Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:32 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Kommer man i klemme ved privat support

Lige et lille spørgsmål.

Når jeg suppotere på eksperten - og nogle gange tilbyder privat support til en ofte forvirret bruger - overtræder jeg så noget på E?

Som de fleste sikkert ved - tager jeg ikke mod point mere - og derfor kan jeg jo efter min egen mening ikke overtræde nogle regler!?

Ved det nok er en anden sag hvis jeg tog mod betaling for dette. Så ville det jo være smart at forelægger løsningen iden point fordeling.

Hvad er jeres holdning - for flere virker irriteret når jeg tilbyder dette?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. september 2004 - 17:36 #1
Det har da heller ikke noget med ekspertens grundlag at gøre. I de tilfælde hvor folk tibyder penge bør det være privat alle andre er jo for at alle skal blive klogere.
Avatar billede norbert Nybegynder
13. september 2004 - 17:38 #2
Nu er jeg jo ikke co-admin :-) men sådan som jeg læser reglerne, er der jo IKKE noget der taler for, at du IKKE må gøre det.

Reglerne 2.7 + 8:
Det er tilladt at udlodde andre præmier end point for svar. Det kan være penge. I så fald må man ikke udlodde point. Det er brugernes eget ansvar at afgøre, om svarene er korrekte og betalingen gennemføres. Eksperten kan ikke drages til ansvar for hverken løsning eller betaling. Eksperten vil kun blande sig i spørgsmål, der handler om point.

Hvis der udloddes andre præmier end point såsom penge, så skal spørgsmålet placeres i kategorierne Opgaver eller Job/opgaver. Svaret på - eller løsningen til - et sådant spørgsmål behøver ikke at blive offentliggjort på Eksperten - i modsætning til spørgsmål, der involverer point. De skal offentliggøres på sitet. Kategorierne Opgaver og Job/opgaver kan stadig indeholde spørgsmål med point som præmier. I så fald gælder de almindelige regler såsom offentliggørelse af svar.

Med andre ord, det skulle være iorden - men det er så sådan, jeg læser det :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:39 #3
Du mener altså ikke jeg bør hjælpe en forvirret bruger på msn/icq hvis han lader til at være totalt på herrens mark?

Ofte ender det jo i 1000 indlæg - så derfor synes jeg ofte det er nemmere på msn eller icq
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. september 2004 - 17:42 #4
Nu var det udtryk for min holdning, men Norbert har ret i forhold til reglerne...
Avatar billede norbert Nybegynder
13. september 2004 - 17:46 #5
Der er jo egentlig heller ikke noget forkert i det. Og hvis man så bagefter lægger svaret i tråden, så er alt vel også som det skal være. Så bliver alle alligevel klogere :-)
Avatar billede roenving Novice
13. september 2004 - 17:49 #6
-- og norbert udtrykker ret præcist også min holdning:

Man bør under alle omstændigheder lægge mindst hints til løsningen af et givet problem, så andre kan få gavn af det !-)
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:49 #7
Det er netop sådan jeg også ser på det norbert! :-)

Kan godt følge nikolajdu da E er en database hvor folk deler deres viden og lære derfra - og så er det ikke smart jeg gør det privat. Skal jo siges jeg kun gør det for at hjælpe folk - og ikke for at trække den viden udfra eksperten
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:52 #8
Ja omkring løsningen har I helt ret - det havde jeg ikke tænkt på! :-)

Ved de gange jeg har tilbudt privat support at brugeren har været glad for at have det på tomandshånd. Problemet på E er ofte er der er 2-7 om at komme med forslag. Dette kan tit forvirre mere end det gavner :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. september 2004 - 17:54 #9
freehelp - Jeg siger det også kun for at samle folks viden - ikke for at genere nogen som helst, men i følge reglerne må du jo godt holde løsningen for dig selv, da der ikke er givet point
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:57 #10
Men nu godt lige at høre andres mening :-)
Avatar billede peet-49 Novice
13. september 2004 - 18:00 #11
Det har vel altid været sådan, at man kunne hjælpe privat, når bare løsningen blev skrevet.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 18:01 #12
Det burde jeg også have smidt hvergang.

Det er jo netop feedback man lære af :-)

Dette husker jeg næste gang.
Avatar billede fcs Novice
13. september 2004 - 18:56 #13
Derudover bør man måske også tage i betragtning at det ofte er gennem en debat om problemet at løsningerne skabes. Dermed kunne man jo også ende i en situation hvor løsningen kunne have været blevet endnu bedre hvis debatten havde været taget i offentligheden, da andre har mulighed for at komme med forslag og forbedringer til den løsning der bliver foreslået.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 18:59 #14
Enig - men sådan går det beklageligt ikke tit :-)

Ofte ender man med en totalt forvirret opretter - da folk kaster løsningsforslag i grams. Kan kun snakker indenfor de områder jeg færdes - og der går man stille og roligt frem et skridt af gangen.

Det er irriterende når man er i fuldgang med at fejlfinde for en bruger - at der så pludselig kommer 30 andre forslag, inden man er kommet til ende af det man selv mener kan løse det
Avatar billede fcs Novice
13. september 2004 - 19:14 #15
Ja, men det er nu engang de præmisser eksperten lever under. Det kunne jo også være at dem der kommer med nogle forkerte/forhastede løsningsforslag lærer noget og det har jo også en værdi
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 19:17 #16
Tjo - men det jeg så forsøger at sige er - at de brugere der så har oprettet, og måske ikke er så hardcore let bliver forvirret over alle disse indlæg.

Men kan se at jeg skal overveje at tilbyde dette fremover :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2004 - 10:08 #17
Jeg har absolut ingen problemer med at hjælpe en bruger over MSN/ICQ, så længe der ikke uddeles point er der intet forgjort i det, desuden har de af os der har hinanden på MSN/ICQ jo mulighed for at diskutere en opgave udenom spørger, hvilket alt i alt som regel munder ud i at opgaven bliver løst.
At man så bør lægge løsningen ind i den tråd her, hvor spørgsmålet blev stillet er en anden sag, det mener jeg man skal så andre kan få glæde af det.*S*
Så må spørger jo bare tage sine point igen, vi er her for at hjælpe, ikke for at skrabe "værdiløse" point sammen, vi kan stadig ikke købe øl for ekspertenpoint i brugsen. ;o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. september 2004 - 19:14 #18
Jeg har ikke læst de øvrige indlæg, så jeg svarer lige ufarvet på spørgsmålet, ud fra min holdning ;)

Jeg mener faktisk du overtræder Ekspertens regler, ved ikke at tage imod point for svar. Det er jo ikke korrekt brug af pointsystemet, som er én af hjørnestenene i konceptet "Eksperten".

Personligt bliver jeg irriteret, hvis folk der besvarer mine spørgsmål ikke lægger deres svar som "svar". Og det ligegyldigt om det er forglemmelse eller tilsigtet. Bla. derfor har jeg været fortaler for afskaffelse af begreberne "svar" og "kommentar". Jeg ville foretrække hvis der kun var én måde at poste respons på. Herved vil det alene være op til spørger at bestemme, hvordan svar skal honoreres. Jeg mener under ingen omstændigheder denne beslutning er op til andre deltagere i en tråd. :)
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 19:16 #19
Hvor står der i reglerne at man skal tage mod point??

Kan nævne at en bruger som rkhdk(coadmin) heller ikke tager mod. Skal han så smides af posten som co?
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 19:20 #20
Må hellere tilføje han ikke gjorde tidligere - men kan nu se han gør det i flere tilfælde.

Men er der flere på E der ikke gør det - og kan ved gud ikke se hvor jeg overtræder reglerne
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 19:21 #21
Rettet>Men der flere på E der ikke gør det - og kan ved gud ikke se hvor jeg overtræder reglerne<
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2004 - 19:54 #22
Nanoq>>Den regel bliver også overtrådt af de spørgere der selv tager point, og af de der aldrig lukker et spørgsmål.
Freehelp har valgt ikke at ville modtage point, grunden ved de fleste af os, eller kan regne den ud, jeg respekterer dette valg selvom jeg ikke er enig i det.
Om det er et regelbrud, jeg ved godt du selv har udformet reglerne (godt job *S*), men det kunne være interessant om de nuværende Coér lige ville bruge fem minutter på at vende det, og komme med en konklusion.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. september 2004 - 19:56 #23
Korrekt brug af pointsystemet er i bund og grund at acceptere div. korrekte svar.

MEN!
Man kan ikke tvinge en bruger til at skulle lave et svar hvis denne ikke vil have point.
Hvis man SKAL lægge et svar - hvad så med de brugere der opretter det ene spørgsmål efter det andet og aldrig accepterer div. svar? De må nødvendigvis så også overtræde reglerne (dette har jeg påtalt flere gange...)
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 19:57 #24
Fromme> Hvorfor er du ikke enig?
"selvom jeg ikke er enig i det."
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2004 - 20:36 #25
Jeg er ikke enig af de samme grunde som Nanoq, Eksperten bygger på det pointsystem, det fungerer nogenlunde, også som en rettesnor for nye brugere, selvfølgelig er det ikke 100% optimalt da folk har en kedelig tendens til at smide 200 point i et spørgsmål hvis sværhedsgrad max er 30.*S*
Dette udligner dog sig selv, hvis man bare besvarer, og ikke går ensidigt efter de høje pointtal.
Nogle gange får man 15 point på noget der har taget dage, andre gange 200 point for noget man lige havde i en .txt fil.
Men, som før skrevet, jeg respekterer din beslutning, og jeg bakker den også 100% op.*S*
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. september 2004 - 21:37 #26
For lige at pensle lidt mere ud:

Én af grundpillerne for hele Eksperten er netop "spillet om point". Jeg synes det er forkert, at nogle brugere sætter deres egne regler for "spillet".

I en situation hvor jeg får svar på et spørgsmål jeg har stillet, og svareren ikke vil lægge et svar, vil jeg stå med et problem jeg IKKE gider bruge energi på at tage stilling til. Jeg vil se mig ude af stand til at lukke spørgsmålet, da jeg finder det forkert at tage de stillede point tilbage. Det kan så bringe mig i en situation, hvor jeg pludselig har gamle åbne spørgsmål. Og det er et brud mod Ekspertens uskrevne regler... Dvs. princippet med ikke at modtage point, i værste fald vil kunne bringe spørgeren i dårligt lys. Hvis denne altså vælger at spille det spil Eksperten bygger på....

Kigger vi lidt frem i tiden, hvor vi måske får sat en begrænsing på antallet af tilladte åbne spørgsmål, bliver situationen værre endnu. Her ville jeg ret hurtigt ende ud i ikke at kunne oprette spørgsmål. Er jeg ikke i stand til, på en korrekt måde, at lukke mine spørgsmål - altså ved at tildele svareren de velfortjente point - når jeg hurtigt det fastsatte loft. ;-)

Stigers, Jeg mener ikke man skal give svareren VALGET om at modtage eller ikke modtage point. Valget bør ligge imellem at "spille spillet" eller ikke deltage på Eksperten. Hvem der skal modtage point, bør udelukkende besluttes af spørger. Korrekt afslutning af et spørgsmål har altid været, og bør altid være, at spørger tildeler det eller de bedste svar point.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. september 2004 - 21:46 #27
nanoq> du har en god pointe med simpelthen at lade alle kommentarer være acceptable.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2004 - 21:51 #28
Ja, det er et glimrende forslg, der en gang for alle vil eliminere pointjagt, da det kun er kvalificerede svar der vil blive belønnet.
Det er som sædvanlig gode argumenter du kommer med Nanoq, jeg er tæt på 100% enig.
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 12:28 #29
Tak for interesse og holdninger

God weekend
Avatar billede gratis Nybegynder
21. september 2004 - 14:59 #30
nanoq>
Da der ingen regler er for at man SKAL modtage point, kan jeg ikke se någet galt i at tilbyde sin hjælp uden! Der er mange brugere der er glade for at spare deres sparsomme point (og som ikke sidder på E og nørder for at tjene point til nye spørgsmål) og hvad er der galt i det ? Skal gamle Fru Hansen sidde her for at blive pc-nørd, eller må hun gerne stille spørgsmål når pc'en brænder på ? Når den så er brændt på 3-5 gange og der ikke er flere point tilbage, så skal Fru Hansen enten blive god til at deltage i Diverse/Fri Debat, Site-vudering, eller lukke den gamle bruger og oprette en ny for igen at kunne stille spørgsmål, er det sådan Eksperten skal være ? Skal venlighed være en saga blot ?
I de tråde jeg deltager i gør jeg opmærsom på at jeg ikke samler på point (har osse skrvet det i ministatment) og har endnu ikke mødt sure miner af den grund!
Etikken på Eksperten er forlængst røget til de evige bitmarker ( Karma Cowboys og hva' har vi...en ledelse som aldrig deltager i nogle af disse debatter!) så personligt gir jeg ikke en hujende fis for at opretholde "Spille-regler" på E... andet end jeg optræder venligt og så kompetent som jeg kan, og kan det ikke bruges, kan folk bede mig om at skrubbe af! og det sker så hurtigere end man kan stave til Ø!
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 15:12 #31
Jeg synes også det er noget pjat, at der absolut SKAL være point involveret. Hvis emnet er interessant nok, kan point da være ligemeget. Her er et eksempel på, hvor point er givet, men hjælpen fortsætter, selvom der ikke skal/kan gives flere point. http://www.eksperten.dk/spm/538600
Skal vi så alle have en over nakken, fordi vi hjælper/diskuterer uden at få point?
Jeg går ud fra at eksperten er et forum, hvor det handler om at hjælpe andre og sig selv, ikke om at score point. Men det er der altså nogen, også her i tråden, der har misforstået.
Norbert :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
21. september 2004 - 15:23 #32
Tommel op for dit indlæg gratis!! :D
Avatar billede gratis Nybegynder
21. september 2004 - 15:34 #33
freehelp> det manglede da bare , verden skal vel ikke kun ses igennem et regelsæt...
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. september 2004 - 16:50 #34
norbert har fat i noget der...
Hvis der SKAL gives point for hjælp, får ham der giver 200 point for et svar problemer, idet folk ikke må hjælpe videre pga. max point OG point tvangen....
Ja disse hænger jo sammen.
"skal du have hjælp, så koster det!"
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 17:12 #35
En anden ting: Hvis man SKAL have point for sine svar, må det jo være forbudt at have så mange åbne spørgsmål, som mange har - og det er det jo ikke, det er ikke engang misbrug af pointsystemet. Dvs. man skal tage point på et svar, men det er spørgeren suverænt, der bestemmer om han har lyst til i det hele taget at give pointene.
Avatar billede freehelp Praktikant
21. september 2004 - 17:34 #36
Godt argument! Som gratis er indepå - skal det jo være muligt at modtage support selvom ens konto er tom. Ikke alle er i stand til at "score" point - men de skal da ikke udelukkes.