Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. november 2004 - 21:52 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bestemt strømforsyning

Hej

Jeg har planer at købe dette bunkort:
http://www.asus.com/products/mb/socket775/p5ad2-e-p/overview.htm

Men kræver det nogen bestemt strømforsyning ?
Hvad med sata ?
Avatar billede mazey Praktikant
24. november 2004 - 22:11 #1
Ganske alm. atx sku jeg mene
Avatar billede mazey Praktikant
24. november 2004 - 22:12 #2
Så vidt jeg kan se har du mulighed for tilslutning af 6 sata diske... God må jeg nok påpgege at hvis du agter at bruge de fleste ide og sata pladser, samt stor processor og grafik, vil jeg nok mene du skal investere i en 500w Strømforsyning.

Mvh

Mazey
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. november 2004 - 22:28 #3
Jeg regner med 2 sata 10k rpm diske og 1 dvd drev.

Kan jeg nøjes med en 300w ?
Hvad med tilslutning til sata. Skal der bruges noget specielt ?
Avatar billede mazey Praktikant
24. november 2004 - 22:37 #4
Jeg ville nok vælge en 400W for at være på den sikre side, prisen er ikke ret langt fra en 300.
Tilslutning af de fleste S-ATA enheder kræver et specielt strømstik, men det kan jeg garantere dig at du finder som tilbehør til bundkortet :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. november 2004 - 23:13 #5
Det bundkort kræver

24-pin ATX Power connector
4-pin ATX 12V Power connector
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P5AD2-E%20Premium&langs=01

Alm. ATX er kun 20ins

dette kan måske hjælpe
http://tweak.dk/tests2.php?id=308
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. november 2004 - 23:21 #6
Hvor kan jeg finde sådan en ?

Synes ikke jeg kan finde noget på edbpriser
Avatar billede mazey Praktikant
24. november 2004 - 23:22 #7
Hmmm... det vil jeg ikke mene er helt korrekt... har lige checket med ex. et p4s800 bundkort og det bruger også "ATX Form Factor, 12"x 9.6"(30.5cm x 24.5cm)" --> Hvilket ihvertfald er det normale!

Hvad angår det 8pin +12V stik kan det godt være den bruger det, men som der også står skrevet i tweak kan et 6pins sagtens bruges
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. november 2004 - 23:58 #8
Ifl: manual'en side 2.33 (side 55 i manualen)
http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=22&l3_id=6&m_id=1&f_name=e1792_p5ad2-e_premium.pdf~zaqwedc

"Use of an ATX 12V PSU with a 20-pin power plug is not recommended"

Jeg har ingen ide om hvor man kan få en 24Pins ATX PSU, da disse er mest til servere, men det lader til at den kan bruge en alm 20-pins ATX PSU, selvom de ikke anbefaler det.
Avatar billede mazey Praktikant
25. november 2004 - 00:01 #9
Jamen det er bare underligt.... ifgl. hmortensens link står der under specifications --> ATX Form Factor, 12"x 9.6"(30.5cm x 24.5cm)
Ex. Asus P4c800 Deluxe (s.478)--> ATX Form Factor 12”x 9.6”(30.5cm x 24.5cm)
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4C800%20Deluxe&langs=01

Jeg kan da godt blive i tvivl med det link du kommer med rkhdk.... men det er underligt at de har modstridende specifikationer!....
Avatar billede hmortensen Nybegynder
25. november 2004 - 00:03 #10
Så kan jeg vel bruge den her:
http://www.databutikken.com/dk/default.php?artId=PSU350W-24

Har den samme str så den passer i et alm midi kabinet ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. november 2004 - 00:05 #11
ifl: formfactors.org så understøtter ATX factoren måde 20-pins og 24-pins
lånt fra: http://www.formfactors.org/FFDetail.asp?FFID=1&CatID=1
"ATX Specification v2.2 Revision 2.2 - [432 KB] Key changes for the ATX Specification Version 2.2 include Main Power Connector changed from 20 pin to 24 pin ( 2 x12) to support PCI-Express* requirements and removed Aux Power Connector Recommendation if using a power supply designed using ATX12V Power Supply Design Guide Rev 2.0 or greater. Also updated the +3.3 V tolerance. "
Avatar billede hmortensen Nybegynder
25. november 2004 - 00:10 #12
Og det betyder på jævnt dansk ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. november 2004 - 00:17 #13
At der er kommet en ny revison (opdatering hvis du vil) af ATX standarden, som vil gå fra de 20-pins ATX vi kender fra de fleste bundkort idag, til et 24pins for at støtte PCI-Express og derved fjerne Aux Power stikket (tror det er det 12v "P4" stik) hvis man bruger en PSU der er lavet efter PSU design guiden rev. 2.0 eller nyere.
Jeg ved ikke om det meget bedre, men det var mit forsøg på kort at forklare det ;o)

Det er meget teknisk da det er beregnet til producenter så de kan lave bundkort, ect efter ATX standarden
Avatar billede hmortensen Nybegynder
25. november 2004 - 00:19 #14
Ok, kan jeg så bruge din jeg linkede til ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. november 2004 - 00:28 #15
jeg vil tro det, men er på _INGEN_ måde sikker da dette 24pins ATX stik er noget nyt for mig..

Det klogeste vil være at kontakte forhandleren og spørge (så har du deres ord på at den passer)

ifl: manualen så er 350Watt PSU absolut MINIUM, så jeg vil anbefale 400Watt eller mere for en sikkerheds skyld..
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. november 2004 - 00:37 #16
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. november 2004 - 00:38 #17
Asus anbefaler som et minimum 350 W.
Avatar billede zulukrigeren Nybegynder
25. november 2004 - 11:11 #18
Jeg har selv samme bundkort og kan anbefale en 400 watt strømforsyning.
Vedr. de 24 og 20 pins stik, så sidder der et 20 pins stik på min strømforsyning og det passer på bundkortets 24 pins, det kan nemlig kin sidde på én måde. desuden skal der et 4 pins stik til bundkortet før det vil starte op, men dette sidder også på strømforsyningen.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
25. november 2004 - 16:32 #19
Tak for jeres svar.

Jeg valgte coolmasteren dragonknight linkede til.

Smider du lige et svar ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. november 2004 - 15:14 #20
Takker !