Avatar billede andyholt2 Nybegynder
14. marts 2001 - 15:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk kan ikke detectes

Jeg har lige købt en \"40 GB Quantum Fireball Plus AS\" harddisk til min gamle computer. Når jeg så går ind i min bios og trykker autodetect harddrives, så fryser maskinen bare, og man er nødt til at restarte. Hvis man bare lader PC\'en starte op uden at gå ind i bios, så finder den selv ud af, at det er en 40 GB Quantum disk, men så fryser den igen før den overhovedet får startet. En lampe på harddisken lyser dog når man tænder for maskinen, så den er ikke helt død.

Mit motherboard er et BCM KR632 med Ultra-DMA33 og harddisken er en IDE100, men det burde da ikke være noget problem vel? Jeg har også prøvet med en bios update, men det ændrer ikke noget.

Jeg håber at der er nogen, der kan hjælpe...
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 15:23 #1
få fat i en bootsektor bios, du har en for gammel bios. Du kan gå ind på fabrikantens hjemmeside og hente programmet. Den vil så lægge et lille program ind i din bootsektor, som så korrigere din bios software-wise.

mvh
Brian
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 15:24 #2
en af mine venner har haft samme problem med en 45giga ibm harddisk, og der blev det løst via ovenstående .. hans computer er ellers en 266 atx, som må siges at være \'rimelig\' ny ..

bRian
Avatar billede top Nybegynder
14. marts 2001 - 15:32 #3
Alternativt køber du en Promise ATA100 controller til 400,-. Det har jeg gjort til min ibm disk..
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 15:40 #4
tjaa, jeg ville nu spare pengene og købe et nyt bundkort istedet, og så holde sig til software upgrades inden da.
Avatar billede top Nybegynder
14. marts 2001 - 15:43 #5
Ja et bundkort der understøtter IDE100, men det er jo noget dyrere end en controller..
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 15:48 #6
ja, men så ER du opgraderet. det andet er en hovsa løsning IMHO.

mvh

Brian
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
14. marts 2001 - 16:02 #7
Brian hvad mener du helt præsist med \"få fat i en bootsektor bios, du har en for gammel bios\"? Jeg har opgraderet min bios til den nysete version fra dec-98 og der bliver ikke lavet flere updates, og jeg kan ikke finde noget, der hedder \"bootsektor bios\" på motherboardfabrikantens hp...
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 16:10 #8
ham min kammerat havde somsagt et lignende problem, så hentede han et program (som jeg kalder en software bios/bootsektor bios), som lægges i MBR\'eren på din harddisk. Det første der sker er at denne bios læses, og lægger sig ind hvor din alm bios ligger og fungere som en slags patch. Dernæst booter dit system normalt.

Brugte selvf dette system på min Maxtor harddisk i gamle dage, derhed det Ezbios, MaxBlast eller driverocket afaik. ..

Ham min kammerat bruger iøvrigt dualboot mellem windows 2000 og w98, med dette system

hvis du lige hænger på så bladre jeg lige for at se om jeg kan finde noget .

Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 16:13 #9
Quantum.com har under support -> harddrives -> support software download enbios ting:

Ontrack Disk Manager® 2000
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
14. marts 2001 - 17:19 #10
Brian: Dit svar virkede. Tak for hjælpen :)