt efter hinanden, så er det ikke usædvanligt at jeg render ind i problemet. Efter at have lukket ét vindue oplever jeg at det næste i rækken (selvom det er det vindue jeg har brugt sidst, bortset fra det netop lukkede) ikke aktiveres. Derfor kommer jeg videre til "Luk computer" skærmen når jeg trykker på Alt-F4, i stedet for at få lukket vinduet. Her kan jeg naturligvis vælge at undlade at lukke computeren, men det er besværligt at jeg skal vente på det hver gang jeg får trykket på denne kombination uden at et vindue er aktivt.

Kan man i Windows XP bevare Alt-F4's evne til at lukke vinduer og programmer, men forhindre den i at gå til "luk computer"-skærmen?
- Martin

PS: Måske er det et registry-spørgsmål snarere end et styresystem-spørgsmål?
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. december 2004 - 15:22 #1
Jeg ved ikke hvorfor fokus mistes, men du skal lige swappe over i det inaktive vindue v.hj.a. Alt + Tab
Avatar billede Cars10 Praktikant
20. december 2004 - 15:36 #2
Det er fordi når det ikke er nogle åbne vinduer eller de er minimeret vil din focus blive på skrivebordet. Hvis du bare lader dem være i baggrunden og ikke minimere dem vil dette ikke ske ellers du gedanne vinduet ved at trykke på det eller med alt + tab (hvilket jo er ret besværlig). Hvis du vil lukke flere programmer på en gang f .eks kan du højre-klikke på menulinijen på det pågældene program og vælge luk gruppe. Om man kan ændre det i registry ved jeg ikke.
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. december 2004 - 15:43 #3
cars10: Prøv at åbne en masse vinduer og forsøg at lukke dem med Alt + F4. Når det første er lukket, er det næste inaktivt, der er ikke fokus på det næste.
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. december 2004 - 15:46 #4
... ikke altid ihvertfald. Lige nu har jeg ingen problemer.

freedom1978: Prøv at holde Windows-tasten nede og tryk M (minimerer alle åbne vinduer). Prøv derefter at holde Shift + Windows-tasten nede og tryk M igen. Nu gendannes alle vinduer til deres oprindelige status. Se om det hjælper.
Avatar billede Cars10 Praktikant
20. december 2004 - 15:55 #5
Jammen du har jo ret steen_hansen, det så jeg ikke lige
Avatar billede gratis Nybegynder
20. december 2004 - 16:36 #6
brug evt control-w istedet for :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. december 2004 - 23:00 #7
gratis, det har jeg også prøvet. Men det skaffer ikke fokus på det enkelte vindue; forskellen er den samme :)
Avatar billede gratis Nybegynder
20. december 2004 - 23:38 #8
okay,jeg bruger control w og mister ikke fokus,i'm pusled :-?
Avatar billede steen_hansen Forsker
21. december 2004 - 00:24 #9
Umiddelbart kunne det virke som om, at pc'en er inficeret; så kan Windows godt opføre sig på den måde. Men jeg har gennemtjekket min egen i hoved og r.., og jeg er sikker på, at den er 112% i orden. Det er noget jeg har oplevet lige siden Win 98 (er ikke sikker på, at problemet var der under Win 95, kan ikke huske det).

Lige nu har jeg det - mærkeligt nok - ikke. Lige nu kan jeg lukke med Alt + F4 og Ctrl + W. Det næste vindue får godt nok fokus, når det foranliggende lukkes. Men jeg kan sagtens nikke genkendende til problemet, for det har før irriteret mig masser af gange :/
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. december 2004 - 00:32 #10
Lægger et svar
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. december 2004 - 21:30 #11
Kunne du bruge noget af det, freedom?
Avatar billede freedom1978 Nybegynder
26. marts 2008 - 02:20 #12
Jeg ved ikke hvorfor jeg dengang havde problemer med at vinduerne "tabte fokus" selvom jeg ikke selv havde haft dem minimeret. Jeg har ikke kunnet genskabe problemet på min nye computer, og tror faktisk det i sin tid forsvandt fra den gamle computer efter en reinstallation. Det kan måske have været en indstilling der var gået i koks, det vil ikke være første gang jeg har set det (har f.eks. lige måttet reinstallere fordi det meste der brugte lyd og billede drillede efter installation af et ellers harmløst codec).