Avatar billede plippert Nybegynder
18. oktober 2004 - 16:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Planlægning af udprint af kæmpeplakat

Jeg skal lave en kæmpeplakat (3m x 2m). Jeg ved også hvad den skal forestille. Problemet er at den jo skal printes ud af mange gange (A1 rulle), og det hele skal hænge ret præcist sammen Der er en del streger der skal passe).
Mine tanker er at når jeg har tegnet plakaten, lavet den i min Illustrator, hænger det hele jo sammen i vektorer. Så skal jeg, på en eller anden måde, klippe dele ud af plaketen og printe dem enkeltvis. Og så vidt jeg ved kan man ikke det i Illustrator.

Er der nogen der har erfaring med den slags? Kan man eksportere hele filen som jpeg, tiff, eller noget, importere i ex. Photoshop og klippe/klistre dér og få et godt resultat?

Idéer og erfaringer er mere end meget velkomne!!!
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. oktober 2004 - 16:44 #1
Skal du selv printe hele molevitten?

Hvis ikke, så syntes jeg du skal ringe til trykkeriet og høre hvordan de helst vil have filen klargjort.

c",)
Avatar billede kongejens Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:40 #2
Jeg synes du skal tage ind i en kopiforretning, i århus ligger fx Frederiksbjergs kopicenter, som har en printer der skal udskrive 3*2m.. og det koster ikke alverden..
Avatar billede plippert Nybegynder
19. oktober 2004 - 07:56 #3
jeg printer selv...
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:37 #4
Du kan selvfølgelig godt gemme den som tif, og så skære den ud i tre i PS, men så bliver den nok meget tung at danse med.

Du kunne også lave et *.ai dokument i A1 størrelse. Importere din plakat. Lave et lag, der ligger øverst, med en hvid flade der dækker alt det der går ud over a1 formatet. Så kan du bare rykke plakaten op eller ned hver gang du skal printe en ny "strimmel".

c",)
Avatar billede plippert Nybegynder
19. oktober 2004 - 12:45 #5
Insisterer printeren så ikke på at printe resten af plakaten ud? Således at er kommer en masse hvidt papir ud?
Eller måske kan man bare, når man har sin kæmpeplakat, trykke print og så finder printeren selv ud af at skrive det hele ud? Ligesom Publisher der skriver banner/plakat ud?
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. oktober 2004 - 12:56 #6
Hvis du har lavet dit dokument i a1-dimensiner, så printer den præcis det udsnit der ligger indenfor dokumentets hjælpelinier.

Jeg tror ikke du skal satse på at printeren selv finder ud af at dele dokumentet op. Så skal du nok have noget special software til printeren (medmindre du har noget software til printeren der kan finde ud af den slags).
Avatar billede plippert Nybegynder
22. oktober 2004 - 14:12 #7
ikke helt hvadjeg håbede på, men what the hell.
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. oktober 2004 - 14:56 #8
Nææhhh...men løft knoglen og ring til et trykkeri og spørg dem hvordan de plejer at gøre.

Tak for points ;o)