Avatar billede harddisk_problem Nybegynder
12. december 2004 - 15:29 Der er 9 kommentarer

Hjælp til at genskabe harddisk

Hej

Jeg har en harddisk der er gået i stykker efter en strømafbrydelse. Computeren vil ikke starte op. Jeg fik fejlmeddelsen: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Computeren har windows 2000 installeret. For at redde disken forsøgte jeg at lave en recovery af styresystemet fra den originale win2000 CD. Men når jeg kom ud i recovery-consollen kunne den slet ikke finde/genkende disken. Med andre ord, den kan slet ikke se at det er en NTFS disk mere.

Hvad værre er ! Disken er begyndt at klikke når computeren tændes, hvilket jo ikke er et sundhedstegn.

Jeg har forsøgt at køre forskellige recovery-programmer-boot-disks og kan også se at der er data på disken men jeg kan ikke få dem ud og over på et andet medie fordi ntfs-oplysninger er smadret.

Er der nogen der har nogen forslag til hvad jeg kan gøre ?

Er det muligt at formatere disken, så jeg kan få adgang til den, og derefter kører et recovery-program på den så jeg kan få fat i data ?

Alle forslag er velkomne...
Avatar billede kalp Novice
12. december 2004 - 15:33 #1
filerecover er gratis og det påstår det stadig ville kunne komme ind på din harddisk

http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 15:39 #2
Avatar billede janpo Nybegynder
12. december 2004 - 15:46 #3
Min ultimative rescue-cd, når Windows f*ck'er sine partitioner op, er Knoppix.
Hent http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/download.php?link=ftp://klid.dk/pub/knoppix/
og boot fra CD-drevet.
Den kan LÆSE NTFS, men ikke skrive. Det er da rart, ikke ? Og hvis du har en brænder i maskinen, så indeholder Knoppix k3b, som er et udemærket brænderprogram.
På den måde har jeg reddet en del folks e-mail/data.
Avatar billede janpo Nybegynder
12. december 2004 - 15:48 #4
P.S. Hvis den er begyndt at klikke, så går der ikke længe før den ikke gør det mere :-o
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 15:53 #5
Enig :-) men der findes andre muligheder
Avatar billede janpo Nybegynder
12. december 2004 - 15:57 #6
-> freehelp
Ja, det er jo heller ikke sikkert at knoppix kan læse det, men det er da forsøget værd da det ikke kan gøre mere skade.
Avatar billede harddisk_problem Nybegynder
12. december 2004 - 16:07 #7
Jeg har installeret en xp-version på et andet drev i computeren og kan nu boote maskinen op, men xp kan ikke se drevet i Disk Management. BIOS finder drevet ! Så PCInspector er ikke meget bevendt. Knoppix linket virker ikke.

Er der nogen der har erfaring med at formatere disken og genskabe data fra disken derefter ?
Avatar billede janpo Nybegynder
12. december 2004 - 16:17 #8
Avatar billede harddisk_problem Nybegynder
12. december 2004 - 16:26 #9
cool...må lige downloade det på arbejdet imorgen og se om det virker !