Avatar billede kjsksed Nybegynder
23. november 2004 - 16:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SBS2003 exchange ekstra SMTP virtuel server virker ikke.

har SBS2003 standard kørende med ekstern firewall/router. Har kørt med et default domæne og har virket fint. Opretter nyt domæne og peger dns mx til router wan IP port 25 (hvert domæne har egen WAN IP) og opretter ekstra IP på SBS2003 (fordi SMTP virtuel servere ikke kan lytte på samme port på samme IP).
Da jeg havde oprettet SMTP virtuel server for det nye domæne kunne jeg ikke modtage mail på domænet. Jeg fik meddelesen at den ikke kunne "relay", så jeg oprettede to entries under relay properties (lokalhost og SBS2003 IP) hvorefter det virkede. Det viste sig at jeg herefter ikke kunne sende mail fra det første domæne (default). Efter at have kørt internet connection wizard i SB2003, kunne jeg sende mail igen på det første domæne, men nu kan jeg så ikke modtage mail på det nye domæne - what the f... is going on ???  Any idea´s!!!
Avatar billede venturer Nybegynder
24. november 2004 - 12:03 #1
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor du skal have flere SMTP'er. Det burde være nok med den ene.

I DNS skal der blot står følgende:

originaledomæne.dk

MX = mail.originaledomæne.dk
mail.originaledomæne.dk =  80.12.13.14  (DIN IP selvfølgelig)

nytdomæne.dk

MX = mail.originaledomæne.dk

Det er sådan man almindeligvis konfigurer det. (men der er flere ander måde at gøre det på).

Dernæst skal du have din Exchange til at accepterer indgående mail sendt til begge domæner.
I din Recipient Policy (der hvor du definerer hvilke adresser dine brugere skal have tildelt) tilføjger du en ny SMTP adresse som bare skal hedde @nytdomæne.dk sådan så både @nytdomæne.dk og originaledomæne.dk figurer på listen.

Når du tilføjger nytdomæne.dk spørger Exchange nemlig og den nu også skal modtage mail for dette domæne.
Avatar billede kjsksed Nybegynder
24. november 2004 - 12:54 #2
tjaaa,det ser ud til at jeg var totalt på afveje vedr. oprettelse af nyt mail domæne. Under hjælp i exchange var det eneste jeg kunne finde omkring multiple mail domæner følgende:
Create Additional SMTP Virtual Servers
In most cases you should only need one SMTP virtual server. However, if you are hosting multiple domains and want to have more than one default domain, for example, you can create multiple SMTP virtual servers. To an end user, each SMTP virtual server appears as a separate server with a unique IP address/TCP port combination.

Jeg kan godt se nu at det er forkert i forhold til det jeg vil opnå!
det virker ved oprettelse af ekstra "Receipient policy" for domænet - tak du får dine point!
Avatar billede kjsksed Nybegynder
24. november 2004 - 12:55 #3
tak
Avatar billede kjsksed Nybegynder
24. november 2004 - 12:55 #4
her er de
Avatar billede venturer Nybegynder
24. november 2004 - 13:33 #5
Glad for at hjælpe :)