Avatar billede visto Professor
11. oktober 2004 - 09:52 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

SKAL man linke til fremmede websteder i nyt vindue?

Jeg mener at have læst, at man, når man linker til andre sites, skal lade det fremmede site åbne i et nyt vindue. Er dette blot en uskreven regel, eller findes der en mere "juridisk" forpligtende regel, hvad dette angår? I givet fald: hvor findes denne regel?

Mit spørgsmål skyldes, at et site bevidst har valgt at linke til bl.a. mit site på en måde, så det åbnes i en underramme på det linkende site. Dels bliver mit site klemt deraf, men endnu værre, så sættes min javascript-menu ud af kraft på denne måde.
Avatar billede le_bon Nybegynder
11. oktober 2004 - 09:57 #1
Hmmm...det har jeg aldrig hørt om, jeg vil nok mene det er en uskreven regel. Men jeg kigger lige med, det er da interessant.

(Hvad ville man i øvrigt stille op, rent retsmæssigt hvis det var en webmaster i Uruguay der brød reglen (hvis den findes)?)
Avatar billede miss-g Seniormester
11. oktober 2004 - 10:02 #2
Det er nok en uskræven regel.

Man bør linke til andre sites fordi:

Brugeren jo kommer væk fra dit site, hvis et andet site bliver åbnet i dit vindue.
Og hvis det fremmede site åbner i din f.eks. iframe eller lignene, bliver den evt. ikke vist korrekt, hvilket kan være ´tarveligt´ overfor dem som ejer det fremmede site.

Det er mere derfor (efter hvad jeg har lært i skolen) *S*
Avatar billede cob Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:10 #3
Det er sandsynligvis ulovligt...
Der er så vidt vides ikke faldet dom for det her hjemme - men der har været sager i bl.a. Tyskland om dette...

Her er et citat fra: www.djh.dk/ejour/apr03/03StjalerOg.html

Links og frames

Et almindeligt link, som fører brugeren hen til en andens hjemmeside, er helt lovligt. Derimod er det ulovligt, hvis der linkes til en artikel eller andet stof på en måde, så man ikke kan se, at man er ført hen til en anden hjemmeside, og derfor må tro, at stoffet tilhører det medie (den hjemmeside), som man er inde på. Det falder ikke ind under citatbestemmelsen.

Det er også ulovligt, hvis stoffet, der er linket til, vises i en fremmed ramme (frame), og det ikke klart fremgår, at stoffet stammer fra en anden hjemmeside (et andet medie).

Der kan både være tale om en krænkelse af Ophavsretsloven og en krænkelse af Markedsføringsloven. Ved illoyal linking, hvor brugeren føres uden om den anden hjemmesides 'bannere' (reklamer mm), kan der være tale om illoyal konkurrence, som kan føre til erstatningssager.
Avatar billede visto Professor
11. oktober 2004 - 12:21 #4
>cob: dit link og citat handler ikke om, hvorvidt det er OK/tilladt at åbne i ramme indenfor det "citerende"/linkende site. Så jeg vil spørge: de sager du taler om i Tyskland, har de omhandlet når et site IKKE åbner et link til et fremmed site i et nyt vindue? Det er det eneste der interesserer mig i forb. m. dette spørgsmål.

Lige nu ser det ud til, at det kun er en uskreven regel. Er der ingen der kender til ren faktisk lovlighed eller ulovlighed?
Avatar billede cob Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:34 #5
I så fald misforstår jeg muligvis dit spørgsmål.

Det korte af det lange må være at det ikke er tilladt at linke til en anden side på nettet på en sådan måde, at den fremstår anderledes end den er tænkt og designet. Gør man det, er man sandsynligvis i strid med loven om ophavsret.

MEN da der er ikke faldet dom om det, er det måske muligt at tolke anderledes.
Advokatfirmaet bender.dk her specialiseret sig i dette område - og har en del gode artikler om ophavsret på internettet liggende...
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. oktober 2004 - 14:01 #6
Jeg er enig med cob - der er ikke nogen lov om det.
Men problemet kan let løses med et javascript.
Det gør at din side opper ud af eventuelle frames.
Puttes i BODY:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
if (window != top) top.location.href = location.href;
// -->
</SCRIPT>
Avatar billede visto Professor
11. oktober 2004 - 16:14 #7
Der er nu netop – til min overraskelse – sket det, at sitet, der linker til mig, alligevel (uden at kende til nærværende debat) har imødekommet min anmodning om at åbne mit site i nyt vindue. Så jeg får ikke i denne omgang brug for at lægge mere vægt bag mine ønsker i form af henvisning til en lov.

cob’s henvisning til bender.dk er nok det nærmeste jeg kommer en konkret lov, idet artiklen ”Må man?…”

http://bender.dk/dotnet/nyheder/07sep2004KL11-16-24.pdf

indeholder følgende:

”Må man linke til en hjemmeside, så den vises indenfor rammerne (frames) i ens egen hjemmeside?
!Framing kan være en krænkelse af ophavsmandens ophavsrettigheder og vil typisk udgøre en illoyal linking, der kan være en overtrædelse af markedsføringslovens regler.”

Men igen der står ”kan være” og ”vil typisk”, dvs. nagelfast lader loven ikke til at være. Så faktisk forekommer det mig, at miss-g’s formodning om at det er en uskreven regel, og ytringen om at det kan være tarveligt overfor det fremmede site rammer lige så præcist som det ”lovstof”, som cob har ledt mig til. Derfor deler jeg points for at belyse spørgsmålet fra hver sin vinkel.

Jeg takker også doggy82 for javascriptet, som jeg vil notere til en evt. anden dårlig gang.