Avatar billede shjorth Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:49 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Karma ? Fra hvem

Hejsa!

Er det på nogen måde muligt at se hvem der har gevet en "karma" ?
Det kan irritere mig en smule at få "dårlig karma" uden at kunne se fra hvem, og hvilket spørgsmål det er relateret til..

Hvis det ikke er muligt, var det så ikke en ide at gøre det muligt ??

Mange tak :P
Avatar billede mugs Novice
17. oktober 2004 - 16:52 #1
Du kan ikke se hvem dr har givet karma. Om det skal være muligt har været rejst i adskillige spørgsmål.
Avatar billede shjorth Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:52 #2
Okay :P
Avatar billede hcma Novice
17. oktober 2004 - 16:53 #3
kort og godt: nej
har været diskuteret utallige gange tidligere, og karma er og bliver anomym, hvis "karmagiveren" ikke har den anstændighed at begrunde OG signere.
(spørgsmål om Eksperten.dk er gratis)
Avatar billede nopsen Ekspert
17. oktober 2004 - 16:53 #4
det her har været diskuteret til hudløshed herinde, brug søgefunktionen og læs alle de indlæg der har været omkring karma, så undgår vi at skal se på alle disse evindelige gentagelser.
Avatar billede shjorth Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:54 #5
Beklager :)
Avatar billede bredker Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:55 #6
det du for det meste kan udlede af den slags karmaer , er at den der har givet den for det meste er meget være end den karma han har givet dig
så i dit tilfælde må han jo næsten være analfabet indenfor it
Avatar billede shjorth Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:57 #7
hehe! Jeg skal ikke kunne sige om jeg har opført mig tåbeligt.. Det tror jeg da ihvertfald ikke, men i så fald ville det da være rart at kunne se i hvilket spørgsmål :)
Avatar billede norbert Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:06 #8
nopsen, jeg kan til dels godt forstå din irritation over alle de tråde, der omhandler karma, men det mener jeg er ekspertens ansvar, de må lave karmasystemet om, så det fungerer som det skal. Og det kan man altså kun, hvis man gentagne gange brokker sig så meget så de gør noget ved det. Og du har jo så en valgmulighed, du kan lade være med at læse og deltage i de tråde, hvis det generer dig. Mens dem der får tøsedrengskarmaerne ikke rigtig kan gøre noget, andet end at gøre opmærksom på problemet. Admin må da se, at det her ER et problem for de fleste brugere herinde.
Avatar billede norbert Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:17 #9
Men inden længe får co-admins mulighed for at se, hvem der lægger karmaerne, og så kan der måske lægges en dæmper på det. Og det er trods alt et skridt i den rigtige retning :-)
Avatar billede mugs Novice
17. oktober 2004 - 17:48 #10
norbert > Jeg har svært ved at se det skal hjælpe, at coadmin får mulighed for at se, hvem der lægger en karma.

En karma er jo en brugers mulighed for subjektivt at tilkendegive dim mening om en anden bruger. Hvis coadmin kan se hvem, hvilke muligheder får coadmin af den grund? Hvis du kalder mig et svin i en karma, kan coadmin vel fjerne den, da det ikke er i ekspertens ånd med den slags udtryk. Men hvis du blot giver mig en dårlig karma, kan coadmin jo ikke tillade sig at fjerne den, idet det er en anden brugers subjektive mening.
Avatar billede freehelp Praktikant
17. oktober 2004 - 17:53 #11
Beklager nobert men jeg er totalt enig med mugs! :-)

Tror ikke det hjælper en hujende fis. Folk finder bare en anden måde at hakke folk på de ikke lige mener er deres kop the. Om nogen herinde så ved jeg vist hvad der menes her *G*

Det er fint nok de får muligheden for at se hvem der chikanere, men stod det til mig ville folk omgående blive banned første gang de lavede den slags fis mod andre herinde!

At den almægtige Admin ikke har indset hvilke problematik den skide karma har medfødt - og slugt kamelen og fjernet det må guderne vide.

Der har ikke været andet end bøvl siden det kom på (Ja jeg ved godt karma var et ønske fra brugerene)

Men eksperten har tabt alt det gode det havde tidligere, og mundhuggeri er en daglig ting herinde beklageligt :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:57 #12
Jamen, det er jo de svinske kommentarer, jeg tænker på, kære venner. Selvfølgelig skal de dårlige karmaer da ikke fjernes, bare fordi de er dårlige, men de får en mulighed for at se, hvem der lægger de svinske karmaer og chikanerer brugerne. Det er da naturligvis det, jeg mener, og det synes jeg egentlig også at det er det, jeg altid og hele tiden har sagt. Så i bund og grund er vi da enige - håber jeg da :-)
Avatar billede mugs Novice
17. oktober 2004 - 18:01 #13
Jeg har fået en 0% karma med nogenlunde denne ordlyd:

"Hader folk der linker til andres spørgsmål"

Skal en sådan karma fjernes?

Er det i ekspertens ånd at men hader brugere der forsøger at hjælpe?

Skal det forhold, at jeg linker til et andet spørgsmål, som så mange andre brugere, belaste min karma med 0%?

Det at coadmin kan se hvem der giver karma, vil kun rette vreden mod coadmin, og det har de sgu ikke fortjent. Jeg tror i forvejen de har rigeligt at se til.
Avatar billede freehelp Praktikant
17. oktober 2004 - 18:02 #14
Gu er vi enige :-)

Men hvad skal coérne så gøre når de finder udaf hvem det er?

Deaktivere dem ja, men så opretter de jo bare en ny og starter forfra :-)

Nææ du, lad os få det gamle E tilbage som det var tidligere. Væk med den skide karma, og lad os bruge E til det som det oprindeligt at oprettet til, nemlig support til folk med problemer :-)

Eksperten mistede sin sjæl da karma blev indført, og efter min mening er det ikke et rart sted at være ofte. Dog er der også gode og hyggelige perioder, men generelt er der langt mellem dem.

Nu kommer der nok snart en karma til mig hvor der står " så find et andet sted at være" Meeen who gives a **** :)

Fortsat god søndag til alle

Lasagne kalder på mig
Avatar billede mugs Novice
17. oktober 2004 - 18:03 #15
norbert > Hvordan vil du have, at en coadmin skal afgøre hvad der er svinsk eller ikke. Vi er alle forskellige med forskelligt sprogbrug. Hvad der er et svinsk udtryk i den ene ende af landet, kan være accepteret i den anden ende.
Avatar billede norbert Nybegynder
17. oktober 2004 - 18:09 #16
Jeg kan bestemt godt se din pointe, at der selvfølgelig er en grænse for, hvordan de skal vurdere. Men ekspertens regler må vel være grundlaget for, hvordan coadmin vil dømme i de sager. Og hvis der bliver brugt et ord som "svin" som du var inde på tidligere, er jeg sikker på, at det ord er et svinsk udtryk både på bornholm og i skagen :-) Hvis reglerne gentagne gange bliver overtrådt i trådene, får de jo en advarsel, så hvorfor så ikke også i karmaafgivelser? Og der tænker jeg naturligvis igen på kommentarerne.
Avatar billede mugs Novice
17. oktober 2004 - 18:18 #17
Et svin i skagen er sikkert også et svin på borbholm.

Jeg har nok en lidt mere bastant holdning til karma, idet jeg mener:

- Hvis du lægger en karma SKAL du opgive dit brugernavn. (Jeg tror det vil lægge en dæmper på de brugee der udelukkende vil chikanere).

- Karma uden begrundelse er ligegyldigt. Så derfor SKAL det være tvungent at give en begrundelse.(Jeg var engang ude for, at flere brugere havde fået en 0% midt om natten, flere timer efter spørgsmålene var stilnet af. Jeg tror kun det var en møgunge af en bruger, der vil drille. Senere blev den fjernet, ved ikke af hvem).
Avatar billede norbert Nybegynder
17. oktober 2004 - 18:37 #18
Ja - men så er vi jo enige - målet er ihvertfald det samme. Men jeg mener stadig at det, at coadmin kan se, hvem det er, der chikanerer, er et stort skridt på vejen for at få fjernet de værste chikanerier. Og så længe admin er ligeglad med sit forum, må vi vel tage til takke med det vi får. Men jeg vil i hvertfald skrive under på dit forslag med en stor tyk tuschpen :-) Og gerne i flere eksemplarer :-)
Avatar billede mugs Novice
17. oktober 2004 - 18:40 #19
OK norbert, jeg tror ikke der kan koges mere suppe på den pind, så jeg vil slutte denne diskussion og få lavet lidt fast føde :o)
Avatar billede norbert Nybegynder
17. oktober 2004 - 18:41 #20
:-)
24. oktober 2004 - 02:41 #21
Jeg mener nu også, at Coadmins burde kunne se, hvem der tildeler karma. Det kan - om ikke andet - have en preentiv virkning. Man tisser ikke ind ad folks brevsprække, hvis man ved at nogen ser det.

Jeg stillede engang et forslag om, at en reference SKULLE angives, når man oprettede (især dårlig) karma: http://www.eksperten.dk/spm/496030

Men som 99,99% af alle forslag, så kan alle brugerne være nok så enige, men hvis Admin ikke læser forslagene, ikke synes, at det er en god ide, eller bare ikke har tid, så hjælper det ikke meget :o(

Generelt mener jeg, at der sagtens kunne gøres meget for at sikre, at de samme umodne knægte ikke opretter flere profiler og ikke spam'er karma-systemet.