Avatar billede mortenoc Nybegynder
30. november 2004 - 16:58 Der er 3 kommentarer

LaserWriter 8500 og win98

Jeg forsøger at sætte en LaserWriter 8500 op på et netværk med den god blanding af Mac'er, Linux-maskiner og Win98 og -XP-maskiner.
Når man kobler LaserWriteren til netværket via dens LAN-port kan Mac- og linux-maskinerne printe uden problemer, men hvordan får jeg koblet win-maskinerne til?
Printeren figurerer ikke på netværket, når man forsøger at installere den som netværksprinter (i windows). Jeg har også downloadet Apples windowsdriver, men den virker kun på win95 og kan ikke installeres på andre windowsversioner.
Nogen løsninger?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. november 2004 - 17:33 #1
Først og fremmest skal du ikke installere den som netværksprinter. Du skal installere den som "Lokalprinter", og så oprette en ny TCPIP port (i guidebilledet, hvor du bliver bedt om at vælge hvilken port der skal printes til).

Dernæst - er der ikke nyere drivere end til Win95, skyldes det ENTEN at der allerede ligger en driver i de nyere operativsystemer, ELLER at den ikke understøttes. I sidstnævnte tilfælde kan du undersøge, hvilke printersprog (PostScript, PCL, CaPSL o.s.v.) printeren understøtter, for så at installere en driver fra en anden eksisterende printer, der understøtter samme sprog.

Det var "den hurtige" forklaring - skriv hvis der skal uddybes...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. november 2004 - 17:35 #2
P.S. - win98 kræver en netværksprint klient, der typisk bliver leveret med driveren, for at du kan installere printeren. Tjek din win95 driver, om den eventuelt kunne bruges. Ovenstående gælder KUN winXP.
Avatar billede mortenoc Nybegynder
11. december 2004 - 19:02 #3
Nå, jeg har nu erfaret, at win98 ganske simpelt ikke kan printe via TCP/IP og win95 kan ikke bruges itil win98. Jeg har løst problemet ved at installeret printeren lokalt på en win95 maskine via parallelporten og lade den virke som printserver.