Avatar billede mortengrau Nybegynder
28. november 2004 - 23:47 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Kan min computer bruge denne eksterne harddiskboks med S-ATA?

Jeg står og skal udvidde min harddiskkapacitet da jeg er løbet tør for plads på min nuværende 80 gb.
Jeg har kig på denne harddiskboks, da jeg så selv kan vælge harddisk bagefter:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=130975

Men jeg er ikke sikker på at min computer kan udnytte fidusen med at sætte et kabel til controllerkortet i stedet for usb2.0stikket, da jeg ikke ved om min computer understøtter S-ATA...
Hvordan finder man ud af det?
Og hvad betyder S-ATA? (gerne lidt pædagogisk)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. november 2004 - 00:20 #1
Det er 100% sikkert at din computer kan bruge denne eksterne boks.

Det eneste der kræves er at din computer har et fri pci-slot og det har de fleste normale computere. Dit bundkort skal ikke understøtte s-ata idet du har understøttelsen af s-ata i det medfølgende controller-kort

S-ata er en stadard for overførsel af data mellem en harddisk enhed og en controller, på samme måde som IDE og SCSI er en sådan standard. Andet og mere er der egentligt ikke i det.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. november 2004 - 00:24 #2
Fandt denne (s-ata) forklaring på edbpriser, som er rimeligt udførlig:
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578
Avatar billede sentura Nybegynder
29. november 2004 - 00:25 #3
Hvis din computer(faktisk motherboard/bundkort) understøtter SATA, vil det fremstå i enten BIOS, eller i et seperat BIOS program som kan ses imens computeren starter. På bundkortet er det 2-3 små sorte stik, som peger op, gerne ved siden af chipsættet(som igen sidder ved siden af PCI soklerne).

S-ATA, eller SATA står for Serial ATA. Det er en forbindelse, som er rimelig hurtig(i forhold til de normale IDE/ATA kabler) og kan transportere omkring 150 Gigabyte data per sekund. Der findes også de hurtigere SCSI forbindelser, men det er en anden sag.
Avatar billede ranglen Nybegynder
29. november 2004 - 00:48 #4
sentura, nu fangede mit øje lige de der 150 gigabyte/sek, er det ikke lige i overkanten?
Avatar billede sentura Nybegynder
29. november 2004 - 01:13 #5
Det er den information jeg har fået at vide. Prøv dog at søge på nettet, så skulle du nok kunne finde ud af om det er rigtigt eller forkert...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. november 2004 - 01:21 #6
Det er 150 mbyte/sek, blot for en god ordens skyld *s*
Avatar billede ranglen Nybegynder
29. november 2004 - 01:58 #7
Det er da også kun en faktor 1000 til forskel ;)
Avatar billede allanfo Praktikant
29. november 2004 - 02:28 #8
Bemærk, at når du bruger 3.5 tomme harddisk, så skal man som regel have en ekstern strømforsyning til boksen, da controllerkablet ikke bærer den nødvendige strøm. Hvis du finder dig en boks til 2.5 tomme harddisk, og USB-tilslutning, behøver du ikke ekstern strøm, da USB-kablet bærer den nødvendige strøm.
Avatar billede gak Nybegynder
29. november 2004 - 15:38 #9
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 18:48 #10
Undskyld den lange svartid.
Men det vil altså sige at ved at sætte et controllerkort i PCIporten, får jeg fuld udnyttelse af SATAfidusen? Det bliver ingen problemer med "flaskehalse" videre fra controllerkortet til bundkortet, eller hvordan fungerer det?
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 18:51 #11
sentura: hvad skal jeg gå ind under i BIOS for at finde ud af om bundkortet understøtter s-ata?

Kan man kalde controllerkortet for en slags "opgradering" af computeren? Altså så man slipper for at investere i nyt bundkort?
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 19:22 #12
> mortengrau:

Jeg mener som tonnybrandt, at hele "fidusen" ligger i controllerkortet, og at du ikke behøver at gøre dig bekymringer om, hvad dit bundkort understøtter.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 19:43 #13
http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?productId=127&familyId=2

Her kan du fx se (står under Advanced HBA Features) at dette PCI-SATA-controller-kort understøtter en overførselshastighed på op til 266 MB/sek. og det er jo rigeligt til, at det ikke er en flaskehals for SATA, hvis hastighed er 150 MB/sek.

Den specifikke model fra Promise her, som også er med SATA RAID, koster i øvrigt 1099 kr. hos shg a/s.

"OPGRADERING"
Du kan da godt kalde det en opgradering af dit bundkort, hvis ikke det i forvejen understøttede SATA-harddiske.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 20:06 #14
Så hvis IKKE du vil ud at købe nyt bundkort (og evt. ny processor, RAM osv.), der understøtter SATA, kan du altså sagtens købe et SATA-controllerkort og sætte i din nuværende maskine og have fuld understøttelse for SATA.

Læs i øvrigt lidt mere om SATA i fx de links jeg gav dig i går på www.serialata.org. Der står meget - både noget nemt "pædagogisk" og nogle meget tekniske beskrivelser.

Og som jeg sagde lige før, udgør PCI-bussen ikke en flaskehals for SATA, da denne kan transportere mere data end SATA kan.

At sætte et SATA-controllerkort i en alm. pc i dag, svarer helt til det man har kunnet i mange år, nemlig at sætte en SCSI-controller i et PCI-slot for understøttelse af SCSI-harddiske!

God fornøjelse MortenGrau!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. november 2004 - 21:04 #15
Som jeg allerede har skrevet, så får du ingen problemer.

S-ata Controller-kortet følger jo med i den pakke du linker til !!

Gak > Det er kun pci-express og 64 bit pci der er hurtigere en S-ata. Alm 32 bit pci er faktisk en anelse lavere hastighed, nemlig 132 mbyte/sek mode S-ata's 150 mbyte/sek. Blot lige for at få hastighederne på plads.
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 21:21 #16
> tonnybrandt:

Kunne du ikke lige finde nogle links til de tal du nævner der?

Se fx lige det Promise-kort, jeg henviste til før:

PCI - 32-Bit / 66 MHz
Advanced HBA Features
The low -profile form factor FastTrak TX4200 PCI adapter incorporates many of Promise Technology 's advanced host bus adapter features. The 66MHz PCI bus supports up to 266MB/sec burst data transfer rate.

32-bit PCI findes jo både i 33- og 66 MHz!
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 21:22 #17
Fantastisk. Det er nogle rigtigt gode svar og kommentarer i har givet.
Jeg deler hovedparten af points'ne mellem tonnybrandt og gak da i har svaret klart og præcist på "hovedspørgsmålet".

Mange tak for hjælpen!!!

Morten Grau
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 21:33 #18
Selv tak.
Det er dejligt at at du er glad for svarene.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. november 2004 - 21:45 #19
Gak > Her er hastighederne:
http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=85

Mht 66 mhz pci slots, så mener jeg ikke at jeg har set 66 mhz pci-slots i andet end servere. Jeg ved mine IBM Netfinity servere har dem, men jeg kan ikke mindes at have set dem i en alm pc. Derfor tænkte jeg slet ikke på dem. Det er muligt du har set nogle, men de er bestemt ikke almindelige.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. november 2004 - 21:45 #20
Takker for point :)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
30. november 2004 - 21:46 #21
I må meget gerne lige kigge på mit næste spørgsmål:
www.eksperten.dk/spm/566706 som drejer som hvilken HD jeg så skal investere i...