Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 23:23 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

At smadre sin harddisk.

Davs.

Her kommer lige et ganske almindeligt spørgsmål:

Jeg vil gerne vide hvordan man fuldstændig tømmer en harddisk for data. Altså helt tømt! Det gør ikke noget den bliver ødelagt, bare komplet fysisk tom. Den skal ikke kunne bruges bagefter, alt data skal bare være væk!

Kan man bruge den med elektromagneten, som "tænder" og river HD'en i stykker?

Skriv endelig, uanset om du har noget konstruktivt eller ej.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:28 #1
Jeg kan ikke lige komme på et navn nu (måske noget med file shredder).
Men der findes en del programmer der ud som kan gøre det.
De de gør er at overskrive det man sletter med nogle tilfældigt genereret filer.
På den måde er der ingen spor tilbage.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. september 2004 - 23:29 #2
Avatar billede dmcn Praktikant
22. september 2004 - 23:30 #3
Jeg er ret effektivt kommet af med et par harddiske ved hjælp af en stor hammer. Det er muligt IBAS eller lign. kan gendanne dine data, men til de priser de tager, skal du have venner, som er helt *utroligt* interesserede i dine data, før du behøver frygte at de bliver genskabt.
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 23:30 #4
Nej desværre, jeg leder efter brutale metoder. Det med programmer der ordner det for en er ikke godt nok. Jeg må have lortet ødelagt :(
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 23:31 #5
Altså en hammer hvorhenne og hvor meget, beskriv det rimelig godt.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:33 #6
Hvor svært kan det være at smadre så'n en i små stumper. Og så smide det ud i 10 forskellige containere og skraldespande rundt omkring i byen...
Avatar billede nopsen Ekspert
22. september 2004 - 23:33 #7
så skal du skrue den fra hinanden, pille skiven ud og smadre den med en hammer.. det er den eneste sikre metode.
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 23:33 #8
Ikke engang IBAS må kunne "recovere" det. Er det da overhovedet ikke muligt at fjerne data helt ??????
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:34 #9
Der dukkede også lige et ord op i mit hoved.... jernbanespor...
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:35 #10
Jo fjerne data helt: www.killdisk.com Og man kan vist også med en meget kraftig elektromagnet. Men ikke noget jeg ved så meget om.
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 23:36 #11
Det skal kunne gøres hurtigt, inden for tre bank på døren og så en træstamme igennem døren. hvad vil i anbefale?
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:37 #12
Andet end at den vender alle de små magneter på disken i den samme retning så den er komplet blank. Men fremgangsmåde og udstyret ved jeg sgu ikke lige hvad...
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:38 #13
Lol, ja jeg tænkte nok at vi var ude i noget snavs.
Så skal du installere en elekromagnet. Og så ha' en panic button.
Men husk lige, at hvis det ulovlige materiale som er på din computer er kommet ind via internettet, så ved de måske allerede hvad du har.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. september 2004 - 23:39 #14
du kan ikke gøre andet end der er foreslået, medmindre du lige har et trykluftbor ved hånden.
Avatar billede dmcn Praktikant
22. september 2004 - 23:39 #15
Mon ikke vi skal stoppe hjælpen her og henvise til et site, hvor folk gerne må hjælpe med at omgå gældende dansk lovgivning. ;)
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 23:39 #16
Ókay, jamen har hørt om det med elektromagneter. Så det må vel være en ultimativ løsning. Altså hvis den fysisk går ind og forstyrer de små magneter i overfladen?
Avatar billede milter Ekspert
22. september 2004 - 23:39 #17
Fy for den :-(
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 23:40 #18
Okay, tak for hjælpen. god aften.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:49 #19
Jeg har lige kigget mig lidt omkring.
Det lyder som om at der ikke skal så meget til. En demagnetiserings ring eller stav skulle kunne gøre det. Det er sådan nogle man ordner TV-skærme med som har fået grønt skær efter kraftig påvirkning fra feks en højtaler.
Det samme som din computerskærm gør automatisk når du trykker "degauss".
Det burde ikke være så svært at få fat i så'n en.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:49 #20
Oh forresten. Lad den ikke komme i nærheden af din computer før det virkelig gælder!!!
Avatar billede melange Nybegynder
22. september 2004 - 23:50 #21
x-pander: jeg forstår ikke helt hvordan du kan være så paranoid :) med killdisk er der ingen mulighed for at gendane din data.
Men ellers kan jeg anbefale:
*skild den ad
*læg den i en 1½ liter flaske
*fyld falsken op med flydende nitrogen
*skrue proppen på
*forsvind

Det kan endvidere anbefales at du sætter en papirkurv e.l. over flasken, så du rigtig kan få en fornemmelse af hvor store krafter der er på spil :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:51 #22
Og jeg tager selvfølgelig intet ansvar, og anbefaler dig at du har sat dig helt ind i hvad du laver før du gør noget.
Det nemmeste ville nok være at lade være med at have noget ulovligt på sin harddisk...
Avatar billede roenving Novice
23. september 2004 - 01:42 #23
Du skal bruge en kraftig de-gausser for at fjerne alle fysiske spor af data på et magnetisk medie ...

-- den roder så at sige rundt i de bittesmå enkeltmagneters polarisering, så der ikke er nogen fornuftig sammenhæng mellem flere småmagneters polarisering !-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2004 - 07:18 #24
der findes at par tools til det på http://ultimatebootcd.com Hele den CD er spækket med geniale tools til at lege med computeren!
Avatar billede x-pander Nybegynder
23. september 2004 - 08:58 #25
Roenvig, det var det mest relevante svar endnu.
Avatar billede morten20 Nybegynder
23. september 2004 - 16:27 #26
Bank en spids syl ned igennem disken. Det har jeg hørt er den håred løsning. Alternativt kan du bruge softwaren som hedder Blanco.
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 16:28 #27
Det er skam ikke nok, selv om den er smadret i stykker kan man godt gendanne dataen