Avatar billede zulukrigeren Nybegynder
24. november 2004 - 08:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

XP kan ikke se mit CDROM på Asus P5AD2 Premium bundkort

Hej

Jeg har lige købt ny selvbyg PC. Mit problem består i at mit bundkort af typen Asus P5AD2 Premium kun har én IDE Slot
hvilket i mit tilfælde ikke er nok, da jeg har 2 HDD og en brænder. De 2 HDD har jeg koblet på IDE slotten og Brænderen på de røde slot som ligger ned på bundkortet (Raid controller eller hvad det er. Når jeg starter XP op kan jeg kun se mine 2 diske og ikke min brænder, nogle som kan hjælpe???
Avatar billede mickey777 Nybegynder
24. november 2004 - 12:04 #1
Prøv at bytte om på disse slots. Altså sæt harddiskene over på den "røde" og CDrom på den "blå". Grunden til at dit motherboard "kun" har en IDE slot skyldes at den anvender IDE raid controller, som bruges i forbindelse med de nyere harddiske.

Se evt. i dit manual eller download den her: http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/socket775/P5AD2/e169_p5ad2premium.pdf
for yderligere informationer på hvordan opsætning af harddiske og drev skal foretages.
Avatar billede zulukrigeren Nybegynder
24. november 2004 - 12:21 #2
Det har jeg prøvet, men så vil min XpPro ikke starte op og jeg kan ikke få lov at installere den igen,da winXp install ikke kan finde nogen disk, selv om de bliver vist i bios... nogen idé til hvad jeg skal gøre??
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2004 - 14:10 #3
Så vidt jeg husker, så kan Raid ikke håndtere CD/DVD, men derfimod kun harddiske. Hvis du kobler dit CD drev til Primary IDE, så er problemet løst.

Hvad angår de røde RAID stik, så er de by default i IDE Mode. Det betyder, at de virker som en almindelig IDE kontroller, og der kan bootes fra dem.
Avatar billede zulukrigeren Nybegynder
24. november 2004 - 15:09 #4
Det lyder godt, jeg prøver mig frem
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2004 - 18:08 #5
Du er godt nok hurtig til accepterer, men det skulle virke. Jeg har samme bundkort med det setup jeg nævner.
Eller må du endelig vende tilbage.