Avatar billede moffah Nybegynder
16. september 2004 - 13:28 Der er 2 kommentarer

Blæserstøj fra CPU - Linux vs. XP

Hejsa!

Jeg har en meget lille bærbar, som idler totalt lydløs under Linux, men larmer som helt ad ... under XP. Jeg vil meget gerne have variable cpu-blæserhastighed aktiveret under XP, men har ikke haft held til det endnu.

Jeg troede først, at det måske var chipset driverne det var galt med. Med ved forsøg på at installere de nyeste fra Intel, afbryder installationen med en meddelse om, at det er fint understøttet under det nuværende OS.

Model: Chicony MP-989
CPU: Pentium II-MMX 266MHz
RAM: 128MB
BIOS: V17T02A (sidste nye)
Motherboard: i440BX (82443BX) / Southbridge Intel 82371AB (PII-X4E)

Nogen der kan hjælpe mig med, at få bugt med den larm?

mvh moffah
Avatar billede fly3r Nybegynder
18. september 2004 - 01:57 #1
jeg ved ikke om man kan det på en bærbar, eller med den BIOS, men i min BIOS man jeg sætte en begrænsning på hvor hurtigt min blæser skal køre... prøv at se om du kan det samme...
Avatar billede moffah Nybegynder
18. september 2004 - 12:03 #2
Det kan man ikke i BIOS'en på den, desvære!

Jeg har haft computeren skilt ad, og kigget lidt på blæserne. Stikket på blæseren indeholder kun to ledninger, så der mangler den der giver information om omdrejningshastigheden på blæseren.

Derimod er der 2 stk. temperatursensor; en for CPU og en for Motherboard (aflæses gennem en MAX1617 chip).

Jeg synes det er lidt underligt, at både en Unix og Linux installation fint kan finde ud af, at køle CPU'en for derefter at slukke lidt for blæseren, og så tænde den igen når CPU'en er varm.

Nogen der evt. har et tredie parts probe- eller monitorprogram, der kan styre noget ligende?