Avatar billede kelvin Nybegynder
27. september 2004 - 20:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MP3 til .MID fil?

Nu har jeg ledt i over ½ time efter et program det kan konvertere mp3 til mid filer, jeg har fundet en masse programmer, men ikke programmer som kan konvertere fra mp3 til mid! Kan nogle hjælpe mig? TAK

//Kelvin
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2004 - 20:22 #1
Avatar billede kelvin Nybegynder
27. september 2004 - 20:44 #2
jamen jeg har jo prøvet det der, men ingen af de lorte programmer der kan finde ud af det, eller måske mig der ikke kan, kan du ikke give mig lidt mere info?

kelvin
Avatar billede nicklasb Nybegynder
28. september 2004 - 07:32 #3
kort fortalt;

en wav (eller for den sags skyld en mp3 eller en wma) -fil, indeholder informationer om "lydbilledet". Altså en lang streg der fortæller computeren hvilke frekvenser der bliver pårørt, og med hvor meget, i et hvert øjeblik igennem nummeret.

en mid -fil indeholder derimod informationer om, for det første hvilke virsuelle instumenter der benyttes. Med virsuelle mener jeg at computeren som sådan ikke ved hvordan et klaver eller en saxofon lyder, men på lydkortet har et vist antal inkodede lyde som minder om. Fælles for alle instumenterne er at de forstår noder. Noder benyttes i bands og orkestre til at fortælle musikkeren hvornår han skal spille, hvad han skal spille, i hvor langt tid, styrken på det han spiller, fraseringerne osv. osv.
Midifiler er en form for efterligning af noderne, der skal informere computeren om hvilket instument der bliver spillet, hvornår, hvor meget, og hvordan det skal spilles.

Kan du se forskellen?

Det er derfor utrolig svært at lave en midifil ud fra en wav-fil. Omtrendt lige så svært som at aflytte et bånd og skrive hele arangementet ned på noder.
Der er dog lavet enkelte programmer der til dels kan finde ud af det. Men en af kravene er at instumentet der skal aflyttes kan isoleres i kildefilen. Foreksempel skal du have isoleret klaveret. Det kan godt gå hen og blive en hel del vanskeligt med dine mp3-filer, idet de ikke indeholder mere end et enkelt spor (kanalerne tæller ikke her). Frekvenserne for de forskellige instumenter ligger oven i hinanden, og du kan derfor ikke blot isolere det ene.

Fælles for de før omtalte programmer, er at de som hovedregel koster kassen. Der er dog enkelte simple (og derfor også langt mere primitive) og gratis-programmer du kan forsøge dig med. Men pas på! Du kommer til at skulle redigere en del hvis det skal komme til at lyde bare nogen lunde!

Et af disse hedder AmazingMIDI: http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&q=AmazingMIDI&meta=

Og lige for at være sikker!; Det er ikke et nummer med sang du forsøger at genere vel? For den menneskelige stemme er som regel slet ikke inkluderet lydkortet. Så kan godt gå hen og blive en del vanskeligere end som ovenfor beskrevet.. ;)
Avatar billede kelvin Nybegynder
28. september 2004 - 08:08 #4
tak for dit svar, jeg har prøvet med mp3, og det virker vidst fint nok. Kan godt forstå det med mid filer, prøvede osse at søge på det igår, men det er nok det nemmeste at bruge mp3 eller waw filer.!
Men tak for svaret, så det nemmeste er at bruge mp3 filer? Tror du?
Når sangen skal op på en hjemmeside. Jeg vd godt det er det mest belastende ved en side når man går ind på den også kommer der en irriterende sang. :)
Men det er til en specielt for sjov side, også meget interessant og vide hvordan man gør det. Men jeg har gjort med mp3, en almindelig sang fil, og det virker vidst fint. Men gør det ikk siden langsommere?

KElvin
Avatar billede nicklasb Nybegynder
28. september 2004 - 16:23 #5
du bliver nød til at forstå at det er to vidt forskellige ting!
MP3 eller WAV er begge indspilninger, midi er en infomationsfil der fortæller hvordan det SKAL lyde.
Hvis du får et ok resultat ved at lave den til en midi-fil bruger du vel bare det!
Men instumenternes lyd bliver aldrig det samme ved midifil som ved en rigtig inspilning (uden meget dyre lydkort - som du ikke kan kræve dine brugere invistere i).
Går ud fra at det er noget der udelukkende skal bruges på internettet?
I så falde skal du også have med om dine brugere kan afspille dels mp3, wav eller wma. Og samtidig have vurderet hvorvidt lyden bliver får dårlig ved en af disse.
Men selv ville jeg nok vælge enten mp3 eller wma (grundet størrelsen på filerne)
Om siden bliver langsom? Du skal jo hente filen ned, før du kan høre den, hvilket højst sansynligt bliver gjort i baggrunden. Så er musikfilen stor og forsøger du at tilgå nettet samtidig via andre applikations vil det højst sansynligt virke langsomt!
Tænk det som skulle du downloade musikken i baggrunden!

Den bedste løsning ville være at ligge det som streamet musik (i faldet du ikke skal have det til download også!), men det har jo så intet med hverken mp3, wav, wma eller mid at gøre!
Avatar billede kelvin Nybegynder
04. oktober 2004 - 10:46 #6
okay, lidt lang tid siden, men nicklasb, da du jo hjalp mig med at finde ud af at det var nemmere. må jeg vel hellere give dig de point. :) ha det
kelvin