Avatar billede jahla Nybegynder
11. marts 2001 - 21:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Knyttte TCP/IP-protokol til Netkort

Efter lange og besværlige omveje - bl.a. via læsning af svar her på \"Neteksperten\" - lykkedes det at oprette forbindelse på mit lille netværk. Men ak - efter en afinstallation på grund af nogle fejl kan jeg ikke mere pinge fra PC2 til PC1. Jeg mener selv det kan skyldes at TCP/IP protokollen ikke længere er knyttet til mit netkort (TCP \"pil\" Realtek...). Dette er tilfældet på PC1.

Styrersystemer: Win 98 SE
Netkort: Realteck
Avatar billede nomiz Nybegynder
11. marts 2001 - 21:14 #1
Realtech, hedder det, til de som skulle begive sig ud og søge efter drivere... :)
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
11. marts 2001 - 21:20 #2
Du høreklikker bare på ikonet andre computere på skrivebordet og vælger egenskaber. Herunder kan du knytte en ny protokol (TCP/IP) til dit netværk, under tilføj. Her vælges protokol>microsoft>tcp/ip. Det bliver automatisk knyttet til de installerede netkort. Du skal muligvis bruge din W98 cd...
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
11. marts 2001 - 21:31 #3
Du kan da ikke bare afvise mit svar uden at give en grund...
Avatar billede jahla Nybegynder
11. marts 2001 - 21:33 #4
Jeg har prøvet det, nu også igen, men uden held: Der skabes blot en ny TCP/IP-protokol uden \"navnetilknytning til kortet. Jeg har selvfølgelig også prøvet at afinstallere alt og geninstallere, men jeg kan ikke få knyttet kortnavnet på TCP/IP protokollen.

Det er vel derfor, jeg nu har fået problemer???
Avatar billede jahla Nybegynder
11. marts 2001 - 21:35 #5
Er jeg kommet til at afvise inden jeg sendte mine kommentarer, må du undskylde....
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
11. marts 2001 - 21:38 #6
Noget helt andet er at hvis det bare er et lille lokalnetværk med kabel mellem 2 pc\'er så er det ikke tcp/ip protokollen du skal bruge den er nemlig til WAN og internet.
Du skal installere netbuie protokollen, for at at kunne pinge den anden pc...
Avatar billede jahla Nybegynder
11. marts 2001 - 22:09 #7
Jeg har lige prøvet med Netbuie protokollen; problemet er der stadig: PC1 kan pinge PC2, men ikke omvendt, dog via IP addreserne angivet i TCP/IP protokollen.

Når jeg har anvendt TCP/IP protokollen hidtil (alene) skyldes det at jeg helt fra starten har haft problemer, men efter at have læst \"Kharder\'s\" svar på spm. 29758 af 22/10 2000 har jeg haft forbindelse mellem PC\'erne på en O.K. måde. I øvrigt er det meningen at jeg vil dele en internetforbindelse mellem de to PC\'er efterfølgende, hvorved jeg vel skal bruge TCP/IP protokollen.

Hvordan skal man i øvrigt pinge, hvis man blot har installeret Netbuie protokollen?
Avatar billede lew Nybegynder
11. marts 2001 - 22:09 #8
Du kan sagtens bruge tcp/ip selvom du kun har to PC\'er i et lille netværk.
Såfremt der kun står tcp/ip i egenskaberne på PC2, er det sansynligvis fordi at du der kun har et netværkskort installeret, hvor du på PC1 både har et nætværkskort og et opkaldskort.
Prøv på PC2 at højreklikke på andre computere, dobbeltklikke på TCP/IP, og sikre dig at du har angivet en IP adresse der er forskellig fra den IP adresse du bruger til PC1. Kontroller derefter at din Undernetmaske er identisk med den der er angivet på PC1. Klik derefter OK og gå ind under fanen Identifikation og kontroller at den arbejdsgruppe du har angivet på PC2 er identisk med den der er angivet på PC1. Genstart maskinen og kontroller at maskinen kan pinge sig selv, hvorefter den også burde kunne pinge PC1. Vær yderligere opmærksom på, at du kun kan se dine computere på netværket såfremt fil og udskriftsdeling er slået til.
Avatar billede preclean Nybegynder
11. marts 2001 - 22:12 #9
er du sikker på at du har gjordt som Sune.jacobsen forslå ??
Du høreklikker bare på ikonet andre computere på skrivebordet og vælger egenskaber. Herunder kan du knytte en ny protokol (TCP/IP) til dit netværkKORT MARKER DIT KORT OG TRYK tilføj. Her vælges protokol>microsoft>tcp/ip. Det bliver automatisk knyttet til de installerede netkort. Du skal muligvis bruge din W98 cd...

ellers prøv at installer ipx protokol på bægge maskiner, og under egenskaber for ipx/avanceret sæt rammetype til Ethernet 802.3
Avatar billede jahla Nybegynder
11. marts 2001 - 22:20 #10
Lew, du har helt ret i dine antagelser i første afsnit. Jeg har nu gennemløbet dine foreslåede procedurer, men alt er angivet O.K. PC2 kan godt pinge sig selv, men altså fortsat ikke PC1!?!
Avatar billede jahla Nybegynder
11. marts 2001 - 22:24 #11
Til preclean. Jeg gjorde - for gud ved hvilken gang lige som Sune foreslog(med anvndelse af WIN 98 CD\'en. Men jeg kan ikke få tilknytningen til at komme.

By the way - jeg slettede opkaldskortet ved re-installeringen, har det nogen betydningen, og hvis så, hvordan kan det geninstalleres?
Avatar billede preclean Nybegynder
11. marts 2001 - 22:32 #12
hvis jeg var dig ville jeg prøve at tage netkort ud. genstarte og fjerne alt vedr kortet. derefter installer kortet igen...
Avatar billede jahla Nybegynder
11. marts 2001 - 22:37 #13
Det tror jeg egentlig er en god idè Preclean. Jeg vil prøve det i morgen aften og herefter vende tilbage. Tak, for jeres indsats i dag! Go\'nat!
Avatar billede lew Nybegynder
11. marts 2001 - 22:54 #14
Inden du afinstallerer alt og starter forfra, vil jeg foreslå at du prøver at bytte netkortene om (jeg går ud fra at de er identiske), for at være sikker på at det ikke er en hardwarefejl i selve netkortet. Det er meget usædvanligt, at du kan pinge fra en maskine til en anden, men ikke omvendt.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
12. marts 2001 - 09:45 #15
Et andet lille trik for at chekke et netkort er at pinge 127.0.0.1 Det er en loopback adresse, så man kan kontrollere om netkortet er konfigureret korrekt. Ellers prøv at pinge netkortets egen adresse f. eks. 192.168.XXX.XXX
Avatar billede lew Nybegynder
12. marts 2001 - 16:51 #16
Prøv lige at se efter om du har installeret en firewall på PC1. Denne vil netop gøre at du ikke kan pinge til PC\'en, men at du godt kan pinge fra den.
Avatar billede tma_oksboel Nybegynder
12. marts 2001 - 21:03 #17
For at du ikke skal tro at du er helt idiot, så har jeg faktisk prøvet det samme, også med et Realteak kort. Jeg ominstallerede min win98.

Torben
Avatar billede jahla Nybegynder
12. marts 2001 - 23:19 #18
Point til lew og preclean. Jeg prøvede jeres foreslag i kombination, og nu virker det. Ingen tvivl om, at min firwall har været en medvirkende årsag til mine problemer.

Mange tak for hjælpen til jer alle!

Jahla
Avatar billede preclean Nybegynder
13. marts 2001 - 07:43 #19
Point til lew og preclean.????
det er en fornøjelse at kunne hjælpe både med og uden point.
fortrød du at give mig point ??
Avatar billede tma_oksboel Nybegynder
13. marts 2001 - 08:00 #20
Fint at det løste sig.

Torben