Avatar billede misshenry Nybegynder
17. oktober 2004 - 14:12 Der er 6 kommentarer

Hvordan gør jeg en font skarp?

Hejsa.

Jeg har lavet et visitkort i Photoshop kun med bogstaver, men når jeg printer det ud, bliver teksten uskarp, uanset om jeg bruger en sharp, crisp, none, smooth eller strong.
Jeg bruger:
- Times New Roman, Italic,
- fontstørrelse 24 og 18,
- Jeg har gemt filen som en både .pst og en .jpg.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede mnt Nybegynder
17. oktober 2004 - 14:25 #1
Det skyldes at du har oprettet dit visitkort i en for lav opløsning (sikkert 72 som er standard).
Du må lave det forfra, men denne gang når du opretter et nyt dokument, skal resolution være på 300.
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. oktober 2004 - 14:56 #2
Når det bare skal printes er det nok med 150 ppi.
Hvorfor nævner du hvordan du gemmer det, er det fordi du udskriver fra et andet program? I så fald skal du gemme som eps.
Avatar billede misshenry Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:33 #3
Ok, jeg prøver at arbejde lidt videre med det.

Men skal jeg definere fontene som sharp, crisp, none, smooth eller strong?
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. oktober 2004 - 18:04 #4
Det betyder ikke så meget ved større opløsninger.
Avatar billede casperc Nybegynder
18. oktober 2004 - 21:34 #5
det kan også sagtens have noget med kvaliteten af det papir du bruger. Papir af dårlig kvalitet får oftest printet tli at "flyde ud" så det ikke ser pænt ud.
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. oktober 2004 - 21:59 #6
Når nu vi er igang...
Så bruger man aldrig PS til skrift. PS er et billedbehandlings program. I hvert fald når vi snakker om det trykte medie.
Der bruges istedet Illustrator eller endnu bedre InDesign og QuarkXpress.