Avatar billede syro Nybegynder
12. september 2004 - 22:58 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvordan reinstallere jeg min bærbare

Hey med jer alle sammen...

Jeg har en gammel bærbar der virklig trænger til en reinstallere
men jeg har opdaget der ikke er noget diskette-drev i dne..

og da den er så gammel ville den køre optimalt med 98

nogen der ved hvordan jeg kan reinstallere den med 98 uden en diskette??

eller et andet windows der ikke kræver så mange system resurser som 98

som jeg kan installere med diskette...

på forhånd tak...

hilsen syro
Avatar billede halifax Nybegynder
12. september 2004 - 23:11 #1
Det her bliver virkelig morsomt  *G*  på grund af modsætningerne i dit spørgsmål:
"men jeg har opdaget der ikke er noget diskette-drev i den.."
dernæst "som jeg kan installere med diskette..."
og
"da den er så gammel ville den køre optimalt med 98"
men desværre: "eller et andet windows der ikke kræver så mange system resurser som 98"

Kan du formulere dit spm., så det fremgår hvad der skal tages stilling til?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. september 2004 - 23:14 #2
du kan jo kopiere Win98 over på disketter (fylder godt nok nogle stykker, ca 80) men hvis der er fejl på en så er det forfra :-(
det jeg plejer at gøre: du skal bruge en ældre PC som kører DOS (og evt win311). så kan du kopiere filerne over med programmet interlink (kopieres via printerportene)
... kommer lige tilbage om lidt, skal lige ordne noget :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. september 2004 - 23:30 #3
halifax> mon ikke der tænkes på at der ikke er CD?

syro> hvis der kører windows på den lige nu, og der er netværkskort i den, så kan du dele harddisken op i to, så installationsfilerne kan kopieres ind på 2. halvdel af harddisken, hvorefter du kan slette 1. halvdel og installere igen.

hvis disse to løsninger virker lidt for langhårede, så ville jeg købe en box til 300 som gør at du kan slutte din harddisk til en anden PC via USB-porten, så kan du få installationsfiler og drivere ind på den måde (men du skal så have harddisken ud af den bærbare). alt taget i betragtning syns jeg at interlink må være vejen frem (husk dog at interlink kun kan skrive til en FAT16 partition, ikke FAT32)

som halifax skriver, så fortæl lidt mere om hvad du har og om dine planer
Avatar billede collin Nybegynder
12. september 2004 - 23:44 #4
Vi skal ha' noget mere udførlige info hvis du vil give dig håb om at hente hjælp her. Hvor gammel er gammel? Hvilke processor? Hvor stor er harddisken? Er der eller er der ikke diskette drev? Er der Cd rom drev? Kan man gå ud fra der ikke er USB? Hvis Windows 98 ikke kører optimalt må 95 være den eneste løsning.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. september 2004 - 00:14 #5
men selvfølgelig kan det lade sig gøre (selvom det med ældre hardware bliver det ikke nødvendigvis bliver let) - så lad høre
Avatar billede syro Nybegynder
13. september 2004 - 00:22 #6
Jeg kan se jeg har været alt for hurtig...

jeg mener om i kender en måde jeg kan installere 98 på den UNDEN en start diskette

Sorry gik alt for hurtigt med at skrive det hehe

og der er cd-rom drev bare ik diskette

sorry forstår godt ik ikke helt forstod mit spørgsmål

ups...
Avatar billede syro Nybegynder
13. september 2004 - 01:02 #7
98 er det is den ville køre bedst med...

eller et styresystem der har samme resurse krav som 98

undskyld min stavning :)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. september 2004 - 09:10 #8
enten boote fra CDrom
eller lave en startdiskette fra en eksisterende windows98-installation
eller hente en win98 bootdiskette på nettet. jeg ved efterhånden ikke om vi må linke til det eller ej, men du kan søge på google efter windows 98 bootdisk
Avatar billede syro Nybegynder
13. september 2004 - 19:49 #9
okay kan jeg så boote den "disk" på fra nr 2 hd eller? ?

evt hvordan kan jeg kun boote den op og installere fra cd'en alene..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. september 2004 - 20:33 #10
argh igen, glemte lige at der ik er diskette
altså skal du kunne boote fra CD
hvis det ikke er muligt skal du dele harddisk op i to
starte comp, kopiere sagerne over på harddiskens 2. partition (sikkert D:)
genstarte i dos, finde "format" kommandoen og formattere C: med kommandoen format C: /s
og så skal du begynde installationen _uden_ at genstarte ved at skrive D:\win98\install (eller hvor du nu har lagt filerne)
syro, meld lige tilbage om jeg har forstået dig rigtigt, for du skulle jo nødig stå med en blank comp der ikke kan boote :-)
Avatar billede syro Nybegynder
14. september 2004 - 13:12 #11
alså jeg skal formatere C:

og bagefter skal jeg "starte" cd'ens installation fra D: uden at genstarte pc'en eller?

er det forstået rigtigt?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
14. september 2004 - 18:39 #12
jeg kommer llige tilbage sidst på aftenen med en walkthrough
Avatar billede syro Nybegynder
14. september 2004 - 21:08 #13
okay det vil jeg takke for :)

vil nødig missfor tolke det du skriver så jeg står med en bærbar der kan nada

den er gammel men vil være synd aligevel : /

venter spændt :)
Avatar billede syro Nybegynder
15. september 2004 - 12:28 #14
Er der igen der kan forenkle eller ved hva mrmox2 helt præsist mener jeg skal gøre?

vil helst ha en simpel forklaring for er ikke intra i at ende med en bærbar der ikke kan noget....
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
15. september 2004 - 12:54 #15
jeg skal nok vende tilbage, havde lige 1000 ting der skulle ordnes inden idag, så jeg laver lige så snart jeg har 10 minutter :-) håber at det bliver idag
Avatar billede syro Nybegynder
15. september 2004 - 13:33 #16
Okay troede lige du hade glemt mig hehe

jeg venter bare ;)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
15. september 2004 - 16:23 #17
OK, du har en comp der kan starte og som har adgang til cdrom men ikke diskette.
derfor er det afgørende vigtigt at der konstant er et systemspor på første partition, og at installationsfilerne ligger klar til instalaltion

hent først http://www.freedownloads.be/downloaddetail/410 hvis du ikke allerede har et lignende program.
harddisken skal deles op i to, og det kan være lidt risikabelt. så kør scandisk først, også med søgning af defekte sektorer, og derefter defragmenter. dette er den mest kritiske fase, læs lidt om programmet før du går i gang så du ved hvad du skal.

nu skal du dele din harddisk op i to dele
c: al plads minus 200MB
d: 200 MB

dernæst formatterer du D:-drevet og sørger for at der også kopieres systemfiler også
ligeledes kopierer du format.com og sys.com fra c:\windows\command over på d-drevet
win98-biblioteket fra din windows98 CD skal kopiers over på D:-drevet, og smartdrv.exe fra samme win98 bibliotek lægger du også ud i roden på D:-drevet.
hvis du har andre drivere så læg demn også på D: i et driverbibliotek

så genstarter du din PC og tjekker at C: og D: ser ud som de skal, og så kommer 2. trin

nu genstarter på PCen men søger for at ramme F8 og vælge kommandoprompt med fejlsikret, så ender du i en DOS-skærm med c:>

med d: skifter du til d:-drevet
nu skriver du format c: /s og får et rent c-drev med systemfiler
med cd win98 skifter du til det bibliotek på D: hvor installationsfilerne ligger (skift win98 ud med bibliotekets navn) og så skriver du install

så kører installationen
hvis du får en fejl med smartdrv så gå ud i prompt og skriv copy d:\smart*.* c: og genstart installation

læs lige dette igennem, og spørg hvis der er noget du er i tvivl om. jeg havde brug for lidt xtra tid fordi jeg lige har lavet processen på en stationær for at tjekke det
Avatar billede syro Nybegynder
15. september 2004 - 20:23 #18
format.com og sys.com  <-- skal de også ligge i roden af D: ?
Avatar billede syro Nybegynder
15. september 2004 - 20:29 #19
Hm ka se lige nu at jeg kun har en 95 cd hjemme : /

den kan jeg vel ikke bruge til dette? eller?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. september 2004 - 08:04 #20
hvilken revision af windows 95? (A, B eller C)
har brugt 1 time af en travl dag på at tjekke at det virkede 100% (med win98SE) for at du kunne komme videre, så lige nu tænder jeg ikke på at gentage det med win95. men hvis du skriver hvilken version af win95 du har, gider jeg måske hygge mig med det en nat i weekenden
det skulle kunne fungere, men er lidt usikker på om format og sys kan køre alene eller om der skal nogle systemfiler til at hjælpe dem.
Avatar billede syro Nybegynder
16. september 2004 - 14:42 #21
Okay jeg så bare lige at det var det eneste jeg lige hade....men har fået fat i en 98....så går i gang i aften med det...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
18. september 2004 - 23:01 #22
her er et svar du kan bruge hvis det virker
Avatar billede syro Nybegynder
19. september 2004 - 14:51 #23
Så nu har jeg en win98 2 udgave...

men kan jeg smide den ind med det samme?

Ka ik huske noget som helst omkring win98 :S
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. september 2004 - 15:37 #24
hvad tænker du på med "smide den ind med det samme"?
proceduren jeg har beskrevet er testet med win98 2. udgave, så det har i hvert fald virker en gang
Avatar billede syro Nybegynder
19. september 2004 - 18:38 #25
jeg takker for hjælpen har fået reinstalleret svinet :0)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. september 2004 - 21:07 #26
jamn dejligt - teløk  (",)