Avatar billede fim777 Nybegynder
08. oktober 2004 - 08:52 Der er 4 kommentarer

Konvertere fra ISP DHCP til statisk IP med samme

Vi har fået et problem med vores internet i virksomheden. Problemet er at vi har en bredbåndsforbindelse fra TDC, med statisk IP adresse, og bag det en firewall, direkte forbundet til adsl-modemmet. Firewall'en er sat op til statisk IP, og har fungeret fint længe. Men de sidste par dage har vi haft problemer med at forbindelsen lukker ned. Dette skyldes efter jeg har talt med TDC at selvom man har statisk IP adresse hos dem, tildeles den via dhcp, og den kræver at man "svarer tilbage" efter endt lease time. Dette bestyrkes af miin opdagelse af at hvis man sætter en computer direkte på ADSL-modemmet, så får den adressen, og fungerer fint i 1 time igen.
Da vi har VPN tunnel til en underafdeling, kan jeg ikke sættte firewall'en til dhcp, da man så ikke kan konfigurere VPN i softwaren på firewall'en.

Og her kommer så spørgsmålet :-)
Jeg vil gerne sætte en computer op imellem adsl-modem og firewall med 2 netkort således at den på det ene kort har dhcp enabled fra modemmet, og sender alt trafik videre til det andet kort som har samme IP-adresse, men bare statisk. Dette mener jeg vil kunne fungere, indtil vi får opdateret vores internetforbindelse. Men hvis der er nogle andre gode forslag er jeg modtagelig.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede nik- Nybegynder
10. oktober 2004 - 18:10 #1
... og til det formål kan du bruge f.eks SmoothWall.
Det er en gratis firewall. Du downloader, brænder en CD og booter på den i din maskine med 2 netkort. I løbet af nul,5 har du en kørende maskine, der skal konfigureres til at forwarede al trafik til din "rigtige" firewall.
Avatar billede fim777 Nybegynder
10. oktober 2004 - 18:44 #2
har du evt. et link til hvor jeg kan downloade den?
Avatar billede nik- Nybegynder
10. oktober 2004 - 23:39 #3
Avatar billede fim777 Nybegynder
08. november 2004 - 12:00 #4
Tak for det.