Avatar billede pc-support Nybegynder
14. marts 2001 - 09:49 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Har jeg overset noget ? (nyt CDROM-drev)

Hej !
Jeg har hjulpet en gut med at installere en ny harddisk i sin \'gamle\' P 133Mhz maskine. Det gik også fint, bortset fra at hans CDROM-drev bare sagde høje \'klik-lyde\'. Det havde heller ikke virket længe sagde han. Så jeg rådede ham selvf. til at købe et nyt. Det blev et Aopen CD-940E 40X-MTRP, han kom hjem med. Vi satte det i, men så startede de nye problemer. Man kunne sagtens browse cd\'er. Man kunne starte installationsprogrammer op, men så dør de efter nogle sekunder. Prøver man at kopiere et bibliotek, kan den lige klare de første filer, men så kan det pludselig ikke læse kildefilerne mere. Jeg har prøvet forskellige cd\'er, sat drevet alene/sammen med HD. Haft det til at sidde på som master / slave. Jeg har været inde og kigge på Aopen\'s hjemmeside om der skulle være noget specielt ved drevet. Sidst men ikke mindst, har jeg prøvet drevet i mine 3 personlige computere, men med samme resultat og endelig har jeg prøvet mit eget 44 x speed noname, i hans maskine og det virkede fint. Jeg har nu sagt til ham, at han har været uheldig og fået fat i et \'mandags-drev\' og at han skulle få det byttet, men havd synes I ? Har jeg overset noget ?

Mvh.
Kristian
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 09:51 #1
Nej det vil jeg ikke mene.
Få drevet byttet.
Avatar billede top Nybegynder
14. marts 2001 - 09:51 #2
HVis det heller ikke virker i din computer må det være fordi det er defekt.
Avatar billede jansoe Nybegynder
14. marts 2001 - 09:54 #3
næææh
hvad skulle det være??
der er så vidt jeg kan se ikke nogen anden udvej end og få det byttet
har du prøvet med en anden harddisk??
selvom vi er langt ude nu
Avatar billede pc-support Nybegynder
14. marts 2001 - 10:09 #4
jansoe> Ja, jeg har jo haft det sat i mine egne pc\'ere. Så jeg har nok ikke overset noget !
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 10:12 #5
Nej det har du nok ikke.
Er der ikke noget med at Aopen har en T jumper bag på drevet?
Har i prøvet mulighederne med den?
Avatar billede hobbez Nybegynder
14. marts 2001 - 10:12 #6
Vil ikke lave det som svar, men bare støtte op: Må være en fejl på drevet.

/Rob

Avatar billede pc-support Nybegynder
14. marts 2001 - 10:19 #7
makse> Jo, der var vist en jumper med mulighederne T R S, men hvad det står for aner jeg ikke !! Anyone ??
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 10:22 #8
Når der ikke sidder en jumper, kører drevet med UDMA/33 ellers kører det í PIO mode 4.
Indstillingerne må stå i manualen.
Avatar billede hobbez Nybegynder
14. marts 2001 - 10:28 #9
T R S - er du sikker på at det er jumpere (sidder der en jumper?)? Det kan være forbindelser til brug ved test og fejlfinding.

/ROb
Avatar billede pc-support Nybegynder
14. marts 2001 - 11:07 #10
Der sidder en jumper. Den sad på T. Der fulgte ingen manual med drevet !

makse> PIO mode 4 ? Hmmm, kan det være derfor. Hvis der nu ikke havde været en jumper på T, kunne det så tænkes, at drevet kørte UDMA og så fungerede det ?
Avatar billede hobbez Nybegynder
14. marts 2001 - 11:18 #11
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 11:19 #12
Måske, prøv at fjern den.
Men jeg vil mene at drevet skulle kunne køre i PIO mode også.
Så jeg holder stadigvæk på at drevet er defekt.
Avatar billede pc-support Nybegynder
14. marts 2001 - 11:39 #13
makse> Fint, fordi jeg har givet ham det tilbage med besked om at få det byttet !!! Så jeg har ikke drevet mere !

hobbez> Kigger lige lidt i manualen ;o)
Avatar billede pc-support Nybegynder
14. marts 2001 - 12:18 #14
I følge manualen, er det som nævnt, en jumper-indstilling for om drevet kører UMDA eller ej. Der står ikke hvad de 2 andre muligheder er. Men under alle omstændigheder, burde det ikke gøre nogen forskel ! Enig ?
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 12:20 #15
Yup. :)
Avatar billede pc-support Nybegynder
14. marts 2001 - 12:28 #16
Tak for jeres svar gutter/gut-inder !