Avatar billede wimmer Nybegynder
14. oktober 2004 - 03:05 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Kan det betale sig??

Kan det overhovedet betale sig at OC'e sit grafikkort?? Jeg har et HIS ATI Radeon 9800pro iceQ excalibur.. Hvad får man i givet fald ud af det

/wimmer
Avatar billede rasm Nybegynder
14. oktober 2004 - 07:58 #1
Jeg tror ikke det kan betale sig, det du kan gøre er at du kan sætte 2 sammen så har de dobbelt så meget ram osv osv.
Avatar billede tatus Nybegynder
14. oktober 2004 - 08:10 #2
sætte 2 grafikkort sammen og få mere ram ud af det? Nej vel? Det man får ud af det er at man kan smide 2 skærme på istedet.. ikke mere ram..

Men prøv Toms hardware guide.. de har en MASSE om netop det tema (hvis du allerede kender den, glem mit forslag ;) )

Faldt over denne artikel med en slags test af 35 grafikkort http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html

Men er ikke overclocking expert.. så overlader det til en anden at give et konkret svar ;)
Avatar billede rhandersen Nybegynder
14. oktober 2004 - 10:31 #3
Tatus det er ikke korrekt, du kan sætte grafikkort sammen ligesom harddiske.

Kig dig omkring i div. computerblade;)
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
14. oktober 2004 - 11:49 #4
Det korte svar er ja, man får en mer ydelse helt gratis og i de fleste tilfælde uden risiko!

Kan det betale sig er self et meget objektivt spørgsmål! Det kommer jo an på hvad man forventer og hvad man bruger sin computer til...
Hvis det bare er en kontor computer, så nej...
Hvis du er gamer/tweaker, så ja! Du får en mer ydelse, nogle gange ikk så meget og andre gange et godt boost... Det kommer hele tiden an på en hel masse faktorer og flaskehalse i ens system...
/Thomas
Avatar billede screem_brille Novice
14. oktober 2004 - 13:53 #5
rhandersen henvis lige til bare en artikel som siger at man kan sætte 2 grafikkort sammen, og opnå dobbelt ydelse.
Avatar billede rhandersen Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:58 #6
det var i privat computer, og det hed et eller andet med raid af grafikkort eller noget i den stil.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
14. oktober 2004 - 15:00 #7
Det er en ny teknologi eller det er det sådan set ikke... Den hedder SLI, hvor man kobler 2x PCI-E kort sammen og opnår næsten x2 performance... Dette var også et tiltag man gjorde med de gamle Voodoo kort, dengang i det forige år tusind :D
Læs mere her:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NjMz
http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=57315
http://nvidia.com/object/IO_16083.html
http://www.overclocking.dk/news.asp?id=9515
/Thomas
Avatar billede wimmer Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:20 #8
Ok jeg tror jeg tager chancen og prøver... Meeeen hvordan skal det foregå I BIOS'en eller hvad?
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:28 #9
Ikke til gfx, det kan kun gøres via windows...
Når du nu er nybegynder, så anbefalder jeg dig, at du bruger AtiTool, som selv kan finde max stabile hastigheder for dig!
Det kan hentes her:
http://www.techpowerup.com/atitool/
/Thomas
Avatar billede wimmer Nybegynder
14. oktober 2004 - 19:34 #10
Hvordan bruger jeg det??
Avatar billede rhandersen Nybegynder
15. oktober 2004 - 07:50 #11
Findes der programmer som atitool til nvidia ved nogle af jer det?
Avatar billede tatus Nybegynder
15. oktober 2004 - 16:10 #12
rhandersen..
Faldt over denne side.. Læs den selv lige igennem og se om der mon ikke er noget der du kan bruge :)

http://www.etplanet.com/download/ati_nvidia.shtm

/Tatus
Avatar billede wimmer Nybegynder
15. oktober 2004 - 19:44 #13
er der nogen der kan svare mig på hvordan jeg bruger ATI-tools??

//wimmer
Avatar billede tatus Nybegynder
15. oktober 2004 - 22:54 #14
Start det..

Klik knappen "Find Max Mem" når den har kørt i pænt lang tid uden fejl.. kan du stoppe den..

Klik knappen "Find Max Core" også med den.. Når den har kørt lang tid. (efter 8 timer er du sikker *G* ) kan du aborte..

Klik På knappen "Scan for Artifacts".. Kommer den ikke med nogen fejl.. Kan man klikke "Set clock".. Den vil så sætte ATI kortet til at bruge de værdier som ATITools har calculeret at di grafik kort kan magte at køre med.. (PS. Gem dine nye settings i en profil.. Skulle du føle at der er noget der ikke er ok med grafikken.. kan du altid sætte det tilbage til default værdier..

Jeg kørte programmet.. fik en god optimering.. men måtte sænke max core lidt. da grafikken i nwn ikke var helt godt og spillet crashede.. ..

Men håber det gav dig lidt af en indgangsvinkel til hvad man gør.. og kig dig lidt omkring i programmet.. der er mange muligheder.. man skal dog være varsom med hvad man gør indimellem :)

/Tatus
Avatar billede wimmer Nybegynder
18. oktober 2004 - 00:28 #15
Tak for svarene.. case closed

//wimmer
Avatar billede hozz Nybegynder
09. november 2004 - 15:16 #16
rhandersen: rivatuner er alle tiders til Nvidia kort. Jeg har fået mit std. 6800 til at køre (næsten) som et 6800GT.
Mht. 2 grafikkort er det rigtigt at Nvidia har taget 3dfx's gamle SLI teknologi op og skrevet den om fra bunden. Alienware er på vej med noget lignende, hvor det også vil være muligt at anvende ATI kort.
Men hvem har lige pengene at smide væk på den slags? Vi snakker i omegnen af 10 kilo her - hvis man vil have 2 af de nyere kort +alienware "dual" bundkort. Det kan jo ikke betale sig f.eks. at købe 2xradeon9800, det bliver kun marginalt hurtigere end et X800XT eller måske end da langsommere.
Og for at svare på det oprindelige spørgsmål: Et 9800pro iceQ er yderst velegnet til at clocke og vil højst sandsynligt kunne køre hurtigere en et 9800XT, hvilket vil give en mærkbar ydelsesforbedrelse i 3d-spil. Den software der fulgte med kortet burde have en indbygget funktion til at clocke.