Avatar billede jondmac Nybegynder
30. september 2004 - 00:16 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Windows XP kører langsommere efter virus + formatering + reinstal

Jeg har lige haft virus (cool web search) på 2 pc´ere på vores netværk og geninstalleret windows:

1. Fjernede alt virusen med scanning fra norton av 2003 og BitDefender og Online scan + Spyware scan.

2. Formaterede harddisken (C:) fra DOS boot cd. - scannede igen med bitdefender, og den var der stadig.

3. formaterede igen bare fra WIN XP cd installationen.+ virus scan... - virussen var der stadig.

4. Formaterede harddisken fra DOS boot cd og igen ved installationen af WIN XP. scannede med birdfender - Virussen var væk.... MEN windows kører langsommere end det gjorde før. Jeg har tjekket alle drivere da jeg lavet en backup af alle min PCs  drivere, og sagt opdater driver inde i enheds håndteringen.

Jeg kan ikke finde ud af hvad der får den til at kører så langsomt lige pludselig. Hvad er der af mulighedder tilbage der kan foresage dette?

Ps: Alle harddiske er blevet scannet hver gang.
Jeg har tjekket min bios opsætning.
Avatar billede abh Nybegynder
30. september 2004 - 00:21 #1
Hvad siger Windows joblisten?? CPU forbrug og sidefilforbrug..??
Avatar billede tubber Juniormester
30. september 2004 - 00:21 #2
Nu siger du at virussen kom igen efter format, så det ville måske være en ide og boot på en win98cd eller diskette og køre en "fdisk /mbr" da virussen kan være en bootsector virus
Avatar billede victor-1 Nybegynder
30. september 2004 - 00:31 #3
Skal en hel harddisk formateres og klargøres til ny installation, vil det være rigtig fornuftig først at bruge - http://www.killdisk.com/ - så er ALT væk, selv hårdnakkede vira som måtte gemme sig i boot.

Følg vejledningen her og lad os se, om der skulle være noget mere skidt på den:
Gå ind her og hent Spybot, Ad-Aware og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot og Ad-Aware, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker du Hijackthis og smider filen i en mappe, oprettet KUN til den. Kør filen, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den. Lad være med at slette noget selv med Hijackthis - det kan skade mere end det gavner.

Manual for installering af hijackthis:
http://www.spywarefri.dk/hijackthis.man.htm
Avatar billede jondmac Nybegynder
30. september 2004 - 00:41 #4
abh <-- Windows joblisten siger det den skal, der er ikke noget mistænkeligt der kører. Jeg har også fjernet virussen på den måde det er beskrevet (google søg: Cool Web search virus). Den skulle være helt væk nu!

tubber <-- det vil jeg lige prøve.

victor-1 <-- jeg har scannet for virus og spyware med flere forskellige programmer pg online antivirus tjænester.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
30. september 2004 - 01:59 #5
Har du også prøvet denne ? - http://www.mwti.net/antivirus/free_utilities.asp

Download den til dit skrivebord, hiv netstikket ud og genstart til fejlsikker tilstand <F8> under opstart og kør denne engangsscanner. Aktiver det hele i opsætningen inden du scanner, så den fanger så meget som muligt.

Og tillad mig så endnu engang at opfordre til, at lægge en log fra HijackThis herind. For at vise dig det ikke er på grund af pointene, tilbyder jeg hermed at kigge på den helt "gratis" *S*
Avatar billede debuur Nybegynder
30. september 2004 - 22:52 #6
victor-1<< kan det program du henviser til køre sammen med et andet antivirus program - som f.eks avast ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
30. september 2004 - 23:43 #7
Programmet er en engangsscanner,- det vil sige, den kan sagtens bruges flere gange, men bliver efter sigende opdateret flere gange om dagen, så det vil altid være en god idé, at hente den sidst nye hver gang man vil bruge den. Det er i øvrigt en forrygende scanner, som fanger det meste og er ganske gratis at bruge.

Jeg plejer at be' folk om, at deaktivere deres indbyggede virusscanner inden de kører den. I dette tilfælde bad jeg opretter (som jeg gerne vil høre mere fra her) om, at starte op i fejlsikker tilstand hvilket medfører, at den indbyggede virusscanner ikke starter op.

Gad vide om vi skal se den log eller hvad ? *S*
Avatar billede jondmac Nybegynder
04. oktober 2004 - 17:45 #8
Her er en raport fra sisoft sandra:
--------------------------------------------------

*****  Start of Report  *****
--------------------------------------------------------------------------------

<<< General >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Name:                          SiSoftware Sandra Standard Unicode (Win32
                                  x86)
    Version:                      2004.10.9.133
    Registered Owner:              Jonas
    Licence Status:                Unregistered Evaluation Copy. FREE for
                                  personal/educational use.
    Licence Extra:                See Ordering Document for information on the
                                  registered version(s).
    Done By:                      Jonas
    Host Name:                    JONONE
    System ID:                    38D8352E-7616-4be2-86F2-FB6EACDB3350
    Run ID:                        2DE97484-5457-4fc7-BBEF-7834D8DBED19
    Done On:                      30. september 2004
    Done At:                      00:17:02

<<< System Summary >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Warning 100:                  Large memory sizes should be made of
                                  Registered/Buffered memory.

<<< Mainboard Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Notice 224:                    SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
    Tip 2511:                      Some memory slots are free so the memory can
                                  be easily upgraded.
    Warning 100:                  Large memory sizes should be made of
                                  Registered/Buffered memory.
    Tip 2525:                      Current AGP data rate not optimal.

<<< CPU & BIOS Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Notice 224:                    Processor 1 : SMBIOS/DMI information may be
                                  inaccurate.
    Tip 201:                      System BIOS : System BIOS is old. Check for
                                  an update.
    Notice 224:                    System BIOS : SMBIOS/DMI information may be
                                  inaccurate.
    Tip 212:                      System BIOS : BIOS can be shadowed so check
                                  whether it is.
    Tip 211:                      System BIOS : BIOS is flash-able and socketed
                                  so it can be upgraded when needed.

<<< APM & ACPI Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Notice 224:                    SMBIOS/DMI information may be inaccurate.

<<< PCI, AGP, CardBus Bus(es) Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Warning 1206:                  Silicon Integrated Systems (SiS) SiS5513 EIDE
                                  Controller (A,B step) : PCI latency too high.
                                  Device could hog the bus for too long.

<<< Video System Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Tip 314:                      Primary Display Driver (display) : Video BIOS
                                  is too old. Check for an update.
    Tip 322:                      Primary Display Driver (display) : Turn off
                                  screen savers. Use the monitor power saving
                                  mode.
    Tip 323:                      Primary Display Driver (display) : Remove the
                                  desktop wallpaper to save memory and improve
                                  performance.

<<< Windows Memory Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Drives Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Warning:                      1.44MB 3.5" (A:) : Cannot obtain drive
                                  information; check that a disk is in the
                                  drive and it is correctly formatted.
    Tip 1821:                      Hard Disk (C:) : Label (name) drive.
    Warning 1800:                  Hard Disk (D:) : Increase free disk space.
                                  Some programs may run out of disk space.
    Warning 1825:                  Hard Disk (D:) : Consider compressing the
                                  drive. Compress or delete unneeded files to
                                  increase free space.
    Tip 1821:                      Hard Disk (D:) : Label (name) drive.
    Tip 1821:                      Hard Disk (E:) : Label (name) drive.
    Warning:                      CD-ROM/DVD (F:) : Cannot obtain drive
                                  information; check that a disk is in the
                                  drive and it is correctly formatted.
    Warning:                      CD-ROM/DVD (H:) : Cannot obtain drive
                                  information; check that a disk is in the
                                  drive and it is correctly formatted.

<<< Ports Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Keyboard Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Mouse Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Sound Card Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Printer and Fax Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Error:                        No printers detected. : Could not initialise
                                  the Print object!

<<< MCI Devices Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Windows Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Tip 1300:                      Enter your company name or "Home" instead of
                                  "Unknown".

<<< WinSock Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Warning 503:                  Simple IP services (Echo, DayTime, etc)
                                  enabled, check this is required.

<<< Processes Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Modules Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< DirectX Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Font Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< OpenGL Video Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Tip 312:                      OpenGL support may be required for 3D
                                  rendering applications or games. Install
                                  OpenGL.

<<< Services Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Tip 2130:                      Hjælp og support : Service may be disabled on
                                  Home/Professional OS version.
    Tip 2130:                      Messenger : Service may be disabled on Home/
                                  Professional OS version.
    Tip 2130:                      IPSEC Policy Agent : Service may be disabled
                                  on Home/Professional OS version.
    Tip 2130:                      Remote Registry : Service may be disabled on
                                  Home/Professional OS version.
    Tip 2130:                      Alternativt logon : Service may be disabled
                                  on Home/Professional OS version.
    Tip 2130:                      Distributed Link Tracking Client : Service
                                  may be disabled on Home/Professional OS
                                  version.
    Tip 2130:                      Serienummer for bærbart medie : Service may
                                  be disabled on Home/Professional OS version.

<<< ATA/ATAPI Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

    Warning 3100:                  ATA device (fixed) : SMART not enabled;
                                  consider enabling for safety.
    Warning 3100:                  ATA device (fixed) : SMART not enabled;
                                  consider enabling for safety.
    Warning 3103:                  ATA device (fixed) : Acoustic Management
                                  enabled. Peformance may be impaired.

<<< Hardware IRQ Settings >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< DMA Settings >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< I/O Settings >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<<< Memory Resources >>>
--------------------------------------------------------------------------------

*****  End of Report  *****
Avatar billede jondmac Nybegynder
04. oktober 2004 - 17:45 #9
ved ikke om den kan bruges til noget!???!?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
04. oktober 2004 - 20:49 #10
Jo - lidt *S*
1: Opdater din bios.
2: Opdater alle hardware-drivere
3: Aktiver "SMART" i bios

Men kom med en HijackThis log *S*
Avatar billede jondmac Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:18 #11
Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 18:16:59, on 05-10-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\CPUCooL\CooLSrv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\CTsvcCDA.exe
C:\Programmer\Symantec\Norton Ghost 2003\GhostStartService.exe
c:\apache\APACHE.EXE
C:\WINDOWS\system32\ZONELABS\vsmon.exe
c:\apache\APACHE.EXE
C:\WINDOWS\System32\MsPMSPSv.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Softwin\BitDefender Communicator\xcommsvr.exe
C:\Programmer\Softwin\BitDefender8\bdoesrv.exe
C:\Programmer\Softwin\BitDefender8\bdswitch.exe
C:\Programmer\Symantec\Norton Ghost 2003\GhostStartTrayApp.exe
C:\Programmer\DU Meter\DUMeter.exe
C:\Programmer\Creative\SBAudigy2\Surround Mixer\CTSysVol.exe
C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_05\bin\jusched.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zapro.exe
C:\Programmer\NETGEAR\WG121 Configuration Utility\wlancfg8.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Softwin\BitDefender Scan Server\bdss.exe
C:\Programmer\Softwin\BitDefender8\vsserv.exe
c:\programmer\softwin\bitdefender8\bdmcon.exe
C:\Documents and Settings\Jonas\Skrivebord\Spyware scanners\hijackthis\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = about:blank
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://av.com/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {BC03C8F0-A849-DAE3-F1E8-BEBD2BCE8C0B} - (no file)
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - (no file)
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [BDMCon] C:\Programmer\Softwin\BitDefender8\\bdmcon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [BDOESRV] C:\Programmer\Softwin\BitDefender8\\bdoesrv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [BDNewsAgent] C:\Programmer\Softwin\BitDefender8\\bdnagent.exe
O4 - HKLM\..\Run: [BDSwitchAgent] C:\Programmer\Softwin\BitDefender8\\bdswitch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [GhostStartTrayApp] C:\Programmer\Symantec\Norton Ghost 2003\GhostStartTrayApp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DU Meter] C:\Programmer\DU Meter\DUMeter.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CTStartup] "C:\Programmer\Creative\Splash Screen\CTEaxSpl.EXE" /run
O4 - HKLM\..\Run: [CTSysVol] C:\Programmer\Creative\SBAudigy2\Surround Mixer\CTSysVol.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_05\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKLM\..\Run: [hmonitor] C:\Programmer\Hmonitor\hmonitor.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MessengerPlus3] "C:\Programmer\Messenger Plus! 3\MsgPlus.exe" /WinStart
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - Global Startup: ZoneAlarm Pro.lnk = C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zapro.exe
O4 - Global Startup: Smart Wizard Wireless Settings.lnk = ?
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - (no file)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - (no file)
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
Avatar billede jondmac Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:20 #12
her over er hijackthis log filen!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:02 #13
Kigger på den efter aftensmaden *S*
Avatar billede jondmac Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:35 #14
cool nok!
Håber du finder ud af noget!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:41 #15
Har du afinstalleret Messenger PLUS eller har du det stadig ?
Jeg tænker på denne linie:
O4 - HKCU\..\Run: [MessengerPlus3] "C:\Programmer\Messenger Plus! 3\MsgPlus.exe" /WinStart
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. oktober 2004 - 20:07 #16
Slet Messenger PLUS via Tilføj/fjern programmer, hvis du stadig har det installeret.

Genstart:

Du skal nu i gang med at fixe, men først skal du lige have lidt instruktion - gør følgende:

Åbn en mappe, klik i menuen på Funktioner => Mappeindstillinger => Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Du får herunder nogle filer som du skal fixe og det du skal gøre er, at sætte vinge ud for alle disse filer. Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt, at det eneste vindue som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue (din Internet browser) når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på <Fix cheked>.

Her er de filer, du skal fixe :
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = about:blank
O2 - BHO: (no name) - {BC03C8F0-A849-DAE3-F1E8-BEBD2BCE8C0B} - (no file)
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - (no file)
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKCU\..\Run: [MessengerPlus3] "C:\Programmer\Messenger Plus! 3\MsgPlus.exe" /WinStart
O4 - Global Startup: Smart Wizard Wireless Settings.lnk = ?
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - (no file)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - (no file)

Prøv så en tur med Regedit.
Klik på Start->Kør skriv regedit og klik OK.
Du får et vindue lidt ligesom stifinder.
Klik dig frem til:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main
Tjek om der ligger en nøgle/tekst der hedder "HOMEOldSP", gør der det slet den.
Klik så på "Denne computer" i Regeditvinduet, derefter på "Redigér->Søg" skriv "Homeoldsp" klik på "find næste" slet det den finder og tryk på <F3> slet, <F3> til du får at vide at søgningen er afsluttet.
Samme fremgangsmåde med søgeordet About:blank.

Genstart i fejlsikker <F8> under opstart - find og slet nedenstående:
C:\Programmer\Messenger Plus! 3 -> MAPPEN Messenger Plus! 3

Genstart normalt > kør HijackThis, scan, gem loggen og kopier den herind, sammen med dine evt. kommentarer til hvad der er sket.
Avatar billede jondmac Nybegynder
05. oktober 2004 - 23:29 #17
her er et billede af windows joblisten og cpu brug:
http://imagehost.darkernet.co.uk/i/jobliste.gif

---------------------------------------------------
jeg har 512 mb ram og jeg synes stadig at den lagger! Det er mest explorer der lagger når man skal "browse" rundt i mapperne på drevene.
Avatar billede jondmac Nybegynder
05. oktober 2004 - 23:32 #18
kan det skyldes at jeg kører med et ældre grafik kort end før?
Jeg kørte med et Geforce 2 ti før som ikke virker mere, og nu med et TNT 2 kort.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. oktober 2004 - 14:53 #19
Har du foretaget dig det jeg skrev ?
Hvor er den nye log ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. oktober 2004 - 02:41 #20
Hmm - ?
Avatar billede jondmac Nybegynder
19. oktober 2004 - 03:20 #21
ja, jeg har gjort det hele!
Avatar billede jondmac Nybegynder
29. december 2004 - 11:43 #22
Har ikke hjulpet nogen af delene!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. december 2004 - 13:25 #23
Nej - for du har ikke fulgt op på din tråd så vi kunne blive færdige.
Avatar billede jondmac Nybegynder
29. december 2004 - 14:02 #24
Sorry, men har haft nogle grafik kort problemer som jeg først skulle have klaret. Min computer fik derefter virus af en anden på netværket ved et uheld, så tiden er gået.

Jeg har haft en reinstall af win xp og det kører stadig ikke godt, men jeg har fundet ud af et det der var skyld i at computeren hang i explorer når man skiftede mapper var delvist mit antivirus program.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. december 2004 - 14:30 #25
Fint nok at du lige forklarer - hatten af for det ;-)
Men det havde alt andet lige været på sin plads, (efter MIN mening) at du havde givet lidt for den hjælp jeg trods alt har ydet dig.

Men pyt nu med det - kom godt ind i det nye år *S*