Avatar billede lemvigpc Nybegynder
16. oktober 1999 - 12:01 Der er 15 kommentarer

Hvordan kommer jeg i kontakt med min PC over internet ??

Hvilket program kan man bruge til at komme i kontakt med sin computer fra fx, arbejdsplads og hjemme, det skal helst være hurtigt at konfigurere, og køre over internettet.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 1999 - 12:31 #1
Du kan jo bruge Telnet.

Så SKAL din hjemme-computer være tilsluttet internettet.
Avatar billede lemvigpc Nybegynder
16. oktober 1999 - 13:00 #2
jeg kender ikke telnet, hvordan gør man rent praktisk !
Avatar billede fanoe Nybegynder
16. oktober 1999 - 14:19 #3
Hvis du på forhånd kender din IP-adresse der hjemme (kan fåes ved at køre WINIPCFG fra startmenuen/kør, og skifter hver gang du logger på internettet - medmindre du er online hele tiden.) Kan du slå fil og udskriftsdeling til i egenskaber for netværk, og dele, det du har brug for at dele, lade brugeradgangen være styret af password's.

Hvis du derefter fra din arbejdsplads i browserens adressefelt skriver dit ipnr., vil browseren komme frem med de drev/biblioteker, du har delt, præcist ligesom et alm. netværk.

Jeg mener endvidere der er mulighed for at installere/konfigurere noget Virtuelle Private Netværk i windowsinstallationen,  men det andet er da nemmest og hurtigst
Avatar billede fanoe Nybegynder
16. oktober 1999 - 14:20 #4
Og hvis du har brug for hjælp til det, kan vi sagtens finde ud af noget.
Avatar billede lemvigpc Nybegynder
16. oktober 1999 - 19:50 #5
Hej Fanoe Tak for svaret. det som virkelig er mit behov er at kunne komme i kontakt med min PC som altid er tændt, om det er internet eller ej er ligegyldig og jeg vil meget gerne have hjælp.
På forhånd tak
KIM
Avatar billede benny.dk Nybegynder
16. oktober 1999 - 20:07 #6
Hvad skal du kunne? Man kan installere et BBS forholdsvis nemt.
Avatar billede lemvigpc Nybegynder
16. oktober 1999 - 20:49 #7
Hej Benny.dk

Det der er mit behov er at jeg skal kunne komme i kontakt med mine harddiske fra andre pc'er, uden at der skal en lang og indviklet konfiguration til hvergang. En BBS er måske et god ide', kan du hjælpe med tips !!!
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. oktober 1999 - 04:23 #8
Man skal ikke glemme PC-Anywhere 8.0 eller 9.0, som er beregnet til at få fuld adgang/kontrol over en anden PC. F.eks. Arbejde på sin hjemme-PC fra kontoret.

PC-Anywhere 9.0 til win98 fylder 16.3 Mb: http://shop.symantec.com/cgi-bin/trialware/Core/Core.pl?REGION=uk&LANGUAGE=english&PFT=929471555&INDEX=1&KDATA=920632524-19524916226

PC-Anywhere 8.0 til win98 fylder 8.9 Mb:
http://shop.symantec.com/cgi-bin/trialware/Core/Core.pl?REGION=uk&LANGUAGE=english&PFT=916863896&INDEX=1&KDATA=920632524-19524916226

Begge af ovenstående links er 30 dages shareware.
Avatar billede lrj Nybegynder
17. oktober 1999 - 17:20 #9
fatboy> Hmm, passer ikke lige ind i "uden at der skal en lang og indviklet konfiguration til hvergang"...

Kører maskinen Windows eller Linux? Er den online hele tiden - du kan jo kun få fat i den hvis den er online...
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. oktober 1999 - 18:21 #10
Det er klart at der skal konfigureres, men er det fra samme maskine til samme maskine hver gang, behøver man jo kun at konfigurere een gang, og det tager såmænd ikke så lang tid.

Hvis man skal i kontakt med sin egen PC via internet andetstedsfra siger det jo sig selv at maskinen enten hele tiden skal være online eller man kan sætte den op til at gå på internettet, når den booter og alt, hvad man så behøver at gøre, er at vække den via telefon.
Avatar billede fanoe Nybegynder
17. oktober 1999 - 20:51 #11
Du kan jo skrive til mig på fanoe@email.dk, så skal jeg hjælpe dig, eller skrive hvis du har ICQ, så kan jeg  hjælpe dig den ved igennem!!
Avatar billede benny.dk Nybegynder
18. oktober 1999 - 09:43 #12
Et BBS kan sættes op ved at bruge en program som FrontDoor, hvis man vil have selve BBS delen mere eksotisk kan man sætte RABBS op også.
Avatar billede jany Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:45 #13
Hvis du har tenkt å gjøre computeren din tilgjengelig via internet hadde du kanskje ikke tenkt å gjøre den tilgjengelig for alle?

Forutsetningen for at du skal få til dette er at din pc er alltid er oppkoblet. Hvis den er det ville jeg ha satt opp en web-/ ftp-server som f.eks. Xitami (www.xitami.com) som sannsynligvis er den raskeste. Der kan du sette opp rettigheter for innlogging (passord etc.) Med en slik løsning behøver du ikke å sette på deling (share) av disk.

Du har også andre alternativ. F.eks. ICQ som har web-/ ftp-server. Hvis du bruker ICQ må du ha 2 "kontoer"/brukernavn for du kan ikke koble opp fra 2 maskiner samtidig.

fatboys forslag om PC-Anywhere er også en god løsning hvis du har fast oppkobling.

Allikevel ville jeg heller ha satt en router i nettet og logget inn på maskinen via routeren. Dette vil være den sikreste løsningen og routeren kan settes til å ringe tilbake. Da slipper jo du å betale telefonen privat?

Router med tilbakeringing er forøvrig den sikreste løsningen, da den alltid ringer tilbake til telefonnummeret som er knyttet mot brukernavnet.

En Zyxel Prestige 100 er rimelig og bra, men router kun TCP/IP (det er vel det du ønsker?). Hvis du må route IPX kan du bruke en Zyxel Prestige 128.

Når du har koblet opp routeren lager du et lite script som logger deg inn på din maskin på jobben.

F.eks: net use x: \\maskinensIP\sharenavn
(net use x: \\192.168.1.100\c)

Du kan også benytte et modem eller ISDN-kort i maskinen. Windows 98 har RAS-tjeneste (VPN) som kan installeres.

Avatar billede mforby Nybegynder
01. november 1999 - 00:22 #14
Med erfaring i at arbejde, endda over store afstande (USA-Danmark og omvendt) med både pcAnywhere og pcTelecommute, vil jeg helt klart anbefale sidstnævnte - næste ingen setup og det virkede bare hver eneste gang(dag)-
http://www.symantec.com/pctelecommute/
og du kan jo altid prøve en trialversion af begge programmer før at du beslutter dig
Avatar billede kallerelli Nybegynder
03. november 1999 - 11:02 #15
Hvad at installere programmet ControlIT, på arbejdspladsen og hjemme, så kan du "fjernstyre" din pc over internettet eller også kan du bruge Microsofts RAS service (Remote Access Service)