Avatar billede sorenriis Nybegynder
11. november 2004 - 21:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

GFX+Ram+CPU spørgsmål

Spørgsmål 1:
Under opstart af min pc lyder min gfx-kort blæser meget mystisk - kunne godt lyde som om den er ved at stå af..
Hvilke muligheder har jeg mht. køling af mit Radeon 9800 Pro, hvis såfremt en udskiftning af køleren skulle komme på tale?
Min pc er en Shuttle XPC, så der er ikke voldsomt meget plads til store kølerløsninger.
Overclocking er ikke noget jeg gør noget i.

Spørgsmål 2:
Jeg står og skal have fat i 2 nye ramblokke, så jeg ialt har 1 GB ram..
Hvad skal jeg gå efter?
Indtil nu har jeg altid købt samsung ram, men findes der andre bedre alternativer?
Igen - Overclocking er ikke noget jeg gør i...

Spørgsmål 3:
Overvejer også at udskifte min XP2500+ med en XP3200+ (400FSB)..
Er det noget der giver et mærkbart ydelsesboost? Eller er det et "pengeudafvinduet"-køb?
Avatar billede hozz Nybegynder
11. november 2004 - 21:40 #1
1.så længe det kun er under opstart, kan det vel ikke være helt kriminelt?
Det er en smule svært at finde små GFX-kølere, da de alle går ud på at køle kortet mest muligt af hensyn til overclocking. Arctic Cooling kunne være en mulighed:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104133

2. Udover samsung, leverer Kingston deres valueram til fornuftige priser. Hvilken standard (PC????) skal det være? Hvis du tør, kan du også købe nogle meget billige noname ram, men så skal du ikke være sikker på at de kører helt stabilt. Hvis du ikke clocker dem, burde der dog være en 80-90% succesrate.

3. Hvis du endelig vil skifte, kan du lige så godt gå hele vejen og købe en athlon64. De er langt hurtigere og mere fremtidssikre. en Athlon64 2800+ er op til 50% hurtigere end en XP3200+ (i få tilfælde).
Avatar billede sorenriis Nybegynder
11. november 2004 - 21:49 #2
1. Overclocking er ikke noget jeg gør noget i.. Spørger bare nu, så jeg ved hvad jeg skal gøre hvis blæseren står af...

2. Standarten skal vel. min være PC3200 - så er jeg da lidt "fremtidssikret" og de er jo bagudkompatible. Jeg kan bare bruge noget ram der er godt og stabilt - igen skal der ikke overclockes.

3. Jeg vil ikke skifte hele min pc ud. Det har jeg ikke råd til og mit behov er heller ikke så stort endnu - en XP3200+ er jo til at betale. Men nu vi er ved salgstanken - hvad vil du tro en Shuttle XPC SN45G (Nforce2 Ultra 440)+XP2500+2x256MB PC2700 ram kan indbringe?
Avatar billede hozz Nybegynder
11. november 2004 - 22:04 #3
1. Det er ikke så meget om du vil OC eller ej, men stort set alle kølere på markedet er rettet mod det, eller også er det *kæmpe* "silent" løsninger

2. Hvis du spørger mig, er det de ekstra penge værd at købe Kingston eller Samsung (eller andre kendte mærker). Eftersom du ikke skal OCe, behøver du jo ikke tænke på mærker såsom GeiL.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798
ligner dem, jeg kører med (kan ikke liiige huske det i hovedet ;) )

3. 2500 er ikke helt hen i vejret (bare et slag på tasken) - måske over 3000 hvis du er heldig

Jeg købte et nforce3 250gb med en athlon64 3000+ og 2x512 PC3200 inkl. kabinet og PSU for ca. 4800,- lige for nylig... sååå det er da heller ikke så mange penge ud af vinduet?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
29. november 2004 - 13:42 #4
hozz... smid lige et svar:)
Avatar billede sorenriis Nybegynder
30. november 2004 - 19:12 #5
lukket...