Avatar billede wise Seniormester
23. november 2004 - 12:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Performance i klienten

Hej Alle

Et lidt generelt spørgsmål. Jeg har det ofte sådan at når jeg vender tilbage til Notesklienten fra et andet program, så kan der nemt gå op imod 20-30 sekunder før jeg kan se billedet.

Jeg ved godt at det kan have noget med windows installationen at gøre, men det virker ikke nær så slemt med andre programmer såsom MS office XP. Jeg har 512 MB ram i en XP, og den ser ikke ud til at være specielt belastet hverken med RAM eller CPU...

Men men men hvad er det nu man kan gøre med Notes klienten for at forbedre performance??
Jeg kører version 6.5 uk
Jeg har fjernet så eneste port er TCP/IP, både i location og user-pref.
Jeg har også fjernet en del af mail opdateringen, så systemtray, popop og lyd ikke opdateres. Men har dog stadig refresh hvert 5 minut incl refresh af inbakken.

Er der andre quickwins man bør være opmærksom på?
Avatar billede karstenv Nybegynder
23. november 2004 - 12:11 #1
Jeg lurer lige med fra siden.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
23. november 2004 - 18:57 #2
Gælder de 20-30 sekunder uanset hvilken database du har åbnet? - Giver et praj om det er en speciel database eller view der er problemet.

Har du prøvet at chekke om 20-30 sekunders forsinkelsen også er der, hvis du benytter den lokation der hedder "island" (kan ikke huske dens danske navn). - Hvis det er tilfældet kan du udelukke netværksproblemer.

Er der meget harddisk aktivitet i ventetiden? - Kunne indikere at det er fordi Notes er swappet ud til den viruelle RAM.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. november 2004 - 20:01 #3
progman kan være inde på noget. Jeg har umiddelbart kun set problemet på XP, og her specielt på bærbare. Compaq, Dell og HP bærbare er ikke gode til Notes og XP. Spørg ikke hvorfor. Toshiba og IBM drøner bare derudaf. Det er en meget subjektiv fornemmelse.
Avatar billede wise Seniormester
23. november 2004 - 21:27 #4
Okay - dette er faktisk en hp (compaq) :-(
Men jeg synes også jeg ser noget ala dette på vores stationære - så jeg ville bare lige se om der var nogle fif som "alle lige kender" ...
Jeg vil prøve den med "island".

Det virker som om forsinkelsen er der oftest ved mailbasen (inotes 65), men det er nok bare fordi det ofte er der jeg efterlader notes...
Og nej, der er sjældent harddisk aktivitet i ventetiden...

mvh
Lasse
Avatar billede jogii Nybegynder
23. november 2004 - 22:42 #5
hvis ikke det lød så tosset kunne man faktisk diske op med nogle konspirationsteorier ...
Avatar billede wise Seniormester
23. november 2004 - 22:55 #6
He he.. ja jeg følte mig også udenfor til det seneste dannotes seminar med en hp bærbar - ALLE andre var IBM (og én fujitsu-siemens...)
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
25. november 2004 - 16:45 #7
Gav "island"-testen noget at arbejde med?

Hvis der skal være noget om snakken omkring hvilke laptop producenter, der er gode til Notes, så må det være noget med HD-hastigheden at gøre. At Scompaq og HP er ens er jo ingen overraskelse. Men jeg havde engang en NO-name laptop som delte indmad med netop HP og Dell, så det kan da godt være der er noget om snakken, om at disse opfører sig identisk.
Avatar billede aco Nybegynder
16. februar 2005 - 15:44 #8
Har du prøvet at fjerne cache.dsk..
På vores arbejdsstationer kører vi notes og der bliver notes langsommere jo større cache.dsk bliver.. vi har oplevet problemer hvis cachen bliver større end 5mb.. luk notes og fjern cache.dsk.. den bliver genereret næste gang du starter notes
Avatar billede wise Seniormester
22. februar 2005 - 22:57 #9
jeg har ikke den fil - kun en cache.ndk - er det den samme?
Den er på 31 mb
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2005 - 00:34 #10
cache.dsk og cache.ndk er de samme. NDK blev valgt fordi Microsoft laver underlige ting med filer der har endelsen DSK. Derfor tog lotus konsekvensen og omdøbte cache.dsk til cache.ndk. Vedr. størelsen af Cache, så er min lige for tiden 37 MB stor, og jeg tvivler på at min Notes bliver hurtigere ved at slette den. Jeg synes heller ikke jeg har problemer. Vær dog opmærksom på at CACHE ikke må/bør være placeret på et netværksdrev. Hvis NOTESDATA ligger på netværket, bør der findes en linie i NOTES.INI som hedder CACHE=C:\TEMP\CACHE.NDK, så cachen placeres et hurtigere sted. Men det gør man jo ikke på bærbare.

Hvad kan problemet så være? Hvad med Anti-virus på filsystemet? Er den konfigureret til at se bort fra CACHE.NDK og alle *.NSF filer og evt. generelt hele NOTESDATA? Generel AV-skanning af filer bør ikke skanne databaser, men have plug-ins til database-systemet så data skannes "indefra" (hvilket dog også kan trække tænder ud, men som ikke er så Harddisk tung, mere RAM og CPU tung).
Avatar billede wise Seniormester
23. februar 2005 - 08:31 #11
Hej Alle

Jeg tror jeg opgiver dette projekt. Jeg har testet med ISLAND - det kørte ikke meget bedre. Jeg har proppet 200% mere ram I (fra 0,5GB -> 1,5GB) det hjalp en del.
Dybest set må jeg konstatere at min konkrete sag nok mest skyldes den lokale windows installation og alle de ekstra slam-programmer jeg har installeret.
Langt hen af vejen håbede jeg på at kunne finde nogle "generelle" hints vi kunne skyde ud til alle brugere...

Hvis I vil have points som tak fro en god disk. så læg lige et svar - ellers lukket jeg i løbet af et par dage...